• Fridaaaaa

Vaccinera eller inte?

Det finns säkert en tråd ang detta, men jag vill ändå passa på att fråga här.
    Jag fick socialstyrelsens rekommendation ang att man ska vaccinera sig om man tillhör en riskkgrupp (gravid) av BM igår. 
    Vad jag förstår så tar det ca 3 veckor innan det verkar? (Jag är i vecka 37 nu..). Och även om vaccinet sägs vara beprövat och funnits på marknaden så ändrar man väl ändå vaccinet inför varje säsong då influensan är olika.

Hur ska ni andra gravida göra?

• Svar på tråden Vaccinera eller inte?
  • Myc

Precis det jag skrev, att flera forskare säger samma sak. Att det helt enkelt är nonsens och inte har någon som helst eller mycket liten effekt. Men det finns olika forskare som säger olika saker, så man får läsa på själv och välja vilka forskningsunderlag och rapporter man vill tro på. Jag tror helt enkelt inte på att influensavaccin har någon effekt. Men ändå vaccinerade jag mig eftersom jag just bara "tror".

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-08 18:16:23 följande:

Vad är det som får dig att tro att det är "humbug"?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Myc skrev 2014-11-08 20:03:22 följande:

Precis det jag skrev, att flera forskare säger samma sak. Att det helt enkelt är nonsens och inte har någon som helst eller mycket liten effekt. Men det finns olika forskare som säger olika saker, så man får läsa på själv och välja vilka forskningsunderlag och rapporter man vill tro på. Jag tror helt enkelt inte på att influensavaccin har någon effekt. Men ändå vaccinerade jag mig eftersom jag just bara "tror".

Vilka forskare och vilka studier är det du tänker på?

Konsensus (med en överväldigande majoritet) är vad jag vet att influensavaccinet årligen förebygger både insjuknande och dödsfall.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Donum

Jag vaccinerade mig inte. Gjorde inte det när vaccinet först kom 2010 heller och det är jag glad för.

• lisohl

Jag kommer att vaccinera mig. Har läst det Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet skrivit och enligt dom har man inte kunnat påvisa någon negativ effekt på bebisen. Däremot menar de att om man som mamma får influensan är risken större att barnet påverkas negativt, exempelvis genom för tidig födsel och låg födselvikt. Förstår att det finns andra studier som säger annat eller motsatsen, men jag har valt att lyssna på dessa.

• isabellab

Det är inte det vaccinet. Detta är använt sedan typ-60 talet med olika influensastammar.

Donum skrev 2014-11-08 20:39:40 följande:

Jag vaccinerade mig inte. Gjorde inte det när vaccinet först kom 2010 heller och det är jag glad för.

• Donum
    isabellab skrev 2014-11-09 09:37:31 följande:

Det är inte det vaccinet. Detta är använt sedan typ-60 talet med olika influensastammar.

Det spelar mig mindre roll. Jag har levt i 37 år nu och är rätt motståndskraftig. Har aldrig fått influensa eller ens magsjuka så jag ser inte behovet för min del. Jag är överlag rätt skeptisk mot att vaccinera sig i tid och otid. 
  • isabellab

Vissa är ju immuna så det kanske du är. Önskar att jag var det :)

Donum skrev 2014-11-09 09:40:34 följande:

Det spelar mig mindre roll. Jag har levt i 37 år nu och är rätt motståndskraftig. Har aldrig fått influensa eller ens magsjuka så jag ser inte behovet för min del. Jag är överlag rätt skeptisk mot att vaccinera sig i tid och otid. 

• Donum
    isabellab skrev 2014-11-09 09:48:04 följande:

Vissa är ju immuna så det kanske du är. Önskar att jag var det :)

Mot magsjuka tror jag faktiskt att jag är immun. Det kan gå magsjuka gång på gång på dagis, men vi får ingenting. Nu är barnen fortfarande små och mycket kan hända, men hittills har de aldrig haft magsjuka. Förkylda kan vi bli, dock, men det går ju över på ett par dagar, och influensa ska väl pågå rätt länge för att vara influensa?
  • isabellab

Ja mina influensor har varat en vecka och sedan ett par veckor med återhämtning där man är rejält trött. Sist tappade jag 5kg och drog på mig öroninflammation efteråt för jag var så nedsatt.

Så att få det som gravid vill jag undvika!

Donum skrev 2014-11-09 09:58:01 följande:

Mot magsjuka tror jag faktiskt att jag är immun. Det kan gå magsjuka gång på gång på dagis, men vi får ingenting. Nu är barnen fortfarande små och mycket kan hända, men hittills har de aldrig haft magsjuka. Förkylda kan vi bli, dock, men det går ju över på ett par dagar, och influensa ska väl pågå rätt länge för att vara influensa?

• Donum
    isabellab skrev 2014-11-09 10:01:41 följande:

Ja mina influensor har varat en vecka och sedan ett par veckor med återhämtning där man är rejält trött. Sist tappade jag 5kg och drog på mig öroninflammation efteråt för jag var så nedsatt.

Så att få det som gravid vill jag undvika!

Ok. Det har jag aldrig varit med om. 
  • tvetalan

Årets influensavaccin är väl baserat på förra årets vanligaste virus. Bara det gör att jag aldrig skulle vaccinera mig om jag stod i valet.

• isabellab

Baserat på tre olika.

tvetalan skrev 2014-11-15 23:35:18 följande:

Årets influensavaccin är väl baserat på förra årets vanligaste virus. Bara det gör att jag aldrig skulle vaccinera mig om jag stod i valet.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tvetalan skrev 2014-11-15 23:35:18 följande:

Varför gör det att du inte skulle vaccinera dig?

Men nej, årets influensavaccin är inte baserat på förra årets vanligaste virus (enbart). Det baseras även på de virusprover som tagits under året och som analyserats av WHO, man tittar på mutationer hos kända influensavirus (exempelvis hur antikroppar fäster), hur smittan skett (vildfåglar, tamfåglar, andra tamdjur osv.), väderlek och andra faktorer som påverkar.

Därefter väljer man ut tre (och fyra, till de vaccin som innehåller fyra) virus som är troliga kandidater för säsongens influensa.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Royalle

Jag vaccinerar mig inte. Eftersom jag aldrig fått influensa tidigare ansåg läkaren också att risken att få den var väldigt liten och då bör jag inte vaccinera mig. Bättre att min kropp fixar motståndet själv. Jag tror man ska gå på sin magkänsla och inte på rekommendation då man känner sin kropp.

• Grynet2010

Våra kroppar är som byggda för att klara virus och bakterier annars skulle vi ju dö för minsta lilla. Bara på SVT förra veckan gick läkare ut med att vaccin INTE stoppar influensa utan att man snarare kan bli sjukare med vaccin i kroppen och influensan bryter ut. Jag har jobbat inom vården väldigt länge och vet att vaccin inte alls skyddar oss mot sjukdomar utan det som skyddar oss är at vi tar hand om våra kroppar och äter sådant en kropp behöver samt att en basad kropp är en frisk kropp.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Grynet2010 skrev 2014-11-18 12:11:13 följande:

Våra kroppar är som byggda för att klara virus och bakterier annars skulle vi ju dö för minsta lilla. Bara på SVT förra veckan gick läkare ut med att vaccin INTE stoppar influensa utan att man snarare kan bli sjukare med vaccin i kroppen och influensan bryter ut. Jag har jobbat inom vården väldigt länge och vet att vaccin inte alls skyddar oss mot sjukdomar utan det som skyddar oss är at vi tar hand om våra kroppar och äter sådant en kropp behöver samt att en basad kropp är en frisk kropp.

Vaccin skyddar. Punkt. Vacciner var en stor del vid utrotningen av smittkoppor, det har hjälpt till att få ner poliofallen till ett fåtal per år och det har sänkt förekomsten av vanliga och farliga barnsjukdomar. Att påstå att vacciner inte skyddar är ovetenskapligt och felaktigt.

Givetvis så hjälper det till att "ta hand om sin kropp" men att säga att vaccin inte fungerar är ungefär som att säga att antibiotika inte fungerar.

Nu till de lite finare detaljerna, specifika vaccin:
    Alla vacciner skyddar inte hundraprocentigt, influensavaccinet är ett sådant som har en begränsad effekt, särskilt hos personer med nedsatt immunförsvar, exempelvis äldre. Detta är förstås problematiskt eftersom det är dessa man vill skydda. Det finns effekt, men den är inte hundraprocentig. När folk tänker vaccin så tänker de gärna "ok, då slipper jag det". Så fungerar det inte. Cochranestudien som säger "att influensavaccinet är verkningslöst!!!!" hade en del metodologiska problem och uteslöt en del studier som borde varit med.

Här finns en genomgång av effekten av influensavaccin för de som är intresserade: www.sciencebasedmedicine.org/why-get-a-flu-shot/

Nu till lite annat:
    Ditt påstående om att vår kropp är byggd för att hantera virus och bakterier är felaktigt och bakvänt. Virus och bakterier är "byggd" för att hantera vår kropp på bästa sätt för dem och om vi råkar må dåligt eller dö så spelar det ingen större roll.

Vårt immunsystem är bra, väldigt bra i många fall. I andra fall så är det kass, virus och bakterier går in och bosätter sig som något slags hippiekollektiv från 70-talet som ockuperar gamla hus. Folk dör fortfarande i bakteriella infektioner trots att vi har effektiva antibiotika. När vi inte hade det så dog folk i drivor, bokstavligt talat, av enkla bakteriella infektioner.

Yersinia pestis är en bakterie som är någorlunda lätt att behandla med antibiotika idag. För inte ens tusen år sedan så dog många miljoner människor av den på bara några få år. Idag kallar vi detta för digerdöden. Detta är en bakterie. I övrigt kan tilläggas att en stor mängd människor dog av andra bakteriella infektioner, även så sent som i början på 1900-talet. Lunginflammation? Oj, då är det nog bäst att du skriver testamente. Sepsis? Ok, då börjar vi nog med prästen så tar vi hand om testamentet när du har dött om några timmar.

Våra kroppar har inte ändrats nämnvärt på den här tiden, vi har inte ett bättre immunsystem nu än då. Det vi har är rent vatten, rena levnadsvillkor, bra och säker mat, tillgång till effektiv antibiotika och säkra och effektiva vacciner och därför har vi fördubblat medellivslängden på mycket kort tid.

Under den tiden du jobbade i vården, såg du då någonsin en patient som antingen hade sepsis och tillfrisknade eller som avled i det?
Svar på tråden Vaccinera eller inte?