• Anonym (ts)

Vad händer om man bryter en dom?

Jag och pappan till min yngsta son har en dom i tingsrätten om att sonen ska bo stadigvarande hos pappan och ha umgänge med mig varannan helg. Vi ligger i ännu en tvist nu och efter vad jag berättade idag för familjerätten är dom oroliga över pojken och hur pappan tar hand om honom. Dom är också oroliga över varför jag inte agerat. Det jag undrar nu över vad som kan hända om jag efter umgänget i helgen väljer att inte lämna över pojken. Vad kan hända?

• Svar på tråden Vad händer om man bryter en dom?
  • Anonym (ftguyhij)

Samtidigt som du ska följa en dom så ska du också skydda ditt barn. Ring soc och orosanmäl pappan.
    Svårt att få gehör kanske eftersom ni ligger i en tvist och de kan tro att du försöker svartmåla pappan, men om andra också sett och oroar sig så kan du be dem anmäla också.

Du kan, så vitt jag vet, anmälas för egenmäktigt förfarande med barn så ha ordentligt på fötterna om du ska hålla barnet kvar hos dig trots dom på annat.

• Anonym (L)

Socialtjänsten kan bara än så länge utgå från dina ord. Om det stämmer eller inte kan inte de veta. Det behöver utredas först. Är det något som bara du skulle märka? Är det så allvarligt att ni båda kan förlora vårdnaden om barnet? Att starta en ny tvist bevisar att man inte sätter barnets bästa i centrum.

• Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2014-11-06 17:21:25 följande:

Socialtjänsten kan bara än så länge utgå från dina ord. Om det stämmer eller inte kan inte de veta. Det behöver utredas först. Är det något som bara du skulle märka? Är det så allvarligt att ni båda kan förlora vårdnaden om barnet? Att starta en ny tvist bevisar att man inte sätter barnets bästa i centrum.

Som hon på familjerätten sa idag så är hon så orolig att hon skulle vilja att pojken placeras tillfälligt. Det var pappan som startade tvisten att han vill ha ensam vårdnad. Som det är nu vet jag inte ens om pappan har en lägenhet eller vart de bor någonstans efter att hans tjej låste ut dom för ett par veckor sedan. Han säger till mig att han fått lägenhet från den 1 november men han har inte gjort någon flyttanmälan så jag vet inte. Hans familjerättskontakt sa att det är stor chans att pappan får ensam vårdnad efter den här utredningen och min advokat har sagt att vi kan lika gärna båda förlora.
  • Anonym (ftguyhij)

Vem säger att hans familjerättskontakt sa så? De kan bara ge rekommendationer och isf måste de ha träffat er båda för att kunna göra en sån bedömning

Min man och hans ex har gemensam, men hon vill ha enskild och min man var ok med det eftersom de bor på så skilda håll. Men familjerätten rekommenderade tingsrätten att avslå deras begäran för de ansåg inte att det var det bästa för barnet.

Varför är domen att barnet ska bo hos pappan?

• Anonym (ts)
    Anonym (ftguyhij) skrev 2014-11-06 18:16:52 följande:

Vem säger att hans familjerättskontakt sa så? De kan bara ge rekommendationer och isf måste de ha träffat er båda för att kunna göra en sån bedömning

Min man och hans ex har gemensam, men hon vill ha enskild och min man var ok med det eftersom de bor på så skilda håll. Men familjerätten rekommenderade tingsrätten att avslå deras begäran för de ansåg inte att det var det bästa för barnet.

Varför är domen att barnet ska bo hos pappan?

Hans familjerättskontakt sa det till mig. Hon har träffat mig tidigare och vet vem jag är. 

Det är något jag och pappan kom överens om för ett par år sedan att det skulle vara så tillfälligt till jag mådde bättre. Men pappan har soc på sin sida och efter utredningar har det något emot att jag skulle ha pojken på heltid. Exakt deras anledningar har jag inte fått reda på någon gång. Vad jag vet är att de är osäkra på min föräldraförmåga. 

• Anonym (ts)

Jag har pratat med socialjouren där jag bor som rekommenderade mig att sköta det snyggt, istället för att bryta mot domen. Hon sa att det bästa är att prata med socialtjänsten där pappan bor och förklara att jag är orolig så får dom utreda det.

• Anonym (ftguyhij)
    Anonym (ts) skrev 2014-11-06 18:25:37 följande:

Jag har pratat med socialjouren där jag bor som rekommenderade mig att sköta det snyggt, istället för att bryta mot domen. Hon sa att det bästa är att prata med socialtjänsten där pappan bor och förklara att jag är orolig så får dom utreda det.

Helt rätt så ska du absolut göra.

Att pappan får boendet handlar troligen också om barnets bästa, man ska inte hysta barn fram och tillbaka. Är de dessutom oroliga för ditt föräldraskap så har du än mindre chans att få boendet. För barnets bästa.

I min mans fall handlade det också om det, om mammans föräldraförmåga. 
  • Anonym (ts)

Vad händer om pappan vägrar lämna över pojken? Meningen är att jag ska ha pojken i morgon till söndag och jag försöker få tag på pappan för att bestämma en tid vi ska mötas upp i morgon men han svarar inte!

• Anonym (ftguyhij)
    Anonym (ts) skrev 2014-11-06 20:41:15 följande:

Vad händer om pappan vägrar lämna över pojken? Meningen är att jag ska ha pojken i morgon till söndag och jag försöker få tag på pappan för att bestämma en tid vi ska mötas upp i morgon men han svarar inte!

Det beror på varför. Umgängessabotage blir det om det finns en dom på att du ska ha barnet idag tom söndag.

Men han har precis som du en skyldighet att skydda sitt barn och har han en orsak till att hålla barnet hemma så händer inget mer än att en utredning startas om du är att anse som farlig för barnet.

Om detta upprepas kan han bli dömd att betala vite.
Svar på tråden Vad händer om man bryter en dom?