• Wildsome

Aktiviteter med 1-2 åringar i fsk

Hejsan! Vet inte om detta passar in under kategorin Förälder men jag hittade ingen mer passande, kanske finns nån... vad vet jag... :)

Hur som helst, så är jag inne på min sista termin på förskollärarutbildningen och skulle jättegärna vilja höra vad ni här inne har för tips på aktiviteter man kan ha med 1-2 åringar på förskolan? :) Jag ska vara ute på praktik snart och en mentor kommer ut från högskolan för att göra en bedömning av mig som förskollärare där jag ska uppnå vissa mål. Obestämd  

För mig är egentligen viktigast att barnen tycker att det är kul och meningsfullt men även då att min mentor ser mig och hur jag är som förskollärare. Så det behöver vara en hel aktivitet och ungefär 15-30 minuter lång.

Kom gärna med alla tips ni har, jag kommer hålla fler aktiviteter under hela perioden och även jobba på en småbarnsavdelning när jag är färdig så jag behöver lite inspiration Solig

• Svar på tråden Aktiviteter med 1-2 åringar i fsk
  • LiaSthlm

Jag som jobbar på förskola säger vattenlek, ett av de roligaste att göra med barn i den åldern.

Man kan variera hur mycket som helst med olika färg i vattnet, göra bubblor och använda olika material till.

Finns inget rum för det på förskolan du är jan man måla med fingerfärg, ha rörelse eller annat skapande.

• Wildsome

Bra idé! Det ska jag nog göra, med färg och bubblor och grejer. Undrar bara hur jag får in pedagogiskt i det, tänker hur man pratar med barnen, det är ju massor med fenomen som sker där med vatten och bubblor och färger, men det är ju inte så mycket pratande som händer där, utan mer görande liksom :) Tänker att min himla mentor troligen vill se hur man gör något mer utav aktiviteten.... 

Kanske genom att man tar bilder som man sedan kollar på och pratar om med barnen efteråt? 

• IsDimma

Jag som själv jobbar med just den åldern på barn kan säga att förvänta dig inte att aktiviteten ska ta 30 minuter. Det är ytterst sällan man kan göra så långa aktiviteter med så små barn. När jag har mina yngsta handlar det om 5-10 minuter. Då är dom 1 år upp till 1 år och 4 månader.

Med dom äldsta barnen, dom fyller tre år i jan, mars, maj, juni och augusti nästa år så är det väldigt beroende på dagsform men extremt sällan mer än 15 minuter.

Men annars är vattenlek roligt. Måla, vissa barn tycker fingerfärg är kul, andra vägrar ta i färgen ens vi har just nu tema sandlådan hos oss och där ligger just nu fokus på en gemensam målning och ösa, hälla, gräva (bygga) i både sand, vatten och makaroner (som vi har i ett bord inomhus) och med träklossar och mjuka stora klossar.

Bollek är populärt. Och att få använda kroppen, klättra, krypa, hoppa osv. Vi har en låg soffa och en ramp i ett rum och där trivs våra yngsta barn väldigt. Musik och sjunga är alltid tacksamt med 1-2åringar.

Ljus är också spännande, ficklampor är jättekul med så här små barn.

Det här är iaf det som mina barn på jobbet gillar mest

Svar på tråden Aktiviteter med 1-2 åringar i fsk