• Anonym (medberoende)

Nån som varit på Al-anon eller ACA möten?

Hej,
    Jag håller på att bearbeta min barndom för att jag har vuxit upp med alkoholist pappa och söker nu hjälp på olika ställen.

Jag undrar om nån har varit på Al-anon eller ACA möten? Jag är ateist, pratar man om Gud hit och dit på mötena?

• Svar på tråden Nån som varit på Al-anon eller ACA möten?
  • Anonym (Gunde)

Man pratar inte om gud i ett religiöst sammanhang utan som ett sätt att hämta styrka och lämna bort begär till. Tänk inte kyrklig gudstro utan mer "jävlar-jag-ska-klara-en-dag-till". Gå dit en gång, du måste inte gå dit flera gånger.

• Anonym (medberoende)
    Anonym (Gunde) skrev 2014-10-22 18:02:47 följande:

Man pratar inte om gud i ett religiöst sammanhang utan som ett sätt att hämta styrka och lämna bort begär till. Tänk inte kyrklig gudstro utan mer "jävlar-jag-ska-klara-en-dag-till". Gå dit en gång, du måste inte gå dit flera gånger.

Det låter som att du pratar om AA-möten, eller? Jag är inte alkoholist, jag har vuxit upp med en och har en typiskt "medberoende" personlighet. 
  • Anonym (Gunde)

Ja, jag pratar om  mina erfarenheter av AA-möten. Du kan väl alltid gå på ett Al-anon eller ACA möte och avgör om det är något för dig.

• Anonym (skrot)

Jag har varit på ett al-anon möte. Det var väldigt bra, men det kändes för inriktat på anhöriga till alkoholmissbrukare (nar-anon togs bort i min kommun) så det passade inte riktigt mig som har en familjemedlem som är narkoman. Jag är inte troende och upplevde inte att de andra var troende heller, och "gud" kan vara vad som helst -- en sten, en skäggig gubbe, en inre styrka -- du bestämmer själv.

• Anonym (Marre)

Jag gick på Al-Anon möte i Malmö då min mamma var i AA men det var bara ett stort slöseri med tid. Jag förväntade mig stöd, att prata med andra i liknande situationer, få råd och kunna hjälpa om det behövdes. Istället möttes jag av en hög gnälliga, självgoda, egoistiska personer som inte gjorde något annat än att försöka gnälla högst av alla under ett möte. Inget välkomnande, mer som att jag inkräktade på deras gnäll-stund där det mesta handlade om andra saker och inte om deras relation med den anhörige eller alkohol över huvud taget. Typ, de var så elaka på mig på jobb idag för jag kom två timmar försent och det är inte mitt fel för min mamma är alkis. 

Hjälpte mig mer att inte gå tillbaka faktiskt. 

• Anonym (vuxetbarn)

Jag har deltagit i bägge delarna. Grundkoceptet i alla 12-stegsprogram är ungefär detsamma. Du kan kolla på hemsidan för Aca eller Alanon och läsa själv! Du har inget att förlora på att testa att gå på ett möte.
    På olika orter fungerar det olika bra och blir förstås vad man gör det till utifrån vilka som går dit och deltar. Hur konstruktivt det blir - eller inte.
    Jag är själv barn till en alkoholist och tycker att det givit mig mer att gå på Aca om jag ska jämföra de bägge programmen.

Det är många som inte är troende eller religiösa som är aktiva i 12-stegs rörelsen. Men självklart nämns Gud - det är en av grundidéerna. Läs på hemsidan så förklaras det mer utförligt.

Svar på tråden Nån som varit på Al-anon eller ACA möten?