• amami

ni som lyckats få till suggreppet, hur gjorde ni?

Min lilla flicka är fyra dagar gammal och varenda gång som jag ammat har det gjort pissont i bröstvårtorna. Nu har dom även börjat blöda. Hon går upp jättefint i vikt och får i sig mkt mjölk, men det gör SÅÅ ont!!

Jag antar att hon har för litet grepp, hon kniper för mycket med läpparna o käken. Har läst mycket på nätet och min bm sa att hon måste in lite mer från armhålan men annars inga konkreta tips. Jag har provat att försöka trycka ner hakan vid sugtaget, flytta henne i olika positioner, avbrutit henne och försökt igen.. inget har funkat. Vill inte gärna ha amningsnapp.. känns så dumt när mjölken är igång och rinner bra annars.

Ni som fått sugtekniken att fungera från att verkligen inte göra det, hur gjorde ni?

• Svar på tråden ni som lyckats få till suggreppet, hur gjorde ni?
  • fannybk

Tänk på att hon bara är fyra dagar gammal och det kan ta lite tid för brösten att vänja sig vid den ansträngningen som det faktiskt är att amma! Bröstvårtorna går ju från att bara gnugga lite mot en bh till att ha en liten mun som suger och suger dygnet runt i princip. I alla fall i början när mjölkproduktionen kommer igång. Jag var på återbesök på bb när sonen var en vecka gammal och då hade jag samma problem som du. Det hade hållt på några dagar då. Jag köpte en amningsnapp för att låta bröstvårtorna vila och det var jätteskönt. Smörjde in dem med en salva också som gjorde att de läkte snabbare. Sonen var inte så nöjd med nappen för han fick svårare att suga med den på så efter ett par dagar slutade jag med den men då hade bröstvårtorna blivit mycket bättre också. Det tipset jag fick var att få sonen att få in mer av bröstet i munnen. Istället för att bara ha tag om bröstvårtan skulle han ha tag i vårtgården också. Då blir det mindre påfrestande för bröstvårtorna. För att lyckas med det fick jag liksom trycka in bröstet mer när han tog tag, innan han greppat ordentligt. Svårt att förklara men när han hade rätt grepp såg jag knappt vårtgården. Sen tog det några veckor innan bröstvårtorna läkt helt och blivit härdade. Jag tyckte det var en plåga att amma i början men det blev mycket bättre och då känns det knappt. Hoppas det löser sig för er och att du får några tips som fungerar för er! Lycka till!

• jenny7906

Varför inte använda amningsnapp? Den stör inte amningen eller mjölkflödet så vitt jag märkte. Jag började med amningsnapp när jag hade så ont att det ilade, använda dem tills bröstvårtorna hade läkt. Anledningen till att vår som fick dåligt grepp märktes redan på återbesöket och det var pga kort tungband. Efter besök på BVC o remiss till läkare så klippte dem bandet där och då, ammade minuten efter och det var en fröjd :) Utan amningsnapp då också

• gbgumman

Vi hade faktiskt ammningsnapp någon vecka eller så och sluta sedan. Jag hade aldrig ont men sonen fick inget grepp alls. Jag visste riskerna men eftersom alternativet var sond och ersättning kändes detta bra. Hade jag måsta ha den hela tiden hade väl det fått vara så. Testade utan första gången när sonen var vrålhungrig och då tog han fint tag direkt.

• amami

Jag har hört så himla dåliga erfarenheter om amningsnapp bara. Att det ska sina mjölken är väl det jag oroar mig mest för, inte att hon ska bli beroende som så för det kan man väl leva med?

Det kanske får bli det ändå för nu gör det så ont att jag gråter när hon suger.. och hon vill snutta minst typ tio-tolv ggr per dag. Känns skönt att se att några tyckt att det funkar med napp iaf! Men ingen som fått till suggreppet och på så sätt hjälpts?

• fannybk

Min son fick till suggreppet ordentligt vilket minskade smärtan i bröstvårtorna. Jag grät också av smärta under amningen. Men bröstvårtorna var tvungna att få vila ett par dagar innan jag kunde ta tag i det. Iaf så de slutade blöda. Var ju inte särskilt trevligt när sonen kräktes efter amningen och spyan var röd...

• tomsfru

min flicka sög in underläppen o tryckte näsan mot bröstet (för att hon var lite ivrig enligt bm) vilket gav för litet tag. jag fick ett lysande tips att dra henne bakåt ibland samt att trycka (försiktigt naturligtvis in partiet mellan underläppen och hakan när jag såg att underläppen "försvann" och till slut gav hon efter och tryckte till slut ner hakan så hon fick fiskmun o näsan blev fri istället som hon skulle göra....

tydligen så tar de mindre tag när de sätter näsan i bröstet också för att de får för lite luft genom näsan..... min dotter snuttade liksom i sig mjölken i långa perioder ibland vilket slet otroligt på bröstvårtorna ajajaj

Svar på tråden ni som lyckats få till suggreppet, hur gjorde ni?