• Curious

Hon gör mig tokig! HJÄLP!!!

Jag blir galen på min dotter (4,5 år). Hon lyssnar numera aldrig på vad vi säger till henne och hon gör aldrig som vi säger.

För snart två månader sedan fick vi en bebis och jag har förståelse för att det är en stor omställning för henne att bli storasyster och behöva dela på uppmärksamheten osv. Men detta har hållit på längre än så och nu har det eskalerat så pass mycket att jag känner ett starkt ogillande för min dotter. Jag skäms enormt mycket för dessa känslor men det är svårt att låta bli att känna ilska och ogillande när vi bråkar mer än vad vi är sams.

Ta idag som ett exempel:
    Efter frukost satt jag i soffan och dottern kom och satte sig i mitt knä. Hon började nypa mig i näsan och jag sa åt henne flera gånger att hon skulle sluta och istället gå och klä på sig. Hon fortsatte att nypa samtidigt som hon bara skrattade åt vad jag sa. Jag tog bort hennes händer och visade tydligt att jag inte ville och att mitt tålamod började ta slut. Hon fortsätter skratta åt mig. Det slutar med att jag är tvungen att bli förbannad och även hota med att det inte blir någon ridskola om hon inte går och tar på sig (vi skulle åka typ 20 minuter senare). Dottern gråter hysteriskt och säger förlåt, jag förklarar att hon måste lyssna på vad jag säger och att jag inte ska behöva bli så arg. Vi bli sams, hon klär på sig och vi åker till ridskolan.

Senare på eftermiddagen springer hon runt i huset och tjuter och stampar i golvet, hon springer efter och jagar hunden som blir rädd för henne. Vi säger åt henne att sluta flera gånger men inget händer utan vi måste återigen bli arga.

Framåt kvällen när hon badar så skvätter hon ner sin pappa och bara skrattar. Han säger säkert 15 gånger att hon ska sluta för han blir blöt. Hon slutar inte denna gång heller innan han blir riktigt arg och hotar med att hon får gå och lägga sig direkt. Samma visa då som på förmiddagen att hon gråter hysteriskt och säger förlåt.

Så här är det hela tiden varje dag, det känns som vi bråkar om ALLT. Hon avbryter alla samtal genom att överrösta allt och alla. Om hon har tråkigt eller inte får som hon vill så blir hon helt odräglig, hon gnäller, tjatar, slåss, retar etc. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner mig så hemsk för att jag har börjat ogilla min dotter men hon retas, bråkar och gör allt för att göra oss arga hela tiden. Förut har vi alltid kunnat resonera med henne och komma överens men inte nu.

Vad ska vi ta oss till?

• Svar på tråden Hon gör mig tokig! HJÄLP!!!
  • linkita

Hej. Jag tror hon känner av att det har blivit en obalans i eran relation och att hon vet inte hur hon ska göra och det hon försöker göra blir bara då fel. Jag hade försökt att ge mer tid och kärlek till henne. Försökt att se det som att detta beteende står för något och att det kommer att gå över. Ni gör säkert redan allt detta men ha lite tålamod det kommer inte vara för evigt. Lycka till

• pgw

"Efter frukost satt jag i soffan och dottern kom och satte sig i mitt knä. Hon började nypa mig i näsan och jag sa åt henne flera gånger att hon skulle sluta och istället gå och klä på sig."

Hur skulle det ha blivit om du i stället hade sagt åt henne att hon skulle "sluta och i stället krama och gosa utan att göra illa"? Om hon kommer och sätter sig i ditt knä, så är det väl för att hon vill ha närhet. Fick hon det?

• Natulcien

Det låter som om det hänger ihop mycket med den nya bebisen? Hon kämpar för att få uppmärksamhet och bekräftelse, låter det som?
    Jag vet ju inte. Jag kan bara tro utifrån det du skriver. Men det låter så.

När vår 4-åring blir så där, d.v.s. "tramsar runt", skriker och gör "tvärtemot" så funkar det oftast att bryta det med att jag eller pappan föreslår att vi ska göra något annat tillsammans.
    Visst, man kan inte alltid har tid att göra något annat, typ lägga ett pussel, läsa en bok eller bygga ett legotroll, i synnerhet inte på mornar och i stressade situationer när sånt här ofta uppstår. Men oftare än man tror så har man faktiskt tid och kanske kan få bort åtminstone en del av bråket?

• En blå giraff

Jag känner igen det här, min 3,5 åriga son kan ofta bete sig på liknande sätt. Jag tror också det handlar om uppmärksamhet och att hon känner att hon inte får lika mycket som förut. Tror det är ett bra tips att erbjuda annan sysselsättning. Som t.ex. i soffan. Kanske kunde du ha rest på dig efter en tillsägelse och lyft bort henne, försökt börja prata om annat för att distrahera?

Svar på tråden Hon gör mig tokig! HJÄLP!!!