• Anonym (Undrar)

Är det här umgängessabotage?

Mamman har barnet måndag - onsdag nästkommande vecka.

Pappan Onsdag - Måndag

Mamman vill prompt ringa och prata med barnet minst en gång.

Pappan anser att barnet är hos honom så få dagar att han behöver tiden utan mammans samtal för att barnet ska komma till ro.

Barnet själv frågar inte efter att få ringa mamman.

Mamman säger nu att pappan genomför umgängessabotage då han inte svarar i telefonen när barnet är hos honom.

Har mamman rätt?

• Svar på tråden Är det här umgängessabotage?
  • Anonym (Undrar)
    Tines skrev 2014-10-19 16:37:56 följande:

Nej, det är inte umgängessabotage.

Ålder på barnet?

4 år.
  • smulpaj01
    Anonym (Undrar) skrev 2014-10-19 16:50:29 följande:
    4 år.
    Då förstår jag mamman. Om pappan slutar bråka om detta så kommer det bli en vana för barnet och inte sressande alls!

Barnet blir stressad pga pappans agerande!
  • Anonym (Undrar)
    smulpaj01 skrev 2014-10-19 17:05:20 följande:

Då förstår jag mamman. Om pappan slutar bråka om detta så kommer det bli en vana för barnet och inte sressande alls!

Barnet blir stressad pga pappans agerande!

Snarare tvärtom. Barnet får givetvis ringa om denna vill. En mamma som inte kan släppa kontrollen ens för ett par dagar så att barnet får chansen att landa i en ny miljö måste vara mer stressande.
  • Brumma

Nej det är inte umgängessabotage. Umgängessabotage innebär att man försvårar umgänget med barnet - inte att man inte får ha kontakt under själva umgänget.

Många barn lever i nuet och mår alldeles utmärkt utan att bli påminda om att mamma/pappa saknar dem. Min bonus blev en period jättestressad av att mamman ringde o sa att hon saknade henne. Hon blev påmind om att mamman var ensam, fick dåligt samvete över att hon faktiskt inte saknat mamma och över att hon hade det bra hos oss .. vi fick sätta stopp under några år, sedan har det funkat bättre. Naturligtvis kunde bonus ringa om hon ville, men att mamman ringde gjorde bara att hon mådde dåligt. När pappan eller jag (bonusmamma ) däremot ringde och hon var hos mamma så hade hon inga problem.

Min son sover en del hos sina far och morföräldrar. Inte för att han måste men för att han vill. Han vill dock inte prata med mig när han är där - han brukar få frågan då jag ringer för att stämma av med den vuxne men han vill helt enkelt inte.. han lever i nuet.

Tycker pappan det är bäst för barnet att mamman inte ringer så är det förmodligen så - han ser hur barnet reagerar. Så länge barnet får ringa om det själv vill ser jag ingen anledning att mamman "måste" få ringa. Låter mer som om det är mammans behov än barnets.

• Anonym (Undrar)
    Brumma skrev 2014-10-19 21:33:43 följande:

Nej det är inte umgängessabotage. Umgängessabotage innebär att man försvårar umgänget med barnet - inte att man inte får ha kontakt under själva umgänget.

Många barn lever i nuet och mår alldeles utmärkt utan att bli påminda om att mamma/pappa saknar dem. Min bonus blev en period jättestressad av att mamman ringde o sa att hon saknade henne. Hon blev påmind om att mamman var ensam, fick dåligt samvete över att hon faktiskt inte saknat mamma och över att hon hade det bra hos oss .. vi fick sätta stopp under några år, sedan har det funkat bättre. Naturligtvis kunde bonus ringa om hon ville, men att mamman ringde gjorde bara att hon mådde dåligt. När pappan eller jag (bonusmamma ) däremot ringde och hon var hos mamma så hade hon inga problem.

Min son sover en del hos sina far och morföräldrar. Inte för att han måste men för att han vill. Han vill dock inte prata med mig när han är där - han brukar få frågan då jag ringer för att stämma av med den vuxne men han vill helt enkelt inte.. han lever i nuet.

Tycker pappan det är bäst för barnet att mamman inte ringer så är det förmodligen så - han ser hur barnet reagerar. Så länge barnet får ringa om det själv vill ser jag ingen anledning att mamman "måste" få ringa. Låter mer som om det är mammans behov än barnets.

• Anonym (nej)

Du förstör väl inte mammans umgänge med barnet eller åt andra hållet. Nej, det där handlar om mammans kontrollbehov och ingenting annat. Så länge du låter sonen ringa sin mamma om han själv vill så är det ju inget konstigt.

Men jag förstår inte riktigt... i ts så låter det som att barnet är lika många dagar hos båda föräldrarna, men sen står "eftersom pojken är så kort tid hos sin pappa". Kanske kvittar men ändå, förstod inte riktigt vad som gällde med antal dagar osv.

• Anonym (tveksam)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-10-19 15:00:13 följande:
    Men vad säger lagen. Mamman hotar nu med att det är Umgängessabotage.
    Umgängessabotage finns inte omnämnt i lagen!

Finns det ett godkänt avtal eller en dom om telefonsamtalskontakt så är det fel att bryta det ja .... eljest är det väl läge att försöka enas om hur kontakten skall se ut mellan umgängestillfällena?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (nej) skrev 2014-10-19 22:18:20 följande:

Du förstör väl inte mammans umgänge med barnet eller åt andra hållet. Nej, det där handlar om mammans kontrollbehov och ingenting annat. Så länge du låter sonen ringa sin mamma om han själv vill så är det ju inget konstigt.

Men jag förstår inte riktigt... i ts så låter det som att barnet är lika många dagar hos båda föräldrarna, men sen står "eftersom pojken är så kort tid hos sin pappa". Kanske kvittar men ändå, förstod inte riktigt vad som gällde med antal dagar osv.

Mamman 8 nätter

pappan 5 nätter
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-10-20 03:07:03 följande:

Finns det ett godkänt avtal eller en dom om telefonsamtalskontakt så är det fel att bryta det ja .... eljest är det väl läge att försöka enas om hur kontakten skall se ut mellan umgängestillfällena?

Finns ett UG avtal dock inget om samtal.
  • BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2014-10-20 06:32:08 följande:
    Finns ett UG avtal dock inget om samtal.
    Nej det är inte umgängessabotage att inte svara i telefon.
    Däremot kan det som många andra skriver sabotera ett umgänge genom att den frånvarande föräldern ringer stup i kvarten. En del barn blir ledsna och saknar extra mycket om mamma/pappa ringer varje dag för att säga att de saknar barnet eller liknande.
    Jag tror att de flesta barn är trygga i förvissningen att mamma/pappa saknar dem när de inte är hemma och kanske inte har samma behov av att bli påminda om det som mamma/pappa har behovet av att säga det.
  • Anonym (Undrar)
    BioBonus skrev 2014-10-20 13:54:50 följande:

Nej det är inte umgängessabotage att inte svara i telefon.

Däremot kan det som många andra skriver sabotera ett umgänge genom att den frånvarande föräldern ringer stup i kvarten. En del barn blir ledsna och saknar extra mycket om mamma/pappa ringer varje dag för att säga att de saknar barnet eller liknande.

Jag tror att de flesta barn är trygga i förvissningen att mamma/pappa saknar dem när de inte är hemma och kanske inte har samma behov av att bli påminda om det som mamma/pappa har behovet av att säga det.

• Anonym (nej)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-10-20 03:07:03 följande:

umgängessabotage går emot lagen har jag fått höra från jurist.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (nej) skrev 2014-10-20 22:17:02 följande:
    Ingen jurist hittar någonstans i lagen (och särskilt inte i Brottsbalken där alla brott finns listade) begreppet umgängessabotage.

Därmot nämns ordet i lagens förarbeten ....
  • Brumma
    Anonym (tveksam) skrev 2014-10-21 01:15:50 följande:
    Ingen jurist hittar någonstans i lagen (och särskilt inte i Brottsbalken där alla brott finns listade) begreppet umgängessabotage.

Anonym (nej) skrev 2014-10-20 22:17:02 följande:

Själva ORDET umgängessabotage nämns inte i lagen, men visst står det med i föräldrabalken genom att barnets rätt till umgänge finns med. Om ngn av vårdnadshavarna motarbetar barnets rätt till umgänge så blir det - umgängessabotage Flört

"15 § Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar.

Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren.Lag (2006:458)."
  • Anonym (ordmärkare)
    Anonym (tveksam) skrev 2014-10-21 01:15:50 följande:

Egenmäktighet finns och är straffbart. Men uteblivna samtal under den andres vecka är inte egenmäktighet.
Svar på tråden Är det här umgängessabotage?