• Lebocarma

nån som har svårt att äta

Alltså vad jag menar är att jag inte alls är sugen på mat utan kan bara äta lite sen blir jag äcklad av det så det jag mest äter är yoghurt, fil, mackor frukt går bara banan bra. Jag dricker vatten och te mest men är ju orolig att barnet kanske ej växer som hon ska har bara gått upp 2 kg sen inskrivningen i v.10 och nu är jag i v.31+1 men allt är bra hos bm sist jag va där och ska till henne igen nu på torsdag.

Men är det nån mer som har samma problem?

• Svar på tråden nån som har svårt att äta
  • S Michaela

Oja! Förra graviditeten levde jag på fil, frukt och bär och knäckebröd. Kunde inte äta en gnutta kött. Jag åt massvis med jordgubbar istället (innehåller mycket järn).

Ut kom en frisk pojke :)

Nu är jag i vecka 16 och har det likadant nu, om inte värre. Äter nästan ingenting och har inte gått upp alls. Kan äta varm, lagad mat vid enstaka tillfällen om jag blir sugen på något speciellt.

Mår skit dåligt vid bara tanken på mat oftast.

Tycker det värsta är när svärmor tjatar om och om igen hur viktigt det är att äta mycket så att barnet växer. Men MSN behöver verkligen inte äta för två! Och sålänge du inte blir uttorkad och du mår bra så ska du se att din bebis mår bra. Men håll koll på tecken för vitaminbrist, det är bara jobbigt att ha det :)

Självklart är det ju bättre att äta en varierad kost men går det inte så går det inte, och det finns ju dom som spyr sig igenom en hel graviditet.

Sålänge du mår bra så mår barnet bra, och bebisen får och tar den näring den behöver, det är du som inte får det isåfall.

Jag har hört flera som säger att man väntar en pojk on man inte har någon matlust för varm och lagad mat, och första gången stämde det ju för mig, ska det bli kul å se vad som gömmer sig i min mage nu ;)

• Lebocarma

Okej jag mådde illa i början av graviditeten så jag gick ner i vikt och sen kan jag vara jätte hungrig när jag gör maten men sen när vi ska äta så får jag knappt ner nåt alls. Jätte jobbigt men ska hålla koll på vitaminbristen och även ta upp detta med barnmorskan med, vi har fått reda på att vi väntar en flicka till och jag har haft det såhär med första i början till v.12 men ej i denna veckan och första va en flicka och när jag väntade pojke så kunde jag äta allt. Så olika det kan vara från gång till gång tredje barnet kunde jag också äta som vanligt och det va en tjej. 
    Va kul med en bebis till grattis :) 

• Maria 164

Jag tycker också att det blir svårare och svårare att äta. Det får som inte plats någon mat i magen nu när livmodern tar upp så mycket plats.

Jag försöker äta näringstät mat för att få i mig så mycket som möjligt på liten volym, cashewnötter och mjölk är dessutom det godaste som finns just nu, och jag är extra noga med att komma ihåg gravidvitamintabletter och järntabletter.

• Lebocarma

Okej men finns det brus vitaminer att det också kan ej ta vanliga tabletter tyvärr

• Maria 164

Vet ej, hör på apoteket... annars finns ju flytande vitamintillskott som kanske inte är typiska gravidvitaminer men generellt bra, som t ex Blutsaft (med järn) och Mivitotal som man hittar på mataffären och hälsokosten.

• Lebocarma

okej ska kolla upp det jag går på brus och c-vitamin brus och mitt järnvärde låg sist på 123 så hoppas det går uppåt och inte ner som det gjort innan..

• uglygodcilla81

Ja usch vad äckligt med mat, blir bara värre o värre för varje dag! Mycket mellanmål.... Bf idag, längtar till sjukhusmaten, den lär väl smaka som en dröm när bebisen väl är ute :) (fast nu kräks jag bara vid tanken på tomat, sallad, kyckling, färs, avokado mm!)

• Royalle

Har samma problem och har haft hela graviditeten. Jag kan bara inte äta kött. Älg och rådjur går bra, och rökt kött, men gris finns inte en chans. Jag har mest ätit fisk och sushi denna graviditeten. V 36 nu och har gått upp totalt 1 kg... Mitt blodtryck är superlågt men alla andra värden jättefina. BM är inte orolig över bebisen, bara över mig då jag har hypotyreos och viktminskning inte är så bra. 

Förra grav. hade jag också svårt att äta, och kött gick inte alls. Kanske är det så att jag inte ska äta så mycket kött då jag även i normala fall ärter ganska måttligt av det. Det blir mest vilt hos oss isåfall...

Svar på tråden nån som har svårt att äta