• kma

Är min katt deppig? Vill hon ha en kompis?

Hej!

Är jättesvårt att veta om katten är deppig, känner sig ensam eller om den bara är så. Men vår katt lever med oss i en lägenhet som inte är liten men inte så stor. Hon är väldigt gosig på mornarna men på kvällarna lägger hon sig under sängen när vi ska sova.

Hon äter halvbra, går på lådan som hon ska och leker ibland inte så ofta om dagarna. Hon är ändå snart 7 månader så fortfarande en kattunge och man tycker ju att dom borde leka mera.

Grejen är den att för ca två månader sen hade vi en annan katt hos oss i några dagar som vi var kattvakt åt och medan han var här så var hon först skeptisk men efter ett tag så lekte dom med varandra.

Sen har min katt också varit hos mamma och pappa i ett stort hus där hon lekte mer än vad hon gör hemma.

Ska vi skaffa en till katt så att hon får en kompis? Tror ni hon blir gladare då eller är hon bara så här i personligheten?

Jag och min sambo jobbar ju som alla andra och det känns i hjärtat när vi lämnar henne ensam om dagarna :(

• Svar på tråden Är min katt deppig? Vill hon ha en kompis?
  • Sjundehimlenfinns
    Om ni vill ha en katt till, och er lägenhet är tillräckligt stor för 2 katter (behövs ju dubbelt av allt, 2 kattlådor, 2 matskålar, vattenskålar, sovplatser mm)
    så hade jag skaffat en =)

Jag och min sambo jobbar också heltid båda två och det skar i hjärtat att lämna vår kisse. Jag köpte en kattunge efter cirka 1 år och efter några dagars fräsande älskar de nu varandra och jag ser verkligen hur lycklig vår katt blivit. De ligger och sover, tvättar varandra, leker med varandra och äter med varandra. 

Så om er situation klarar två katter rekommenderar jag varmt att göra det =)
  • Anonym (Fritz the Cat)

En katt kan inte vara "deppig" !!!!

• EnGladPingvin

Klart en katt kan vara deppig.

Många katter mår bra av kattkompisar då vi människor sällan kan ge tillräckligt med stimulans. Speciellt kattungar behöver mycket aktivitet och sällskap för att utvecklas och må bra. Jag anser att man aldrig bör skaffa en ensam kattunge.

Två katter behöver inte bli särskilt mycket merjobb. Vi har två och de ger varandra mycket glädje även om de nu är vuxna. De delar dessutom både matskål och låda utan problem.

• nemo1

Självklart kan katter bli deppiga. Jag tycker alla katter skulle ha en kattkompis, ffa kattungar. Köp en kattunge i samma ålder så har de mest glädje av varandra. Men...kastrera er katt först då det annars kan vara svårare att sätta ihop två katter. Ju länge ni väntar desto svårare.

• Annie D

Vi har haft tre katter, de hade stor glädje av varandra. De delade på en stor kattlåda, en vattenskål men hade varsin matplats. En enorm klösställning som de gillade, sovplatser hittar katter lite varstans :)

Svar på tråden Är min katt deppig? Vill hon ha en kompis?