• Cpyc

17 år skuldsatt

Hej. jag äringen förälder men detta har med min familj att göra. Är väldigt desperat.

Min pappa vägrar ge min CSN och det hhar han gjort sedan min mamma gick bort.

Jag känner att han inte vill ha mig längre. Har mått sådär och harinte berättat om detta för någon. När jag började ggymnasiet behövde jag lite nya kläder och väskor. Det fick jag jobba upp sa gamle man. Jag har sedan dess försökt hitta jobb på nätet och andra ställen men går inte. Jag fick 2500 kr av farsan när socialen ringde hem för att lärarna var oroliga.

Jag bor i en förort där jag känt folk sen klass 2. I mitten av ettan (januari) började jag ta kontakt med langare för att sälja droger. Jag fick sälja sånt på fester osv som ledde till att jag hade råd att äta lunch på en rrestaurang med klassen och köpa en ny telefon. För några veckor sen blev jag överfallen av ett llitet gäng och rånad på mina varor och pengar. Jag har nu betalat 400kr tillbaka som jag sålde min cykel för. Jag har, 3600 kr att betala tillbaks.

JJagvill ha tips om vad jag ska göra. Låna pengar från någon är uteslutet då jag varit en ensamvarg hela livet. Min farsa har pengar men jag vågar inte nämna dett för honom. Jag kommer inte svara på frågor som kan leda till att jag identifieras då jag inte är stolt över mig själv.

Alla tipser kommer att läsas och uppskattas.

• Svar på tråden 17 år skuldsatt
  • Alana

Sälj grejer?
    Erbjuda grannar hjälp mot betalning med hundvakt, trädgårdsarbete eller nåt?

• Anonym (Stackars barn)

Men herregud, gå till socialen med detta. Din pappa har försörjningsplikt mot dig, han kan inte säga att "du får jobba ihop pengar". Han är dessutom vårdnadshavare och ska se till att du får kläder och mat osv. Hans beteende är olagligt!

• Anonym (Stackars barn)

sen, jag vet att det är svårt om det är enda sättet att få pengar men lägg omedelbart ner knarkförsäljningen. Det straffas hårt om du blir påkommen, det är inte värt det och ännu svårare att få jobb i framtiden med det i registret..

• Cpyc

Jag vill inte bo i barnhem, därför går jag ej till socialen. Kan jag inte försöka prata vett i honom? jag och min pappa är de enda i familjen. Känns som att min pappa kommer ge upp livet om jag lämnar honom. Han var kärleksfull innan min mamma dog. Jag tror han har svårt utan henne. Vill inte vara till besvär och försöker leva mitt eget liv med honom ändå.

10% ränta på 3600kr i månade. Jag tror inte utföra tjänster åt grannarna kommer att fungera långsiktigt. Jag har blivit dömd för ett annat "snabba pengar" brott så Registret bryr jag inte längre mig om. Vill klara mig tills jag kan bo ensam. Utomlands kanske för att slippa register problemet när jag söker jobb.

Jag börjar skolan kl 08:30 och kan inte sova. Haft långa nätter förut. Någon tricks för att sova lätt?

Har någon annan varit i samma sits? Snälla pm eller inlägg!

• Cpyc

Alla i trappan vet att vi har det svårt men det är förorten. Alla har det svårt här nästan. Har grannar som är jätte snälla. Tänkte komma närasedan fråga om man kan låna ffrån dom. Killarna som vill ha sina ppengar kommer göra sjuka saker för att få tillbaka det.

• Emmask

Socialen kommer inte sätta dig "på barnhem". Du är 17 år och svart myndig. De är därför att hjälpa dig och vara ett stöd i relation till din pappa. Våga lita på dem.

• Lena

Om du håller dig till lagliga saker i fortsättningen får du troligare egen lägenhet än familjehem.knarklangning kommer bara fördärva allt för dig.

• igsg
    Lena skrev 2014-11-06 07:38:37 följande:
    Om du håller dig till lagliga saker i fortsättningen får du troligare egen lägenhet än familjehem.knarklangning kommer bara fördärva allt för dig.
    Håller med.
    Jag hade sympati för dig först ts tills det med lagningen och din övriga bakgrund med brott kom fram, du är 17 år det går inte att bara skylla sina dåliga handlingar på andras dåliga handlingar. Det finns många ungdomar som ahr det svårt som inte sysslar med brott.
  • Cpyc

Ja satt och tänkte lite på hur jag skulle få pengar. Sen slog det mig, modelljobb. Jag hharen fin kroppsbyggnad tycker jag och ansikte. Någon tips hur jag ssöke till modell?

Tack för alla svar! Förlåt men vissa åsikter ttar jag inte till mig. T. Ex ssocialen uppskattas dock för omtanken. Finns saker somjag vvalt att utesluta för att skydda min identitet.

Svar på tråden 17 år skuldsatt