• skepparbarn

Spermieantal under 20 m/ml

Jag är så ledsen. 
    Fick just reda på att min fästman har ett spermieantal under 20 miljoner /millilitern, vilket antagligen har satt kuggarna i hjulet för oss det senaste året... 

Jag är 20 och han är 26, så en annan har väl tänkt att det inte skulle vara några problem alls, då jag blivit gravid tidigare fast men en annan man (det ledde till abort då jag var alldeles för ung) samtidigt som jag åt p-piller. 

Vi har spekulerat och ätit kosttillskott och funderat och beställt ägglossningstester men ingenting har funkat. 
    Vet inte hur vi går tillväga. Vi har kört oskyddat i ett år med tanken om att bli gravid men inte riktigt "försökt" pricka in. Jag har försökt hålla koll så gott det går men inget resultat. Senaste halvåret har vi arbetat effektivt för att pricka in exakt på ÄL och vi har mött besvikelsen varje månad. 

Hur gör vi nu? Kan vi göra någonting själva? Hur går man tillväga för att bli utredd? 

(Råd och spekulationer kring ålder och "ni har tid att vänta" undanbedes vänligt, det handlar inte om ålder här, utan om ett vanligt problem)

• Svar på tråden Spermieantal under 20 m/ml
  • Jag är bara jag

Men var det inte vid en utredning ni fick reda på det här då? Eller har ni använt hemmaspermatest? Om så är fallet ska ni inte lita blint på det utan gå vidare med en infertilitetsutredning. Där kollas allt,både du och han och sen får ni hjälp efter vad som visar sig i proverna. Kanske räcker med insemination,kanske måste till IVF,svårt säga innan. Det finns mycket män själva kan göra för att få fler och bättre spermier dessutom:

sluta röka
    dra ner på alkoholen
    gå ner i vikt
    äta stora mängder zink och folsyra
    inte ha pungen varmt via bastu,trånga kallingar och datorn i knät

• skepparbarn

Nu var det ett hemmatest men för ett par år sedan gjorde han ett hos fertilitetskliniken i ett annat förhållande. 
    Han är inte överviktig och vi dricker inte mängder med alkohol, utan ett glas för gott ibland. Han ska sluta röka nu på måndag (satt sedan en månad tillbaka, han har trappat ner sedan dess), och han äter 50 mg zink och folsyra varje dag, samt Omega3 + C-vitamin. 
    Borde vi gå vidare med utredning nu eller? 

Han var inte rökare eller stor alkoholkonsument vid första testet heller, så jag tror inte det gör någon större skillnad nu. 

• Jag är bara jag

Både spermieantal och kvalitet kan skifta rätt mycket över tid så en regelrätt utredning är väl på sin plats även när man betänker att ni försökt ett år. Tänk på att mängden folsyra ska vara mycket mer än RDI,gärna 1100 uq per dag.

• skepparbarn
    Jag är bara jag skrev 2014-11-06 21:55:12 följande:

Både spermieantal och kvalitet kan skifta rätt mycket över tid så en regelrätt utredning är väl på sin plats även när man betänker att ni försökt ett år. Tänk på att mängden folsyra ska vara mycket mer än RDI,gärna 1100 uq per dag.

Han äter dubbla av Apotek Hjärtats Zink + C-vitamin   och Folsyra. 
    Tittade imorse och var då ett svagt streck på spermatestet. Är ClearBlues, och det står att man inte ska läsa efter 7 minuter. Men jag vet inte jag e, svårt att hitta någon information om det på nätet. 

Känns inte så otroligt kul att vända sig till sjukvården, så vi ger det en månad till innan vi söker. Tack för dina råd. 
  • Jennso

Hej

Jag tror man brukar saga att over 15 milj ar normalt men sen beror det pa hur bra simmare de (om de simmar framat och hur snabbt etc) och vilken kvalite det ar pa dem.

Mitt rad ar absolut att vanda er till sjukvarden for att gora ett riktigt spermietest. Forsok att inte oroa dig for mycket for det finns valdigt mycket man kan gora numera nar spermierna ar daliga. Vid ivf tex sa kan man valja ut de basta spermierna och spruta in i agget sa da behover man bara hitta nan enstaka bra spermie. Min man at an hog dos av vitamin C och E och det forbattrade spermierna mycket. Sluta roka ar absolut ett bra tips for det brukar paverka ganska mycket.

Du kan lasa mer om manlig infertiltet har: http://www.fertilitetsguiden.com/underlivet/mannen.php

Lycka till!

• skepparbarn

Efter 3 månader med Zink och Folsyra så fick vi äntligen vårt plus Solig 
    På julafton Hjärta

• Emmask
    skepparbarn skrev 2014-12-25 22:32:02 följande:

Efter 3 månader med Zink och Folsyra så fick vi äntligen vårt plus Solig 
    På julafton Hjärta

Åh grattis!!
Svar på tråden Spermieantal under 20 m/ml