• amerader

Hur kan jag hjälpa min kära syster ur drogproblem?!

Min storasyster är en av de viktigaste människorna i mitt liv, hon sätter alltid andra före sig själv och är en så otroligt fin människa. Men som ung fick hon drogproblem vilket hon fortfarande handskas med. Hon var nykter under sin graviditet men när barnet blev äldre föll hon tillbaka på sina hemska vanor.

Hon kan försvinna i dagar för att sedan komma tillbaka, sova och be om förlåtelse. Vilket alla omkring henne ger, eftersom att alla älskar henne så mycket. Men det funkar inte längre, hennes dotter börjar undra vart hennes mamma tar vägen och vi andra är rädda för min systers liv.

Att skälla och hota som andra gjort fungerar inte, jag har försökt prata med henne väldigt försiktigt men det är nog FÖR försiktigt. Jag önskar att jag kunde hjälpa henne på något sätt, men hur? Hon har gått på Anonyma narkomaner-möten men det gick inte särskilt bra. Hon borde gå på ett bra rehab men för det krävs pengar.

Hur kan jag som syster få henne att förstå hur allvarligt detta är? Hur kan vi få henne att förstå att vi älskar henne men att hennes liv måste ändras drastiskt??

Är tacksam för svar. Jag vet inte vad hon eller jag skulle göra om hon förlorade sin dotter till fosterhem pga detta, hon gör allt för sin dotter men halkar ofta tillbaka in i sitt gamla liv...

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min kära syster ur drogproblem?!
  • Anonym (baltazar)

TS
    Jag tror det bästa du kan göra för din syster är att gå med i ett nätverk eller förening lokalt som inriktar sig till anhöriga.
    Där borde det finnas bäst erfarenhet och så kan du vara öppen och berätta om din syster på ett helt annat sätt än vad man kan göra på internet.

Alternativt tar kontakt med just exempelvis anonyma-narkomaner eller liknande och ställer frågan till dem. Vad kan jag göra för att stödja min syster ut ur ett beroende.

Ring och fråga,, Det bits inte!!

Lycka till

• pepsimax

Rehabilitering betalar ju kommunen på beroendeenheten. Tänker att en mamma-barn-behandling kanske skulle vara bra. men man kan aldrig tvinga någon att gå på en rehabilitering om det inte är direkt fara för personens liv (LVM) men det är otroligt svårt att få, och hjälper dessutom nästan ingen. (Tvång hjälper inte, personen måste själv vara villig att ta till sig en behandling, och även då blir de flesta i längden inte drogfria).

Får man fråga vilka droger det gäller?

Kan ingen i familjen vara sol-placering (frivillig placering) av dottern så länge?
    Ni måste även tyvärr sluta hjälpa henne när hon hamnar i jobbiga situationer. 

• Carnitas

Vad är det för drog/droger det handlar om?
    Då alla droger funkar olika, så är det en viktig sak att veta.
    Så man kan ge rätt råd.
    Sen även om hon har några psykiska problem i grunden, dessa brukar ställa till det för att uppnå nykterhet.
    Och skall adresseras lika mycket som drogerna, då de går hand i hand.

• Carnitas
    Anonym (tt) skrev 2014-11-11 15:32:25 följande:
    Vill hon ha hjälp?
    Det skulle definitivt underlätta en del.
  • Anonym (Hmm)

Har din syster någon man boende hos sig som tar hand om barnet? Alltså barnets pappa bor han med dem? Det man kan göra är att sluta ställa upp o låta människan som missbrukar stå för konsekvenserna av missbruket. Så länge alla ställer upp på henne så finns det inget skäl för henne att sluta. Barnets pappa borde ta barnet o flytta, och sen är det soc man ska kontakta. Man kan göra en orosanmälan på en vuxen person som missbrukar men skulle i så fall råda att pappan flyttar först eftersom soc annars kan sätta ett LVU på barnet.

Vet själv hur jävligt det kan vara. Min syster är alkoholist av grav grad, har druckit dagligen i 3år och har förlorat båda sina barn men verkar nu ha förstått hur illa det är. Nu har hon för första gången i sitt liv bett om hjälp själv. Hon har tidigare fått tre omgångar med tvångsvård som sen övergått till frivillig vård.

• Anonym (dtrn)
    Anonym (tt) skrev 2014-11-11 15:32:25 följande:

Vill hon ha hjälp?

Men det handlar ju inte bara om henne utan om hennes barn välmående och trygghet, man måste ingripa på något sätt för barnet skull, antingen måste hon ge upp sitt missbruk eller så måste man ta in de sociala och annat boende för barnet,  för barnets skull.

Ts krasst kan man säga att när det gäller din syster så har ni visat att ni bryr er och nu är det upp till henne, koncentrera er istället på barnet där är det era tankar behöver koncentreras att lösa barnets situation, sen kan man bara hoppas att mamman vaknar upp men i slutänden är det upp till henne för bara hon kan ge upp sitt missbruk oavsett om det handlar om alkohol eller narkotika.

Det du måste inse är att din syster vill göra allt för sin dotter men hon gör inte det, och då måste man tänka på vad som är bäst för barnet, inte för mamman eller för dig.
  • amerader

Det är kokain det gäller. Både pulver och via rökning.

Hon verkar inte själv vilja inse att hon har ett problem, hon säger ofta att hon inte har det och att hon inte alls gör "det" så ofta som det verkar. Det är något jag vill ändra på, få henne att våga tänka att hon behöver hjälp.

Vi har alla lovat att sluta ljuga för henne osv.

• Anonym (dtrn)
    amerader skrev 2014-11-12 00:52:36 följande:

Bra

Se nu till att finnas där för barnet i första hand, sen hoppas jag även din syster kommer till insikt, förstår att det är riktigt svårt för er, men håll ögonen på dottern även om det går ut över din syster så är det dotterns välmående som måste sättas i första rummet.

Känner verkligen för dig och resten av familjen ts..
  • amerader

Jag ska prata med resten, kanske skulle ett gemensamt "möte" med henne vara effektivt.

• amerader
    Anonym (dtrn) skrev 2014-11-12 01:02:03 följande:

Se nu till att finnas där för barnet i första hand, sen hoppas jag även din syster kommer till insikt, förstår att det är riktigt svårt för er, men håll ögonen på dottern även om det går ut över din syster så är det dotterns välmående som måste sättas i första rummet.

Känner verkligen för dig och resten av familjen ts..

Jag behöver tillägga här att hennes dotter är väldigt ung och förstår inte. Hon ser aldrig ens alkohol och är aldrig bland berusade människor. Hennes pappa tar hand om henne, problemet där är att han jobbar väldigt mycket och får ta med henne till jobbet ibland. Men ja, självklart är det henne vi tänker på främst. det är därför vi ser ännu mer allvarligt på situationen.
  • Marlean

TS Både för din syster och din systerdotters skull måste du inse en sak först och främst: DU kan inte hjälpa din syster. Hon behöver professionell hjälp och hon måste VILJA ha hjälp själv för att det ska bli något långvarigt resultat.Rädda barnet i första hand. Han/hon ska inte behöva växa upp i den miljön. Se till att barnet blir placerat i en tryggare miljö.

• amerader

Jag har nog själv svårt att vilja inse problemet, jag blir arg när någon säger något "dumt" om henne och känner alltid ett behov av att försvara henne. Men jag vet att det inte fungerar. anledningen till tråden var nog ännu mer för mig än henne.. Jag mår ju dåligt pga att hon mår dåligt och det gör ont att se henne i ögonen och inte längre känna igen henne.

Min vackra syster som smälter hjärtan med sitt leende, som alltid skrattar även när hon vill gråta och som funnits där för mig Varje! gång jag behövt henne. Flera gånger har hon släppt allt för att åka till mig och bara finnas där. Jag har själv gjort dumheter tidigare, som tagit för mycket tabletter och då har hon tvingat iväg mig till akuten och vart med mig hela natten. Haft ätstörningar och mått skit, så fort jag ringde så kom hon "springande".

Jag kan inte vara den som hotar med att bryta kontakten eller liknande.. vet att ingen här sagt det men många tycker det. Jag behöver finnas där. Men det är svårt att veta HUR och samtidigt hjälpa henne att bli "frisk". :/

• amerader
    Marlean skrev 2014-11-12 01:44:02 följande:

Rädda barnet i första hand. Han/hon ska inte behöva växa upp i den miljön. Se till att barnet blir placerat i en tryggare miljö.

Jag vet att jag själv inte kan göra det. Det jag vill är att få henne att förstå att hon behöver hjälp. Jag har ingen kontroll över vart barnet bor, men jag är en av många som vill ordna situationen. Som jag skrev ovan var trådstarten mer för mig, jag har inte särskilt stor kontroll över något...
  • amerader
    Anonym (baltazar) skrev 2014-11-11 03:03:19 följande:

TS

Jag tror det bästa du kan göra för din syster är att gå med i ett nätverk eller förening lokalt som inriktar sig till anhöriga.

Där borde det finnas bäst erfarenhet och så kan du vara öppen och berätta om din syster på ett helt annat sätt än vad man kan göra på internet.

Alternativt tar kontakt med just exempelvis anonyma-narkomaner eller liknande och ställer frågan till dem. Vad kan jag göra för att stödja min syster ut ur ett beroende.

Ring och fråga,, Det bits inte!!

Lycka till

Tack så mycket för svaret.
  • Anonym (tt)

Ta hand om dig själv i första hand. Läs på om medberoende och börja sätta gränser.

Du kan som sagt inte ändra på din syster. Det kan hon bara själv göra om hon vill. Och det är bara manipulativt att försöka lura henne till förändring. Acceptera istället att hon är en vuxen som gör som hon vill med sitt liv (precis som du gör med ditt) och respektera hennes livsval. Du behöver inte tycka om sättet hon väljer att leva sitt liv på men du behöver acceptera det. Du behöver inte vara en del av hennes destruktiva liv men du behöver respektera det.

Slut ljug och beskydda om det inte är vem du är. Bli istället den du vill vara. Acceptera att sorg är en del av livet. Acceptera att vissa saker kan man inte ändra på.

• Carnitas
    amerader skrev 2014-11-12 00:52:36 följande:
    Det är kokain det gäller. Både pulver och via rökning.

Hon verkar inte själv vilja inse att hon har ett problem, hon säger ofta att hon inte har det och att hon inte alls gör "det" så ofta som det verkar. Det är något jag vill ändra på, få henne att våga tänka att hon behöver hjälp.

Så hon snortar kokain och röker crack?
    Dessa droger skapar ofta ett enormt psykiskt sug.
    Och kräver en del arbete att hantera.
    Och med insidan av skallbenet.

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min kära syster ur drogproblem?!