• Min högsta önskan

vad får/bör katter INTE äta?

Har två underbar 12-veckor gamla kattbröder hör hemma, Muffins och Messi. ?? Huskatter med 50% Norsk skogskatt i sej.
    De älskar mat, så därför undrar jag om det är något särskilt som de absolut inte ska äta? Som de kan bli sjuka av.. Tänker då framför allt på sånt vi människor äter..
    Vill ju inte att något ska hända dom, om jag kan göra något för att undvika det..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden vad får/bör katter INTE äta?
  • nozpa

Choklad, mjölk, russin. Det är vad jag spontant kommer på. Akta saltet också. Om man ger fisk o dyl så koka utan salt till katterna. Lätt att ge av det man själv äter kanske.

• radwanska
    Emm_ra9999 skrev 2014-11-08 21:24:13 följande:

Torrfoder. Katter är inga naturliga vatten drickare. Dom kan få problem med njurarna om dom inte dricker tillräckligt då de äter torrfoder. Dessutom innehåller torrfoder mycket spannmål. Katter är rovdjur och bör äta därefter, alltså animaliska produkter.

Dåligt torrfoder ja. Ett bra torrfoder har kött som största ingrediens och inget spannmål alls.
  • manfrsthlm

katter ska ha stora lass med råa ägg,gärna en lilja (bra för matsmältningen) då och då,massor med tonfisk,och gärna mkt lök fint riven...det är mumma för katter....

• manfrsthlm
    manfrsthlm skrev 2014-11-13 01:47:15 följande:

katter ska ha stora lass med råa ägg,gärna en lilja (bra för matsmältningen) då och då,massor med tonfisk,och gärna mkt lök fint riven...det är mumma för katter....

ps...glöm inte som dryck en stor skål med mjölk el grädde..gärna smaksatt med oboy......riktigt godis för missen
  • emeliealexandra
    Aniiee skrev 2014-11-08 19:56:03 följande:

Spannmål. Så inget pasta och inget bröd. Choklad. Rena giftet för både hundar och katter. 

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
    Fel, det är inte riktigt giftigt för katter, men för hundar är det. Tro mig, jag vet. Har växt upp med katter.
  • Aniiee
    emeliealexandra skrev 2014-11-13 02:48:12 följande:
    Fel, det är inte riktigt giftigt för katter, men för hundar är det. Tro mig, jag vet. Har växt upp med katter.
    Jo, det är det. Det är lika giftigt för både katter och hundar.  Tro mig, jag vet. Har vuxit upp med hundar. Vad det nu har med saken att göra.....

Varken hundar eller katter faller ned döda på stubinen om de knycker motsvarande enhet/kg mjölkchokladkaka, eller ens mörk chokladkaka, men både katter och hundar kommer att bli förgiftade om de knycker för många enheter/kg. Och de är inte många enheter som ska till. Jag minns inte på rak arm, men jag tror det var ungefär 4 enheter.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nemo1

Choklad är riktigt giftigt även för katter och det behövs inte mycket för att katten ska få en organsvikt.

• Akua

Min hund, en blandras på border collie, gör aldrig något fel. Jag menar det verkligen, har typ aldrig gjort hyss! Har hennes stora "mat-säck" stående i köket och hon är aldrig där, trots sjukt matglad.

Men EN gång! Jag hade lämnad godis och en hel öppnad full påse chips framme. När jag kom hem från en riktig skit mens-dag och skulle frossa i chokladen och chipsen så var allt borta!!!! En hel chips-påse en STOR HEL choklad-kaka och ganska mycket lösgodis!!

Tack och lov hände något trots chokladen! Det "bra" med marabou är väl att det är så mycket annan skit än just choklad....

haha hon mådde och fortsatte må bra iaf.

Men nej,mchoklad ger man varken katt eller hund. Jag har både katt och hund så jag vet... ;)

• emeliealexandra

Choklad är inte lik giftigt för katter! Visst, man ska inte ge dem det, men det är värre för hundar att äta det.

• Zadre
    manfrsthlm skrev 2014-11-13 01:47:15 följande:

Försöker du vara rolig på nåt sätt?
  • Zadre
    MySecret skrev 2014-11-08 21:26:54 följande:

Jag är ganska ny på det här med katt, är stödhem åt en föredetta hemlös kisse.

Tycker själv att det är ganska svårt att hitta vad man får/inte får ge katten.

Har dock kommit fram till att rått kött, färs, kyckling o dyl är ok Men inte rå fisk. Rå äggula går också bra men inte vitan.

Idag fick vår kise lite lövbiff som han glatt snaskade i sig. Sök på BARF katt :)

Strömming kan katten äta rå men inte annan fisk.
  • MySecret
    Zadre skrev 2014-11-14 08:50:23 följande:

Strömming kan katten äta rå men inte annan fisk.

Ja, o tonfisk på burk har jag för mig :)
  • EnGladPingvin

Människomat är ofta alldeles för kryddad för att vara bra för katter. Ge hellre katterna ett riktigt bra kattfoder. Köp inte torrfoder i vanlig matbutik, de är ofta av för dålig kvalitet. Ska du ge torrfoder köp ett med hög proteinhalt och utan spannmål (t.ex. Orijien).

Men ger du torrfoder är det viktigt att katterna får  sig vatten (inte mjölk). Ställ inte vattenskålen vid matskålen, katter vill ofta inte äta och dricka på samma plats. Sprid istället ut skålar på flera ställen i huset. Våra katter gillar höga, smala vattenbägare typ ett glas eller ett litermått. Vad jag har förstått är det för att de inte vill riskera att doppa morrhåren i vattnet.

Fisk är egentligen inte speciellt bra kattföda. "Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi." (källa katter.nu)

Svar på tråden vad får/bör katter INTE äta?