• Anonym (Frågvis)

Vill flytta med mitt barn, långt ifrån, delad vårdnad, vad gäller?? Hjälp

Har funnit min kärlek på ett ganska så långt avstånd ifrån där jag nu bor. Min son´s pappa bor där vi bor nu, men visar ganska så litet intresse och ansvar. Träffar vår son varannan vecka och lite när det passar han. Sonen är 3år. Har träffat en underbar man, som bor en bit ifrån och känner att jag vill flytta till honom.

Vad gäller egentligen? Vi har delad vårdnad, fast han har sonen varannan vecka, trots 5 minuter mellan oss, så är det vad han anser att han har "tid" till..... Det är även jag som har tagit hand om min son mer eller mindre hela tiden och att han är kulturberikare är kanske inte helst svårt att förstå.....

Vill flytta till min kärlek, har funderat på det länge, det skulle underlätta det mesta, dels för mig och dels för mitt barn och mycket annat. Ska även tillägga att det var väldigt destruktivt förhållande med sonens pappa, som jag lämnade.

Jag undrar om det är okej för mig att flytta, förutsatt att min sons pappa kan ha sin son så som han har nu, alltså varannan helg, eller är det omöjligt? Kan min sons pappa ställa sig emot detta, trots han inte vill ha sin son mer än varannan helg, eller vad kan hända? Kommer givetvis INTE flytta om det  är olagligt eller så, utan jag vill helt enkelt veta vad som gäller.

Tack för svar

• Svar på tråden Vill flytta med mitt barn, långt ifrån, delad vårdnad, vad gäller?? Hjälp
  • Anonym (hyl)

Pappan måste godkänna flytten, eftersom det definitivt kan påverka umgänget mellan honom och barnet om barnet bor längre bort. Det är också rätt ingripande att bestämma var barnet ska bo och växa upp. Sådant gör att båda föräldrarna ska komma överrens om detta om ni har gemensam vårdnad. Endast om flytten är för barnets bästa och ena vårdnadshavaren inte godkänner detta så kan det räcka att den ena tar beslutet själv. Men så verkade inte vara fallet här. Man ska utgå ifrån barnets bästa och trivs barnet där det bor nu och ska ha en nära kontakt med pappan så är det bättre barnet bor kvar. Prata med pappan om detta, skulle han inte  godkänna det men tanke på avståndet så kan han ju inte stoppa dig från att flytta, men han kanske kräver att barnet bor hos honom om det är bättre. Men då han knappt träffar barnet ändå idag och du kanske kan erbjuda dig att underlätta umgänget ändå så kan ni säkert komma överrens.  

• Anonym (tröttsamt)
    Anonym (Frågvis) skrev 2014-11-04 14:07:05 följande:

. Det är även jag som har tagit hand om min son mer eller mindre hela tiden och att han är kulturberikare är kanske inte helst svårt att förstå.....

Ingen normal människa kallar sin nuvarande eller ex för kulturberikare, bara ytterligare en sunkig rasistråd som spanmmar sönder forumet, så genomskinnligt

Lägg ner nu, ni är så tröttsamma Död
  • Anonym (Jag)

Nej, det är troligtvis inga problem (har en kusin som har det på det viset du beskriver och tvivlar på att det är olagligt) så länge pappan får träffa barnet när han ska. Det kan väl bara bli lite bökigt med resorna hit och dit men det är det väl förhoppningsvis värt.

• Anonym (tröttsamt)

Anonym (Jag) skrev 2014-11-04 14:24:41 följande:

Nej, det är troligtvis inga problem (har en kusin som har det på det viset du beskriver och tvivlar på att det är olagligt) så länge pappan får träffa barnet när han ska. Det kan väl bara bli lite bökigt med resorna hit och dit men det är det väl förhoppningsvis värt.

Du kan ju inte sitta och ge felaktiga uppgifter, det krävs att pappans godkänner och skriver på om flytt annars får inte ts flytta med barnet rent juridiskt och det kan bli konsekvenser om hon väljer att göra det iallafall.

Det lättaste är väl om den sk 'underbara mannen' flyttar till ts.

Sen kan pappan välja att skriva på om han vill men om han inte vill det så får inte ts bara ta barnet och flytta utan det kan bli konsekvenser på det.

• Anonym (Frågvis)
    Anonym (tröttsamt) skrev 2014-11-04 14:20:46 följande:
    Ingen normal människa kallar sin nuvarande eller ex för kulturberikare, bara ytterligare en sunkig rasistråd som spanmmar sönder forumet, så genomskinnligt

Lägg ner nu, ni är så tröttsamma Död
    Okej, det var dumt, men jag är så irriterad och less på hur andra kulturer ser vissa saker som självklara, som inte är speciellt förenat med livet som det brukar vara, som exempel att man hjälps åt att ta hand om sina barn?

Men det var dumt, förlåt
  • Kjell2

Finns det ett av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

Först steget är att du bokar en tid med familjerätten och fber familjerätten kalla honom till ett möte så att ni kan försöka komma fram till en överrenskommelse.

Funkar inte det har du två huvudalternativ:
    1) Stämma till tingsrätten om vårdnad, boende och umgänge
    2) Flytta ändå, ta diskussionen med skatteverket och dagis/skola och hoppas på att han inte stämmer.

• Anonym (tröttsamt)
    Anonym (Frågvis) skrev 2014-11-04 14:39:15 följande:
    Okej, det var dumt, men jag är så irriterad och less på hur andra kulturer ser vissa saker som självklara, som inte är speciellt förenat med livet som det brukar vara, som exempel att man hjälps åt att ta hand om sina barn?

Men det var dumt, förlåt
    Oj vad glad jag blev nu ts, har nu en massa respekt för dig

Det är inte lätt att erkänna när man gör fel så jag blev otroligt imponerad,  ska ta efter dig jobba på mina egna brister.

Tack Glad
  • Anonym (Frågvis)

Det verkar inte vara helt enkelt med andra ord....

• Kjell2
    Anonym (Frågvis) skrev 2014-11-05 15:48:25 följande:

Det verkar inte vara helt enkelt med andra ord....

Om pappan motsätter sig och är bered att ta strid med mer än skrik och bråk blir det inte enkelt. Lär ta tid och energi men till sist gå.

Svar på tråden Vill flytta med mitt barn, långt ifrån, delad vårdnad, vad gäller?? Hjälp