har hon rätt att läsa min dagbok?
Jag har en nyfiken mamma som sagt att jag inte får träffa x. För att jag är för ung för att ha pv. Har hon rätt att läsa min dagbok!
Jag har en nyfiken mamma som sagt att jag inte får träffa x. För att jag är för ung för att ha pv. Har hon rätt att läsa min dagbok!
Att hon läser din dagbok är ett intrång i ditt privatliv, i din integritet. Det är lika olagligt som att läsa någon annans post, dvs du kan anmäla henne.
Och skaffa en ny dagbok som hon kan läsa. Och så kan du skriva saker i stil med (idag mår jag inge bra, min mamma har snokat på mitt rum och invaderat mitt privatliv igen.) (lugn och fin dag i skolan.)
Att hon läser din dagbok är ett intrång i ditt privatliv, i din integritet. Det är lika olagligt som att läsa någon annans post, dvs du kan anmäla henne.
Vem skulle tro på en 12åring
Ta kontakta med kuratorn, så får hon ta ett samtal med din mamma.
Självklart har hon ingen rätt att läsa din dagbok. Den enda gången jag kan tänka mig att man som förälder har "rätten" att snoka i sitt barns liv är när man misstänker att barnet håller på med olagligheter, använder droger eller mår fruktansvärt dåligt. Men då ska man innan dess försökt nå barnet på andra sätt innan, så det ska vara den sista utvägen.
Skriv fejk-dagbok. En massa skit så hon blir halvt hysterisk. Hahaha!! Hade fan jag gjort. "Såg mammas pojkvän på stan med den där tjejen igen, hållandes hand."
Jag tycker också att du ska prata med er kurator.
Du kan ringa BRIS också? Eller chatta och/eller mejla med deras kurator- och tydligen andra barn också:
www.bris.se/
Men vi har ingen kurator. Det var för dyrt. Rektorns ord
Men vi har ingen kurator. Det var för dyrt. Rektorns ord
Kan du inte börja skriva dagbok online? Det finns sidor där man kan ha dagböcker som skyddas av ett lösenord. Ta ett din mamma inte kan luska ut och skriv på.