• Anonym (Frågetecken)

Flickvännens alkoholistmamma trycker ned sin dotters liv

Hejsan!

Hoppas jag placerade denna i rätt forum nu då den innehåller en mix av olika saker men ändå är i formen av en relation.

Det är så att jag träffade min flickvän för ett år sedan nu och det är hennes livssituation jag måste ta upp och få råd om.

Flickan som är 19 år har berättat att hennes relation med mamman inte är så bra innan vi träffades och jag kom dit första gången i Januari och märkte inget speciellt förutom att mamman var ute varje helg och festade, detta har alltså pågått i några år nu.

Tänkte inte mer på det när jag märkte att det är rödvinsfläckar som runnit längs köksväggen samt att mammans fönsterruta är halvt krossad som resultatet av ett bråk mellan dottern och modern för ett tag sedan.

De är alltså så att mamman är alkholist och super upp alla pengar och bara lever livet trots att hon är skuldsatt i höga summor.

Mamman har som ett exempel tagit...TAGIT alla pengar dottern hade på sitt sparkonto som mormor hade satt in där som dottern skulle ha något att stå på vid eventuell flytt och en start för eget liv, men dem har mamman tagit och festat upp.

Hon har vid upprepade tillfällen tagit andra småsummor från dotterns konto och även varit inne på hennes rum och tagit hennes sparade kontanter för att sedan bortförklara sig när dottern frågat om hon tagit hennes pengar med "Ja just ja jag lånade pengar för det kom ett bud med paket" ett paket som inte ens kommit utan de har antagligen också gått till att festa upp eller annat ,det var 4000 :- bla. födelsedagspengar hon fått av mormor.

Mamman har även skrivit in sin dotter i sitt företag med falsk namnförteckning vilket hon "Gått med på" när hon i själva verket inte alls har det men det lyckades hennes pappa få henne att ta bort.

Märkte att det var lite tjabbel i somras då mamman skulle iväg på festival och inte "Orkade" eller "Hade tid" att åka till en bankomat och ta ut kontanter utan frågade dottern om hon fick låna kontanter vilket hon inte fick för dottern eftersom hon inte kunde lita på sin mamma och inte skulle få tillbaka pengarna, mamman skrek och gormade nedifrån köket att hon minsann skulle komma upp och ta pengarna men åkte sedan iväg utan att detta skedde, möjligen kanske för att jag var där eller för att hon inte velade ändå.

Pappan och mormorn var över och pratade allvar med henne och frågade om hennes barn inte skulle få växa upp bra, hon lovade att skärpa sig och var snart tillbaka på festbanan igen

Mamman har också förskingrat pengar vilket hennes mormor har gått i borgen för men ej fått tillbaka så hon har tagit pengar från sin egen mamma också på ett sätt.

Kronofogden var där tidigare i år och tog hennes bil samt att de skulle ta huset men jag vet inte vad som hände med det.

Hennes pappa och mormor vill hjälpa henne men det verkar gå segt och inget händer, hon kan heller inte bo hos mormor eller pappan för han har ingen plats utom i vardagsrummet men det känns som att han inte vill ha henne där riktigt.

Mamman var inne på sjukhuset för en vecka sedan pga sjukdom och dottern var på besök hos mig och när hon kom hem nu senast var det rödvin på golvet och mamman var borta..........fest.......igen.

Tjejen mår psykiskt dåligt av detta,lider av stress och oro, ont i magen och ryggslutet varje dag,kan inte sova längre,gråter ofta,klarar inte av att gå till skolan ibland och vet inte vart hon ska ta vägen eller vad som kommer hända.
    Hon skaffade sig en hund vilket blev lite av hennes räddning för hon fick något att leva för och sen kom även jag in i hennes liv.
    Hon känner sig bara trygg när hon är med mig och kan slappna av då annars är det ständigt kaos och hon blir sakta men säkert nedbruten.

Mormorn och pappan har sagt att det pratat med en advokat om stämning för allt modern har gjort och pengarna hon förskingrat men det var ett tag sen och vi har inte hört något nytt

Finns mycket mer men detta är det allt handlar om.

Dottern vill så gärna få eget boende men det är inte lätt då mamman tagit alla hennes sparpengar så hon bara står där med ett studiebidrag.
    Vi bor inte i samma landskap så att bo hos mig går inte då hon har skola att klara av först, hon har vårterminen kvar sen är det studenten.

Hur löser man ett problem likt detta? kan man anmäla henne på något sätt för stöld av dotterns sparpengar ?

• Svar på tråden Flickvännens alkoholistmamma trycker ned sin dotters liv
  • Anonym (Be om hjälp)

Tycker hon ska ringa soc och be om hjälp till försörjning för eget boende. Jag fick själv den hjälpen i gymnasiet, så det kan gå.

• Anonym (Frågetecken)

Har funderat på det alternativet men hon är nog lite "rädd" för SOC då  Socialen har en massa rykten om att både vara bra och dåligt och att det kan ta extremt långt tid samt att hon bara har sju månader kvar i skolan, hjälper SOC en efter skolgången ändå?

Hur långt tid tog det för dig?

• Anonym (Be om hjälp)

De ställde upp för mig iaf och det tog inte överdrivet mycket tid. Det som kan ta tid är att hitta boende, vilket hon antagligen får försöka göra själv. Om inte soc har en lägenhet, vilket är ovanligt nu för tiden. Men hon har inget att förlora på att försöka. Man kan alltid tacka nej till det de erbjuder. När hon tar studenten kommer de kräva att hon skriver in sig på af och söker jobb aktivt för att få hjälp. Eller så jan hon ju plugga vidare och söka studiemedel.

Svar på tråden Flickvännens alkoholistmamma trycker ned sin dotters liv