Visflicka skrev 2014-10-30 10:44:34 följande:
Hon kissar liksom inte bara direkt man tar av blöjan utan det kan ske efter en stund, när man precis torkat av allt och ska sätta på ny så att fejka att man tagit av blöjan funkar inte. Att skynda sig dit med en ny blöja har jag också testat men av någon anledning smyger sig kisset förbi den och rinner ner längs ryggen ändå.
gallskrek hon tills bajset också sprutade där nere.
exakt så var det för mig! med båda barn.
nu däremot kissar han aldrig på skötbordet/den nya blöjan direkt, och bajsar inte heller på några timmar. och gallskriker inte på skötbordet när man tar på en ny blöja. Han har blivit mycket nöjdare!
han kissar inte heller direkt när man tar av blöjan (man hinner att ta av blöjan och ta upp honom i lugn och ro, han bara ligger och väntar snällt! han är 1,5 månad gammal.).
oftast har han inte kissat ett skvätt i blöjan på ett par timmar, tills jag håller honom över handfatet, och då kissar han massor istället för att småskvätta hela tiden.
alla pusselbitar har liksom fallit på plats: bebisar gör så för att de VILL kissa och bajsa "utanför grottan"

, alltså på en annan plats än det vanliga, och de vill att bli hjälpta av förälder att göra det. de signalerar om detta med skrik, småskvätt/småbajs på skötbordet och blir supernöjda och samarbetar fullt när man börjar potta dem.
Visflicka skrev 2014-10-30 10:44:34 följande:
Sådan där EC-träning är det enda som jag inte testat känns det som. Men hur går det till? Hur länge ska man stå över toaletten? Känns som jag måste stå där ett tag innan hon gör något. Och hur funkar det med avtorkningen? Jag måste ju ta bort det gamla bajset först och det är som sagt just då som hon passar på att trycka på.
här står det hur man börjar
www.blojfribebis.se/borja-ec
jag håller över handfatet, som på första bilden.
första gången kom kiss efter 10 sekunder. andra gången kom bajs efter 5 sekunder, han bajsade massor i nån minut, sedan väntade några sekunder och kissade.
sedan blev jag så säker att nu är tarmen och blåsan tomma, att jag vädrade han rumpa bar i två timmar utan blöja redan första gången, gick hur bra som helst!
sedan började han gnälla och jag höll honom över handfatet så han kissade och tog på honom blöja.
jag tar inte av det gamla bajset först, utan håller över handfatet med smutsig rumpa, och när han är färdig - då öppnar jag kranen och sköljer av rumpan med en hand.
eller istället:
ibland lägger jag honom på skötbordet när han är färdig, så att rumpan hamnar på en torr tvättlapp eller en bit husshållspapper. sedan blöter jag torra tvättlappar och torkar av rumpan som vanligt.
vi behöver inga plastade frotteer längre, bara en handduk och en bit papper på skötbordet: det händer inga mer olyckor.
förut fick vi tvätta en frotte efter varje byte, och oftast även underlägget under frotte.