• Visflicka

kissar på skötbordet, vad göra?

Min lilla tjej har en benägenhet att alltid vilja kissa en eller två gånger på skötbordet när vi ska byta. Vi använder liberos engångsunderlägg men på något sätt lyckas kisset alltid rinna längs ryggen och bak i nacken på henne. Nu har vi börjat med handduk ovanpå själva underlägget men det verkar flyta ut ändå. Någon som har något tips på vad man kan göra? Även låtit gamla blöjan vara kvar ett tag men på något sätt hamnar det kiss på ryggen ändå. Förstår inte hur det är möjligt. Trodde det berodde på att jag lyfte henne i benen och därför rann kisset bakåt men känns som det händer fastän hon ligger utan att jag gör något.
    Någon som har något tips? Hur gör ni? Så jobbigt för hon blir ju alldeles blöt på ryggen och då börjar hon skrika. Varje byte blir en kamp. Kan i och för sig vara så att hon inte blivit riktigt trygg på skötbordet ännu eftersom hon bara är tre veckor men så synd att hon ska bli neddränkt. Skulle nästan behöva bada henne varje blöjbyte.

• Svar på tråden kissar på skötbordet, vad göra?
  • sina

Håll henne över handfatet (eller över toan, eller i duschen) och låt henne kissa där innan du lägger henne på skötbordet.

• Randig

Ja du, min son kissade också VARJE gång mer eller mindre:) Det var kiss överallt, det var såååå tröttsamt, han kissade sig själv i nyllet ett par gånger och även vi fick oss en dusch ibland. Det är det som är negativt med pojkbebisar skulle jag tro:) Vi la alltid papper över och höll för. Det kanske skulle funka?

• Dasha

presis så här har det varit föt båda mina barn. därför började jag köra ec-potta bebisen
    www.blojfribebis.se/

båda mina barn säger till när de ska kissa: gnäller, kråmar sig osv.

jag antar att det sitter i bebisars gener att säga till när de vill kissa/bajsa och de jättegärna gör det när förälder håller dem över handfatet/toa osv.

min son (en månad gammal nu) har nu slutat kissa och bajsainte bara på skötbordet, utan även i blöjan! två-tre veckor höll jag på med detta, och nu HÅLLER han sig med både kiss och bajs tills jag håller honom över handfatet! sedan är det bara att ta på samma blöja igen.  

förut bar det kiss på skötbordet VARENDA J VLA GÅNG ofta ett par gånger, även bajs (direkt när jag började ta på en ny blöja) och lite bajs i blöjan hela tiden (jag helammar). han brukade alltså småbajsa jämnt, men inte nu längre.

det verkar vara naturligt för bebisar att vilja bli "pottade" (blanda inte detta med potträningen!).

försök detta! annars är din bebis nog frustrerad att du inte fattar vad hon försöker säga

• sportpappa

Innan ni börjar ta av den gamla blöjan så lägger ni den nya under redo för påtagning. Då kan ni sen snabbt ta bort den gamla och vika upp den nya.

• Ramborg

För oss funkade det här:

När du ska byta blöjan, ta av byxorna helt. Hasa upp bodyn till armhålorna. Lägg en ikea frottelapp eller två under rumpan för säkerhets skull. Lossa tejpen på blöjan. Lyft på främre delen av blöjan så det kommer luft mot huden men lägg GENAST tillbaka blöjan och fäst den. Du liksom fejkar att du tar av blöjan, men sätter tillbaka den. Sen gullar du med bebisen några minuter och sedan tar du av den gamla blöjan och byter den.

Min tös kissade alltid när det kom kall luft mot kroppen sådär.

Hoppas det löser sig för dig!

42.
  • mammalovis

Jag har två flickor som ibland har kissat på skötbordet, oftast händer det när man precis tagit bort tejpen på blöjan.

Vi kör på inlägg 4 och 5. Dels har vi en frottéhandduk på skötbädden. Bodyn dras upp halva ryggen, byxorna helt av. Ser man att hon kissar lägger man snabbt tillbaks blöjan och håller där. Till nöds får man torka av på ryggen och klä på rena kläder.

Kolla även att ni har rätt storlek på blöjan och att ni byter tillräckligt ofta. Om hon inte kissar mängder för sin ålder borde blöjan kunna suga upp det, om den hålls kvar. Ny blöja under är också smart.

På ettåringen har vi mer problem med överfulla bajsblöjor, men det har med hennes mage att göra där vi ska finna rätt balans i kosten ...

• Visflicka

Tack för alla tips. Dock känns det ganska uppgivet. Hon kissar liksom inte bara direkt man tar av blöjan utan det kan ske efter en stund, när man precis torkat av allt och ska sätta på ny så att fejka att man tagit av blöjan funkar inte. Att skynda sig dit med en ny blöja har jag också testat men av någon anledning smyger sig kisset förbi den och rinner ner längs ryggen ändå. Dessutom måste man ju hinna torka av innan man lägger dit den nya och då viker jag in den gamla så den ligger dubbelvikt under henne och det är då av någon magisk anledning som kisset kommer. Ni är många som säger att man får skynda dit med en ny blöja när man ser att kisset kommer men jag hinner aldrig se det, än mindre hitta något annat att lägga under.

Frottéhanddukar har jag redan provat och funkar väl någorlunda men det rinner ÄNDÅ bakåt. Jag fattar inte. Är så himla frustrerad och i natt grät jag för det rann och rann och hon blev indränkt upp till håret, som om inte det vore nog gallskrek hon tills bajset också sprutade där nere.

Sådan där EC-träning är det enda som jag inte testat känns det som. Men hur går det till? Hur länge ska man stå över toaletten? Känns som jag måste stå där ett tag innan hon gör något. Och hur funkar det med avtorkningen? Jag måste ju ta bort det gamla bajset först och det är som sagt just då som hon passar på att trycka på.

• Dasha

Visflicka skrev 2014-10-30 10:44:34 följande:

Hon kissar liksom inte bara direkt man tar av blöjan utan det kan ske efter en stund, när man precis torkat av allt och ska sätta på ny så att fejka att man tagit av blöjan funkar inte. Att skynda sig dit med en ny blöja har jag också testat men av någon anledning smyger sig kisset förbi den och rinner ner längs ryggen ändå.

gallskrek hon tills bajset också sprutade där nere.

exakt så var det för mig! med båda barn.

nu däremot kissar han aldrig på skötbordet/den nya blöjan direkt, och bajsar inte heller på några timmar. och gallskriker inte på skötbordet när man tar på en ny blöja. Han har blivit mycket nöjdare!

han kissar inte heller direkt när man tar av blöjan (man hinner att ta av blöjan och ta upp honom i lugn och ro, han bara ligger och väntar snällt! han är 1,5 månad gammal.).

oftast har han inte kissat ett skvätt i blöjan på ett par timmar, tills jag håller honom över handfatet, och då kissar han massor istället för att småskvätta hela tiden.

alla pusselbitar har liksom fallit på plats: bebisar gör så för att de VILL kissa och bajsa "utanför grottan" Skrattande, alltså på en annan plats än det vanliga, och de vill att bli hjälpta av förälder att göra det. de signalerar om detta med skrik, småskvätt/småbajs på skötbordet och blir supernöjda och samarbetar fullt när man börjar potta dem.
    Visflicka skrev 2014-10-30 10:44:34 följande:

Sådan där EC-träning är det enda som jag inte testat känns det som. Men hur går det till? Hur länge ska man stå över toaletten? Känns som jag måste stå där ett tag innan hon gör något. Och hur funkar det med avtorkningen? Jag måste ju ta bort det gamla bajset först och det är som sagt just då som hon passar på att trycka på.

här står det hur man börjar

www.blojfribebis.se/borja-ec

jag håller över handfatet, som på första bilden.

första gången kom kiss efter 10 sekunder. andra gången kom bajs efter 5 sekunder, han bajsade massor i nån minut, sedan väntade några sekunder och kissade.

sedan blev jag så säker att nu är tarmen och blåsan tomma, att jag vädrade han rumpa bar i två timmar utan blöja redan första gången, gick hur bra som helst!
    sedan började han gnälla och jag höll honom över handfatet så han kissade och tog på honom blöja.

jag tar inte av det gamla bajset först, utan håller över handfatet med smutsig rumpa, och när han är färdig - då öppnar jag kranen och sköljer av rumpan med en hand.

eller istället:

ibland lägger jag honom på skötbordet när han är färdig, så att rumpan hamnar på en torr tvättlapp eller en bit husshållspapper. sedan blöter jag torra tvättlappar och torkar av rumpan som vanligt.

vi behöver inga plastade frotteer längre, bara en handduk och en bit papper på skötbordet: det händer inga mer olyckor.
    förut fick vi tvätta en frotte efter varje byte, och oftast även underlägget under frotte. Demon
  • Visflicka

Men hur klarar du av att lyfta honom när han är full av bajs? Du borde ju hinna bli alldeles nerskitad innan du fått honom på plats i rätt ställning

• Dasha

nej, inte alls. bajset är ju inte på ryggen utan bara nere på rumpan.

• Dasha

jag lyfter honom under armarna från skötbordet, sedan lutar hans rygg mot mig, först en hand under knä, sedan andra handen.

• Visflicka

Tack för tipset. Jag testade en gång men då skrek hon mer än på skötbordet. Men ni tror jag äntligen vi hittat rätt. Bytte underlägg till babykoncepts, lade en fyrvikt handduk under rumpan och höjde huvudändan lite på skötbädden så kisset kunde rinna neråt istället. Underlägget sög upp bättre än liberos (och var billigare!) och handduken suger upp det värsta också.

Svar på tråden kissar på skötbordet, vad göra?