• serioustalk

Bolån eller låna med pantbrev?

Finns ingen info någonstans.

Jag har ett hus.

Jag vill köpa ett till hus.

Min fråga: 

Kan jag belåna mitt gamla hus genom att köpa pantbrev och sen köpa ett till
    hus för dom pengarna

ELLER

Ska jag ansöka om ett traditionellt bolån?

Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Bolån eller låna med pantbrev?
  • Guapa

Det är ingen skillnad. Som säkerhet för huslån lämnar du pantbrev i fastigheten, dvs du får ta bolån motsvarande pantbrevens värde. Ska du köpa bostadsrätt ligger själva lägenheten som säkerhet för lånet, men det är ju inte aktuellt i detta fallet.

Huruvida du kan köpa ytterligare ett hus får du kolla med banken om. Men i princip kan du ta upp lån/köpa nya pantbrev i befintlig bostad för att betala handpenning såvida banken anser att du har tillräcklig säkerhet för lånet..

• Maria 164

Finns det redan pantbrev uttagna på ditt gamla hus och inga lån så vinner du kanske på att låna på dem istället för att ta ut nya för det nya huset... men annars förstår jag inte poängen.  Finns det inga pantbrev alls på huset du vill köpa?

• serioustalk

Poängen är att jag är ensamstående = omöjligt att få bolån. Tänkte att lösa ut pantbrev på min nuvarande (obelånade) kåk skulle vara ett enklare sätt att få loss pengar.

Men det är det alltså inte? Det ställs samma krav där?

• Kerubmamman

Har du frågat banken om du får ta lån? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mälaröbo

Spelar ingen större roll för banken vilket hus du belånar. De är bara intresserade av din betalningsförmåga. För att ta bolån på ett hus krävs pantbrev och om det inte finns några sådana kostar det en slant att skaffa.

• Kjell2
    serioustalk skrev 2014-11-11 17:25:34 följande:

Poängen är att jag är ensamstående = omöjligt att få bolån. Tänkte att lösa ut pantbrev på min nuvarande (obelånade) kåk skulle vara ett enklare sätt att få loss pengar.

Samma krav då det är samma typ av lån, pantbrev på fastigheten som säkerhet.

Det är inte omöjligt att få bolån som ensamstående. Ta och prata med din bank.

• Ramborg

Vad menar du med att lösa ut pantbrev?

Du verkar ha lite dimmigt begrepp om vad pantbrev är. Jag föreslår att du googlar lite.
    42.
  • Skumbollen

Ja det ställs samma krav, pantbrev är bara en förutsättning för att man skall kunna belåna fastigheter, gamla som nya. Utlåningskraven är detsamma.
  • Skumbollen
    Ramborg skrev 2014-11-12 08:42:50 följande:
    Vad menar du med att lösa ut pantbrev?

Du verkar ha lite dimmigt begrepp om vad pantbrev är. Jag föreslår att du googlar lite.
    42.
    Jag håller med, pantbrev löser man aldrig ut, det är ju en värdehandling som följer med fastigheten oavsett om de är belånade eller inte.
  • serioustalk

Det jag menar med att "lösa ut" är att köpa pantbrev och belåna huset = få ut pengar. Men OK tack jag har fått svar på min fråga.

• Skumbollen
    serioustalk skrev 2014-11-12 09:01:49 följande:

Det jag menar med att "lösa ut" är att köpa pantbrev och belåna huset = få ut pengar. Men OK tack jag har fått svar på min fråga.

Okej, ja isåfall är det ju bättre att belåna befintliga outnyttjade pantbrev om sådana finns då det blir billigare än att ta ut nya. Men när det gäller om man får lån eller inte så är det samma regler oavsett tyvärr. Lycka till :)
Svar på tråden Bolån eller låna med pantbrev?