• nilzz

Kan jag få Skuldsanering?

Hej

Har haft ett spelberoende i rätt många år nu, är 25 år.

Har ofta haft pengar att spela för men på senare tid har det kört ihop sig, och då har jag fått göra saker som jag ångrar.

Tagit Morsans och Farsans bankdosa, tagit lån, skrivit på papper, har även en skuld till en privatperson.

Jag har blivit polisanmäld för Grovt Bedrägeri och Urkundsförfalskning.

När allt summeras upp kommer jag ha en skuld på runt 1.5 miljon - 1.9 miljoner.

Min advokat kommer yrka på Kontraktsvård (Sitta på ett hem för mitt spelmissbruk). Åklagaren kommer antagligen yrka på fängelse, allt ifrån 6 månader upp till kanske 2 år?

Hur som helst, min advokat tror på skuldsanering.

Då jag har en såpas stor skuld, som säkerligen tar 15-20 år att betala tillbaka, då jag har ett bra jobb (men blev arbetslös för 3 veckor sedan) är chanslös att betala tillbaka inom rimlig tid.

Till min fråga: Kan vem som helst få skuldsanering? Har hört av flera att jag är kvalificerad, även fast det handlar om pengar man spelat bort och blivit skyldig till brott, (en andra chans)....

Skulderna är inte jättegamla, några är ett par år, några är några månader sen, men en ny lag säger att det inte spelar någon roll när skulderna kom till, att det är helheten dom går efter, hur stor skuld, hur den kom upp, hur lång tid det tar å betala tillbaka..

Någon med erfarenhet?

Ha det bra.

• Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?
  • Dr Mupp
    nilzz skrev 2014-10-20 06:01:42 följande:
    När allt räknas ihop, ja. Några är hos KF, vissa är hos inkasso och påväg dit.
    Skuldsanering får man bara på det som finns hos KFM. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Waldo

Ja, man tittar som du säger på helhetsbilden idag.

Men om din advokat säger att du har goda chanser att få skuldsanering är h*n nog inte helt sanningsenligt alternativt inte helt korrekt påläst.

Det som talat mot dig är flera saker:
    Du har väldigt färska skulder, så färska att du är aktiv i din skuldsättning

Din skulder har uppstått genom bedrägeri, inte en utan flertalet gånger

Skulderna har uppstått genom ett missbruk som du ännu inte genomgått behandling för, utan kan vara aktiv i med tanke på hur färska dina skulder är

Dessa tre punkterna ovan var tidigare var och en orsak till avslag. Även om man nu säger att man gör en samlad bedömning kommer dessa förutsättningar inte att hjälpa dig

• Anonym (...)

Sanering hos fogden har ingen bestämd lag så till 100. De har ega jurister som jobbar där och de räknar och tar beslut utefter rimlighet ålder inkomst ev sjukdom osv. Mao så kan man få sanering även om "lagen" säger att man inte har rätten.

Jag har sanering själv och har sökt i tio års tid flera gånger och till sist fick jag det.
    En anledning att inte få det kan t ex vara att en du är skyldig motsätter sig sanering särskilt om de endast får en liten procent tillbaka.
    Vid en sanering så skickas ansökan och utredningen ang din livs situation ut till samtliga fodringsägare som sen ska skriva på och godkänna överenskommelsen.
    I den utredningen står även hur mycket var och en kan få tillbaka under tidsperioden. Är det t ex inget eller 1% typ så är det ju troligt att de motsätter sig -om de du är skyldig tror att du i framtiden kommer dra in pengar och därför hellre bevakar skulden

• Anonym (lm)

Du betalar det du är skyldig!

• Anonym (...)
    Waldo skrev 2014-10-20 20:19:35 följande:

Ja, man tittar som du säger på helhetsbilden idag.

Men om din advokat säger att du har goda chanser att få skuldsanering är h*n nog inte helt sanningsenligt alternativt inte helt korrekt påläst.

Det som talat mot dig är flera saker:
    Du har väldigt färska skulder, så färska att du är aktiv i din skuldsättning

Din skulder har uppstått genom bedrägeri, inte en utan flertalet gånger

Skulderna har uppstått genom ett missbruk som du ännu inte genomgått behandling för, utan kan vara aktiv i med tanke på hur färska dina skulder är

Dessa tre punkterna ovan var tidigare var och en orsak till avslag. Även om man nu säger att man gör en samlad bedömning kommer dessa förutsättningar inte att hjälpa dig

Kan tillägga att jag hade "vanliga" skulder borgen och enskilt företag privat mm, alla många år gamla. 1,5 milj ca. Dock inga olagliga eller skatter o dyl
    Citerar därför detta inlägg :) 
  • elmadumle
    Dr Mupp skrev 2014-10-20 15:57:57 följande:
    Skuldsanering får man bara på det som finns hos KFM. 
    Fel, i en skuldsaneringsansökan ska alla skulder tas med även de som inte är hos kf.
  • Anonym (skuldsanering)
    elmadumle skrev 2014-10-20 22:04:39 följande:

Fel, i en skuldsaneringsansökan ska alla skulder tas med även de som inte är hos kf.

Fast man kan få skuldsaneringen upphävda om man drar på sig nya skulder!
  • elmadumle
    Anonym (skuldsanering) skrev 2014-10-20 22:07:52 följande:
    Fast man kan få skuldsaneringen upphävda om man drar på sig nya skulder!
    Ja och vad har det med mitt svar att göra?
  • Anonym (000)

Men ts kan ju inte vara den smartaste killen om han tror att de e lättare å få skuldsanering nu än innan. Efter som han inte har vanliga skulder utan från ett brott. Tror du seriöst ts att dem gjort de lättare å få skuldsanering då? För då kanske man skall börja med bedrägeri å lura till sig en 20miljoner å få skuldsanering direkt i 5år för de går ju inte betala tillbaka i rimlig tid som du säger. Väx upp

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-10-22 15:07:14 följande:

Men ts kan ju inte vara den smartaste killen om han tror att de e lättare å få skuldsanering nu än innan. Efter som han inte har vanliga skulder utan från ett brott. Tror du seriöst ts att dem gjort de lättare å få skuldsanering då? För då kanske man skall börja med bedrägeri å lura till sig en 20miljoner å få skuldsanering direkt i 5år för de går ju inte betala tillbaka i rimlig tid som du säger. Väx upp

Har visst vanliga skulder, nästan 500.000 är från vanliga skulder innan.

Jag vet jag har gjort fel, jag vet att mycket av skulderna har kommit upp via bedrägerier osv, och jag är anmäld, och kommer få ett straff.

Men folk har fått skuldsanering även fast dom har begått brott, så varför ska inte jag tro och hoppas att jag också kan få det?

• Anonym (skuldsanering)
    nilzz skrev 2014-10-22 16:27:50 följande:

Jag vet jag har gjort fel, jag vet att mycket av skulderna har kommit upp via bedrägerier osv, och jag är anmäld, och kommer få ett straff.

Men folk har fått skuldsanering även fast dom har begått brott, så varför ska inte jag tro och hoppas att jag också kan få det?

Jo,men då har det i regel gått ett bra tag sen brotten begicks och inga nya skulder har uppkommit!
  • Anonym (frågande)
    nilzz skrev 2014-10-22 16:27:50 följande:

Hej! Vad tråkigt för dig hörru! Men varför har du spelat för pengar som du inte har? Skulle det inte varit bättre att jobba 60h övertid en månad och sedan bränna allt på 1 kväll? Då hade du inte haft skulder ju?!
  • nilzz
    Anonym (frågande) skrev 2014-11-04 16:49:39 följande:
    Hej! Vad tråkigt för dig hörru! Men varför har du spelat för pengar som du inte har? Skulle det inte varit bättre att jobba 60h övertid en månad och sedan bränna allt på 1 kväll? Då hade du inte haft skulder ju?!

Det har du ju faktiskt rätt i.. Med facit i hand så skulle jag nog gjort så.

Har varit på förhör, ska även på yttligare förhör, mest för att erkänna och läsa igenom massa skit och säga "Ja, det var jag"..

• nilzz
    Anonym (000) skrev 2014-11-28 08:26:25 följande:

Hur gick det för ts?

Tjena

Händer inte så mycket. Ska på mitt sista och 4e förhör den 3 December.

Har även varit hos Skuld och Budgetrådgivnings-mannen och pratat.

Svar på tråden Kan jag få Skuldsanering?