• Anghammarad

Du som röstade på Socialdemokraterna.

Vad tycker du om den första tiden efter valet? Har Löfvén gjort ett bra jobb? Har det blivit som du förväntade dig? Kunde han ha gjort något bättre?

Notera att om någon vill diskutera hur förträffliga ni tycker att SD är så kan ni göra det i någon av de andra tre miljoner trådarna som finns i ämnet här på FL. 

• Svar på tråden Du som röstade på Socialdemokraterna.
  • dfuoih
    washo skrev 2014-11-09 12:15:47 följande:
    Ser du, jag sade att du är vriden!
    Du är såld och blind!
    Nej det var "Anghammarad" du skrev det till.

Jag tycker mest det är lustigt med dessa referenser till "ladorna är tomma" och "alliansen har sållt ut välfärden" som har motbevisats på riksnivå med siffror från staliga myndigheter flera gånger men ändå fortsätter en del att tro på att de är sanna.

Bara för att en S eller V politiker säger en sak så innebär inte det att det är sant. Samma sak gäller även allianspolitiker eller för den delen alla politiker.

Men nu är det slutsnackat och upp till bevis för S+MP. Och det som de hittills gjort imponerar inte på mig tyvärr. Jag skulle gärna bli positivt överaskad men jag har inga förhoppningar om det..
  • washo
    dfuoih skrev 2014-11-09 12:33:09 följande:

Nej det var "Anghammarad" du skrev det till.

Jag tycker mest det är lustigt med dessa referenser till "ladorna är tomma" och "alliansen har sållt ut välfärden" som har motbevisats på riksnivå med siffror från staliga myndigheter flera gånger men ändå fortsätter en del att tro på att de är sanna.

Bara för att en S eller V politiker säger en sak så innebär inte det att det är sant. Samma sak gäller även allianspolitiker eller för den delen alla politiker.

Men nu är det slutsnackat och upp till bevis för S+MP. Och det som de hittills gjort imponerar inte på mig tyvärr. Jag skulle gärna bli positivt överaskad men jag har inga förhoppningar om det..

Alla politiker luras vissa mer andra mindre.

Inga upp till bevis! Lev i det bara!
  • dfuoih
    washo skrev 2014-11-09 13:58:31 följande:

Nej. Jag tycker man måste ställa krav på politiker att lovar de en sak så skall de hålla det löftet också. Vallöften skall inte resultera i meningslösa utredningar utan genomföras. Annars bör politikern avgå.
  • FDFMGA
    Anghammarad skrev 2014-11-09 11:25:57 följande:
    Annars skulle jag nog känt som FDFMGA. Jag hade känt mig sviken att mitt parti ifall jag hade röstat på dem för de saker du utlovade. S gick till val på att förbifarten skulle byggas, att Bromma skulle finnas kvar, att man skulle avsätta en extra miljard till studentbostäder osv.

Redan efter en månad har man förfärat uttalat att "ladorna är tomma" trots att det finansiella läget inte på något sätt är en överraskning, S hade redan innan valet lika stor insyn i statens finanser som Alliansregeringen hade. Man har lagt sig platt på rygg för marginella MP vad gäller förbifarten, Bromma flygplats och Slussen och gått tvärt emot sina egna löften. 

Visst det är mycket kort tid som gått men S har ändå inte visat en tillstymmelse till förmåga att vara ett statsbärande parti, eller ens kunna skrapa ihop ett vettigt stöd för sin politik. Partiet verkar förlamat.
    Tyvärr får du  nog inga riktiga socialdemokrater att nappa på tråden, lite synd eftersom det hade kunnat bli en intressant diskussion.

Jag har ganska många socialdemokrater i min bekantskapskrets, somliga lite äldre och särskilt bland dem finns det nog en besvikelse och en vilsenhet som inte så mycket handlar om vad som hänt med partiet efter valet utan långt dessförinnan - och ibland en vrede över vad som hänt med synen på arbete och arbetare.

Vad som kan få en riktig socialdemokrat att bli förbannad är att läsa sånt som olyckan i Hjorthagen där Fortum struntat i arbetsmiljö och lagt ut arbetet på företag utan kollektivavtal.

För övrigt var väl såväl S som M ansvariga för att Birka energi slumpades bort till Fortum för ett tiotal år sen.
  • washo
    dfuoih skrev 2014-11-09 14:10:03 följande:

Nej. Jag tycker man måste ställa krav på politiker att lovar de en sak så skall de hålla det löftet också. Vallöften skall inte resultera i meningslösa utredningar utan genomföras. Annars bör politikern avgå.

Det hjälper inte ställa krav på familjeliv!
  • dfuoih
    washo skrev 2014-11-09 18:58:35 följande:
    Det hjälper inte ställa krav på familjeliv!
    Jag har inte ställt några krav på familjeliv ;)
  • washo
    dfuoih skrev 2014-11-09 20:13:25 följande:

Jag har inte ställt några krav på familjeliv ;)

Judå du är inte bara medveten om det :P
  • Aumeå
    washo skrev 2014-11-09 13:58:31 följande:

Washo är verkligen emot alla politiker, han nämner det på varje tråd!
  • Anghammarad

Det som jag tycker är märkligt med den socialdemokratiska politiken är att det enda mål man har just nu är att återställa allt till hur det var innan de förlorade makten 2006. Man drev alltså en politik som ogillades så mycket av väljarna att de, med ganska stor marginal, röstade bort dem från regeringsposition. Nu, efter åtta år i opposition, där man ju haft lika lång tid på sig att reformera och förändra partiet från den politik som gjorde att man röstades bort, så kommer man tillbaka med exakt noll nya idéer. Är de verkligen så arroganta eller är de helt enkelt bara låsta av de faktum att det inte sker någon särskild föryngring i partiet?  

• Butterscotch
    washo skrev 2014-11-08 20:14:28 följande:
    Men snälla du. Politik tar tid. Moderaterna har tömt ladorna.
    Säga vad man vill om Alliansen och deras politik, men de har gjort ett jättebra jobb vad gäller ekonomin de senaste åren, det är bara att jämföra med andra EU-länder så framstår det med all önskvärd tydlighet.
  • FiaMedFunkk
    Butterscotch skrev 2014-11-11 11:53:34 följande:
    Säga vad man vill om Alliansen och deras politik, men de har gjort ett jättebra jobb vad gäller ekonomin de senaste åren, det är bara att jämföra med andra EU-länder så framstår det med all önskvärd tydlighet.
    Det där är lite önskedrömmande. Det enda som har hållt AB Sverige vid liv är den enorma privata skuldsättningen och skapandet av krediter. Men som alla goda sagor har den historian även ett slut. Frågan är hur jobbigt slutet blir.
  • FiaMedFunkk
    Anghammarad skrev 2014-11-11 10:17:11 följande:

Det som jag tycker är märkligt med den socialdemokratiska politiken är att det enda mål man har just nu är att återställa allt till hur det var innan de förlorade makten 2006. Man drev alltså en politik som ogillades så mycket av väljarna att de, med ganska stor marginal, röstade bort dem från regeringsposition. Nu, efter åtta år i opposition, där man ju haft lika lång tid på sig att reformera och förändra partiet från den politik som gjorde att man röstades bort, så kommer man tillbaka med exakt noll nya idéer. Är de verkligen så arroganta eller är de helt enkelt bara låsta av de faktum att det inte sker någon särskild föryngring i partiet?  

Jag måste nog håll med här. Sen de tog över känns de mer flata och mer visionslösa än vad Alliansen kändes på slutet.
Svar på tråden Du som röstade på Socialdemokraterna.