• Tessa17

Köpa bil kontant eller på avbetalnng?

hej, jag planerarar att köpa en begagnad bil och behöver råd till hur skall jag betala för den , jag kan betala kontant, men hörde att om man ta på avbetlning och har en skuld så kan man dra av skatten på deklarationen, och tom få pengar tillbaka. Vad tycker ni som har erfarenhet av dett? Vilket är bättre? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Köpa bil kontant eller på avbetalnng?
  • togood

Det är räntan du kan få dra av, osäker på om det fortfarande gäller. Men hur som helst blir det aldrig mer förmånligt att ta något på avbetalning kontra kontant :)

• zZzZz

Bättre betala cash om du har möjligheten...

det avdrag du har rätt till är en tredjedel "tillbaka" av räntan du betalar på lånet i kommande års deklaration, men ditt bilköp blir fortfarande dyrare för du betalar amortering plus ränta på billånet, dvs dyrare än att betala bilen cash om du har dom möjligheterna...

• Liii82

självklart ska man om man kan alltid betala cash på en gång för v aran och undvika avbetalning och dyl

• Butterscotch

Det beror på vilken ränta du får på billånet och vilken ränta du kan få för dina sparade pengar. I normalfallet brukar billåneräntorna ligga rejält mycket högre än sparräntorna så då är det mer förmånligt att betala allt kontant. I vissa fall kan det vara tvärtom (vi fick t ex 0,5% ränta och inga andra avgifter på ett billån vi tog för några år sen) och då kan det vara bättre att ta på avbetalning.

Svar på tråden Köpa bil kontant eller på avbetalnng?