• stor grön drake

5-års kalaset blir hos pappan, är det OK att komma utan present?

Jag och min exman har delad vårdnad 50/50. Det funkar superbra och vi är vänner.

Nu fyller sonen 5 på söndag och det är pappas helg. Så kalaset blir där. Sonen har även önskat kalas för kompisar, så i disk-rättvisans namn kommer dagiskalaset att bli här helgen efter.

Det var jag som flyttade från vårt gemensamma hem då jag först fick tag på bostad, men vi har ännu inte delat upp det mesta leksakerna utan nästan allt är hos pappan ännu.

Min son har önskat sig en säng med koja under sen vi flyttade in här, och det är vad han kommer få av mig, tillsammans med ett legoflygplan som jag köpte innan jag fick tag på sängen. Jag skulle alltså kunna ge flygplanet på kalaset hos pappan, men jag vill inte. Han har inte speciellt mycket saker här, och det lego som finns har han redan byggt allt som går av, det behövs mer klossar för hans projekt helt enkelt.

Och ger jag legot hos pappan, så kommer det med 99% säkerhet att stanna där.

Men kan jag göra så? Komma utan preßent på mitt eget barns kalas?

• Svar på tråden 5-års kalaset blir hos pappan, är det OK att komma utan present?
  • Drottningen70

Nej det kan du inte. Du får väl köpa en mindre present till det kalaset. Nåt symboliskt.

• Almina

Jag håller med Drottningen70. Köp något litet och ta med till kalaset!

• zemer

Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna komma utan present? Men kan väl va bra att nämna för sonen att dina presenter kommer han få hemma hos er, när ni firar där. Tycker inte alls att det är någonting konstigt.

• stor grön drake

Jag har lite åsikter om vårt konsumtionssmhälle som gör att "bara köpa något litet" bara för att känns väldigt fel. Det skulle vara om han fick några Kinderägg då. Han älskar dem men får dem av farmor hela tiden så jag känner att jag inte "kan" ge honom det iom sockermängderna han får i sig...

Och komma med något litet är väll lika ila som att komma tomhänt i vissas ögon. Sonen kommer knappast att bry sig.

• Emmut

Du kan ju göra ett kort med en bild på sängen han ska få hos dig?

• BigMami

Jag tror att pojken är stor nog att förstå att han får din present senare. Han kommer nog i alla fall vara fullt upptagen med presenter ändå på kalaset

Kan ju vara kul att ha något sparat också.

• suziz

Ja, det är klart att du kan komma utan present. Låt bara barnet veta hur du planerar så blir det inga missförstånd. Blir roligare också för honom att få presenter på fler dagar

• stor grön drake

Hittat en lösning

Han vil hela tiden låna min solfjäder för att leka "tandlöse och hicke" och jag är lite rädd att han har sönder den. Har letat efter en begagnad som han kan få, att ha som sin. Hittade en igår, och min pojkvän sa att jag kan ju ge den. Perfekt

Den får dessutom rum i hans ryggsäck som alltid åker mellan oss med favoritleksakerna i. Om den blir så poppis som jag tror vill säga

Ska måla den svart och turkos, precis som tandlöse är

• Yonndax

Vår son får på sin höjd en bok för 49 kr av oss föräldrar. Vi ger honom nån rolig upplevelse istället. Har får väldigt mycket presenter av övriga släkten. Räknade ett år och det var 17 paket med ett värde på nästan 7000 kr sammanlagt. Sonen är 4 år och förstår det hela utmärkt. Han tycker inte det är nått konstigt att vi inte ger mer/dyrare saker. Vi har inte heller råd med en massa saker. Så prata med sonen så kommer det nog gå bra.

• stor grön drake

Min son kommer inte att bry sig ett spår om jag har paket eller inte. Min fråga är mer av social natur eller hur jag ska uttrycka det. Jag är ganska klumpig och bakvänd mot sociala normer, och har ofta fått höra att jag är ohyfsad, otrevlig, onödig osv pga sociala nomer som jag inte har förstått att finns.

• Drottningen70

Hyfs och fason säger väl att man inte kommer på NÅT kalas helt tomhänt. Man gör bara inte så. Att det dessutom är ens eget barns kalas, gör ju saken bara bisarr. Eftersom din undrar handlar om just sådana normer, som du haft svårigheter med innan, så RÅDER jag dig att inte lyssna på de i tråden som hävdar att det verkligen inte är några konstigheter att komma utan present. De har fel, och jag vet inte varför de vill utsätta dig för att åter trampa i klaveret. Kanske för att de är så måna om att framstå som "medvetna människor som inte uppmuntrar konsumtionssamhället". Problemet här blir att det blir på din (och ditt barns) bekostnad. För JO, en överväldigande majoritet skulle i verkligheten reagera negativt på att du kom tomhänt till ditt barns kalas.

• stor grön drake

Nu är kalaset över, och även om vissa övriga gäster tyckte att solfjädern var en konstig present så var minson väldigt nöjd. Visade honom bild på sängen

• Drottningen70
    stor grön drake skrev 2014-11-09 15:04:34 följande:

Nu är kalaset över, och även om vissa övriga gäster tyckte att solfjädern var en konstig present så var minson väldigt nöjd. Visade honom bild på sängen

Toppen. Men alltså SA folk att de tyckte din solfjäder var en konstig present?? Eller är det bara som du tror? Och varför berättade du nu att han får en säng? Då sabbade du ju hela överraskningen?? Du kunde väl bara berättat att han får sin stora och riktiga present sen?
  • stor grön drake
    Drottningen70 skrev 2014-11-09 15:55:56 följande:

Toppen. Men alltså SA folk att de tyckte din solfjäder var en konstig present?? Eller är det bara som du tror? Och varför berättade du nu att han får en säng? Då sabbade du ju hela överraskningen?? Du kunde väl bara berättat att han får sin stora och riktiga present sen?

På vilket vis? Han blev jätte överaskad och glad. Min son har vissa autistiska drag och överaskningar är inte alltid lyckade. Eftersom han kommer imorgon kväll, är det bättre om han är förberedd på att hans rum ser annorlunda ut.
  • Drottningen70
    stor grön drake skrev 2014-11-09 20:11:27 följande:

På vilket vis? Han blev jätte överaskad och glad. Min son har vissa autistiska drag och överaskningar är inte alltid lyckade. Eftersom han kommer imorgon kväll, är det bättre om han är förberedd på att hans rum ser annorlunda ut.

Okej.

Men menar du att folk verkligen kommenterade att solfjädern var konstig?
  • ciann

Men ta ett kort på sängen och slå in det fint. Alla kommer att förstå att du inte kan bära med dig ett så stort paket.

• stor grön drake
    Drottningen70 skrev 2014-11-09 20:26:20 följande:

Okej.

Men menar du att folk verkligen kommenterade att solfjädern var konstig?

Ja. Men det gör mig ingenting. Sonen älskade den
  • EllenNoone

Heeej draken ?
    DU vet bäst vad din son kan hantera, vad han gillar och vad som gör honom glad!
    Puss på dig (att du är här?! Utan att säga nåt!? )

• stor grön drake
    EllenNoone skrev 2014-11-17 10:47:10 följande:

Heeej draken ?

DU vet bäst vad din son kan hantera, vad han gillar och vad som gör honom glad!

Puss på dig (att du är här?! Utan att säga nåt!? )

Plötsligt händer det
Svar på tråden 5-års kalaset blir hos pappan, är det OK att komma utan present?