• josefine bornstrom

gudföräldrar/faddrar

Har haft en fundering.

När vår son döptes visste vi inte att man kunde ha fler faddrar utan vi trodde de endast var en gudmor å en gudfar. Men nu kan man ju få ha fler faddrar.

Så tanken jag hade var att om vi skulle få för oss att skaffa ett barn till.

Blir de orättvist om den lilla då får fler faddrar än storebror som har en gudmor å gudfar?

• Svar på tråden gudföräldrar/faddrar
  • faithfully

Jag känner ingen som drar nytta av fadderskapet/gudföräldrarna på något sätt i livet. Det är bara en uppgift under själva ceremonin, så jag tycker inte att det borde spela någon roll hu rmånga man har. Vilka som står en nära och som får betydelse under uppväxten kan vara vem som helst i alla fall.

• pgw

Mina gudbarn och mitt eget barn har den "nyttan" av sin/sina faddrar att de får födelsedagspresenter och julklappar som de annars inte skulle ha fått.

Jag ser fadderskapet som att man lovar att engagera sig i barnets liv också efter dopet. Ansvara för den kristna uppfostran, säger kyrkan. Man anstränger sig lite extra för att upprätthålla kontakten med fadderfamiljen, jämfört med andra vänner som man har.

Svar på tråden gudföräldrar/faddrar