• Vad gör vi nu

Negativt spermatest

Hej.

Jag och min sambo har försökt få barn sen mars i år då jag slutade med mina p-piller. Då jag inte har fått ett enda plus på stickan började man ju undra vad som var fel. Trodde att felet låg hos mig då jag haft problem med min mens under alla år samt haft problem med cystor. Men för säkerhets skull köpte jag clearblues fertilitetsspermatest som min sambo tog. Och det var negativt.

Blev helt chokad då jag var inställd på att det var mig det var fel på (kan det ju såklart också vara ändå). Men vad gör vi nu?? Detta hände förra månaden och sambon vill inte kolla upp utan han vill att vi kör på som vanligt. Men jag blir stressad av det och vill att vi får hjälp så snart som det går.

Är det helt kört för oss eller kan vi fortfarande få biologiska barn? Vart ska jag ringa? Kan vi få hjälp fast vi inte försökt ett år?

Vi är endast 21 och 22 år så hade aldrig trott att vi skulle ha några problem att få ett barn.

Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Negativt spermatest
  • Vad gör vi nu

Nu råkade jag nog göra så ingen anonym kan svara, rätt ny här så förstår inte. Men hoppas någon har svar iaf.

• Psychopath

Testet mäter ju andelen rörliga spermier, och om det är mindre än en viss gräns så visar det negativt. Det betyder ju inte att alla spermier är "döda" utan det finns ändå många levande med, bara i mindre koncentration. Ni kan ju alltid boka in er till fertilitetsläkare för att kolla upp allting lite extra.

• Långbenopluto

Du ska ringa kvinnokliniken och rådfråga. Normalt sett ska man vänta ett år innan man får hjälp men eftersom testet visar neg kanske ni får komma tidigare.

Men om din sambo inte vill så kan du inte göra nåt år saken.

• Baktakt
    Psychopath skrev 2014-10-21 12:14:58 följande:

Testet mäter ju andelen rörliga spermier, och om det är mindre än en viss gräns så visar det negativt. Det betyder ju inte att alla spermier är "döda" utan det finns ändå många levande med, bara i mindre koncentration. Ni kan ju alltid boka in er till fertilitetsläkare för att kolla upp allting lite extra.

Nja, det visar om det finns tillräckligt med levande spermier, inte ett jota om hur välfungerande de som eventuellt finns är.

TS sambo kanske inte har några spermier alls, de kan vara få och slöa, eller missbildade. Med TS egen problematik kan det också vara så att de tillsammans inte kan få barn utan assistans.

Jag hade kontaktat sjukhuset och bett om råd för vad nästa steg ska bli och hört mig för om hur lång tid man ska ha försökt själv, behandlingstider etc. Förmodligen finns också mycket information på sjukhusets hemsida.

Tur att ni upptäckte detta så snart efter att ni börjat försöka och att ni är så unga, TS! Det ger lite mer handlingsutrymme. (Men hjälper förstås inte på längtan). Lycka till!
  • Vad gör vi nu

Tack så jättemycket för svaren allihopa! Betyder mycket att ni tog er tid. Ska nog ringa gynmottagningen på sjukhuset och höra mig för lite.

Och min sambo vill, men han är bara rädd för att få svaret svart på vitt att han inte kan få barn då han alltid drömt om en familj långt innan vi träffades.

• Psychopath
    Vad gör vi nu skrev 2014-10-21 13:13:34 följande:

Tack så jättemycket för svaren allihopa! Betyder mycket att ni tog er tid. Ska nog ringa gynmottagningen på sjukhuset och höra mig för lite.

Och min sambo vill, men han är bara rädd för att få svaret svart på vitt att han inte kan få barn då han alltid drömt om en familj långt innan vi träffades.

Även om han inte kan göra dig gravid med vanligt sex kan ni ju alltid göra insemination, oroa er inte!
Svar på tråden Negativt spermatest