• ViaLia

Kan jag ha ägglossning var fjärde månad?

Hej,

Jag har en liten fråga till er som kanske är lite mer insatt i hur ägglossningen fungerar. 

Jag undrar ifall det är möjligt att jag kan ha ägglossning bara var fjärde månad. Jag använder inget hormon preventivmedel sedan över 1 och ett halvt år tillbaka och jag har märkt att jag har två stycken typ "extremnivåer" på hur min kropp reagerar på ägglossningsperioden efter att jag slutade med preventivmedel. Antingen så får jag jättemycket finnar och fet hy, svullnar upp och får jättehemskt humör så jag nästan blir sängliggande i två veckor. Men ungefär var tredje, var fjärde månad, ganska regelbundet har jag märkt(därav min teori) så är det åt andra hållet: jag får vacker hy, känner mig lugn och blir väldigt barnkär av mig.

Kan det vara så att jag endast får ägglossning under den "bra" perioden eller tvärtom, att ägglossningen endast är under de sämre perioderna. Kan man känna av det på det sättet ifall man har oregelbunden ägglossning?

Mens har jag varje månad(mer eller mindre regelbundet)

• Svar på tråden Kan jag ha ägglossning var fjärde månad?
  • Bumblebee

Du har rätt i att man kan ha en oregelbunden ägglossning, dvs att den inte är varje månad. Du kan ha mens 12 ggr/år men endast ägglossning två av dessa gånger.

• ViaLia

Tack för svar!

Men jag undrar ifall man kan "veta" eller ana det när kroppen är som jag beskriver. Någon som vet att ni har oregelbunden ägglossning och känner skillnad i kroppen när ni har och inte har?

• Toffee

Hej,
    Efter mitt andra barn började jag "lära känna igen" symtomen för  vardande ägglossning och själva ägglossningen. Livmodern värker, bultar och jag känner mig varmare än normalt. Mer flytningar som skiftar var dag ju närmre ägglossning och slutar abrupt när den fertila perioden är över. Pa självaste ägglossningsdagen känner jag mig som ett moderskepp som skriker efter en bebis. Flytningarna på ägglossningsdagen är som långa trådar. Min senaste ägglossning var i oktober förra aret. PMS och mensen efter en ägglossning blir så mycket värre och jag blöder mycket mer med större smärtor. Dock genomgår jag ingen förändring utseendesmässigt med eller utan ägglossning.

Dock är det väldigt bra att kunna pricka in ägglossningen utan att hålla på med tester etc, bara förlita sig på kroppens signaler. Så kom mitt tredje barn tillvärlden på första försöket. Det superdåliga är att om man vill ha fler barn, inte har så många chanser under året att bli gravid.

/Toffee

Svar på tråden Kan jag ha ägglossning var fjärde månad?