• Anonym (Snart mamma)

Varannan veck med bebis?

Jag och min sambo ska separera , och jag är gravid och beräknad om 2 veckor, mitt ex kräver att få boendet om bebisen, hur funkar det om jag skall amma? Ska jag måsta åka till han så fort bebisen behöver äta? Jag orkar verkligen inte med massa rättegångar hit och dit angående boendet.

• Svar på tråden Varannan veck med bebis?
  • Litet My

TS: Han kan inte kräva att du inte ammar. Det som rekommenderas med spädbarn är en korta men täta umgängen med den förälder barnet inte bor hos, dvs flera dagar i veckan där tiden successivt ökas hemma hos dig/barnet. Dvs VV är uteslutet. VV brukar inte rekommenderas för barn under 3 år. Han verkar väldigt dåligt påläst din sambo eller är det något han kastat ur sig i vredesmod? I övrigt har du fått bra svar tycker jag. Dock tråkigt att ha det hängande över sig inför förlossning och nyföddhetstiden.

• sextiotalist

Det kan nog vara läge för Ts att prata med sin BM om detta och be om stöttning, om han börjar driva detta stenhårt, med socanmälningar, så är det väldigt bra att ha det dokumenterat någonstans att han endast är ute efter att ha boendet och inget annat.

• Anonym (Haha)
    Anonym (hej) skrev 2014-10-16 14:06:24 följande:
    maila mig på  [email protected]
    Det låter seriöst. Tror säkert att ts vill maila och outa sig för nyfiken. :)

Ts det blir inte aktuellt med varannan vecka för en bebis.
  • Tow2Mater
    Litet My skrev 2014-10-16 15:05:35 följande:

Det som rekommenderas med spädbarn är en korta men täta umgängen med den förälder barnet inte bor hos, dvs flera dagar i veckan där tiden successivt ökas hemma hos dig/barnet

Varfor skulle korta rekommenderas?? Långa och täta är bättre.
  • Litet My

TowTomater: För att bebisen skall ha EN fast punkt men samtidigt kunna behålla minnesbilden av den föräldern bebisen inte bor hos. Låter som du behöver läsa på lite.

• Anonym (bikerbulle)
    Anonym (Snart mamma) skrev 2014-10-16 14:03:30 följande:

Jag och min sambo ska separera , och jag är gravid och beräknad om 2 veckor, mitt ex kräver att få boendet om bebisen, hur funkar det om jag skall amma? Ska jag måsta åka till han så fort bebisen behöver äta? Jag orkar verkligen inte med massa rättegångar hit och dit angående boendet.

Det finns rekommendationer från Socialstyrelsen om VV. Bland annat så barn UNDER 3år är det olämpligt med VV

Samt ingen får VV i en vårdnadstvist. Det är skillnad på gemensam vårdnad och växelvis boende.

Det finns ingen TR i Sverige som skulle våga eller ens komma på tanken att skilja ett ammande barn och moder. Såvida modern är så pass olämplig eller skadlig för barnet att det ses som uppenbart.

Men har han den inställningen eller värderingen så förstår jag att ni ska separera och skriv inte på något papper om gemensam vårdnad. Han är trubbel med sina värderingar och insikter.

lägg hellre någon tusenlapp eller två på att kontakta Advokat och ren juridisk rådgivning om rättigheter och skyldigheter. Utan att starta tvist. Så du vet exakt var du står... Utan en massa forum värderingar.

Men det är viktigt att du som moder får avlastning ibland. Så du hinner ladda batterierna och pappan är oftast den bästa resursen då. Är pappan olämplig så är närma släktingar en bra avlastnings resurs.

Att vårda nyfödda barn eller väldigt små barn är inte alltid en dans på rosor. Sömnen blir oftast lidande...

Givetvis finns de mödrar som är olämpliga. Troligtvis betydligt färre än fäder..

Det är ingen pappa rätt att få träffa barnet. Det är en barn rätt att få träffa pappan.. Det är alltid barnens rätt att få träffa sina föräldrar. Inte tvärt om!!!

• Anonym (minna)

Som komplement till kontakt med advokat och familjerätt kan du också kontakta minna-mottagningen, läs mer på minna.nu

• Anonym (Insatt)
    sextiotalist skrev 2014-10-16 14:31:35 följande:
    Och, bäst att tillägga, eftersom ni inte är gifta, så kommer du får ensam vårdnad direkt, först efter fastställt faderskap är han den juridiska pappan och då kan han få rätt till umgänge och även driva processen för gemensam vårdnad.

Om han vill ha boendet, så kan han först kräva det när han är juridisk pappa och domstolen kommer med all säkerhet kräva att soc gör en utredning vid en tvist.
    Så han kan komma med sina krav, men han har inget att komma med för att driva igenom detta
    Mest idiotiska korkade saken att tillägga för övrigt. TS kan själv bli av med vårdnaden längre fram om det visar sig att hon krånglat med vårdnaden och det behövdes en stämning.

TS det är samarbete som gäller nu för er bägge två. Han kan inte få boendet om bebisen i dagsläget, stämmer han dig för det nu i början så kommer domstolarna titta väldigt snett på honom. Däremot så står det också i lagstiftningen att han har rätt till sitt barn lika mycket som du har. Du får väl fixa en liten säng åt honom hemma hos dig. Nu utgår jag såklart med att ni inte har konflikter! Dvs att han vill ha sitt barn och ta hand om det, inte att han vill ha tillbaka dig eller är konfliktsökande, att du inte är konfliktsökande tar jag för givet av vad skrev i trådstarten.

Därefter är varannan vecka inte bra för bebisar överhuvudtaget. 1dagars intervaller kan man köra men att hålla på att gnälla om 1 dagars intervaller är heller inte någon höjdare. Var med varandra istället första tiden i barnets liv (innebär inte att man måste acceptera en relation av något slag och det måste vara konfliktfritt både från din och hans sida). Vid 6 månader kan man få igenom varannan vecka i domstol, även fast det inte tillhör det vanligaste, det är lång tid för ett barn med en vecka borta från varje förälder. Bättre att fortsätta med kanske 2-3dagars intervaller.
  • sextiotalist
    Anonym (Insatt) skrev 2014-10-17 07:47:57 följande:
    Mest idiotiska korkade saken att tillägga för övrigt. TS kan själv bli av med vårdnaden längre fram om det visar sig att hon krånglat med vårdnaden och det behövdes en stämning.

TS det är samarbete som gäller nu för er bägge två. Han kan inte få boendet om bebisen i dagsläget, stämmer han dig för det nu i början så kommer domstolarna titta väldigt snett på honom. Däremot så står det också i lagstiftningen att han har rätt till sitt barn lika mycket som du har. Du får väl fixa en liten säng åt honom hemma hos dig. Nu utgår jag såklart med att ni inte har konflikter! Dvs att han vill ha sitt barn och ta hand om det, inte att han vill ha tillbaka dig eller är konfliktsökande, att du inte är konfliktsökande tar jag för givet av vad skrev i trådstarten.

Därefter är varannan vecka inte bra för bebisar överhuvudtaget. 1dagars intervaller kan man köra men att hålla på att gnälla om 1 dagars intervaller är heller inte någon höjdare. Var med varandra istället första tiden i barnets liv (innebär inte att man måste acceptera en relation av något slag och det måste vara konfliktfritt både från din och hans sida). Vid 6 månader kan man få igenom varannan vecka i domstol, även fast det inte tillhör det vanligaste, det är lång tid för ett barn med en vecka borta från varje förälder. Bättre att fortsätta med kanske 2-3dagars intervaller.
    Jag bara skrev hur det fungerar
    Ts kommer få ensam vårdnad från dag ett, sedan kommer både mamman och pappan att skriva på faderskapet, innan dess är pappan inte juridisk pappa, så enkelt är det.
    Innan dess kan han inte ens få gemensam vårdnad, inte kräva ett smack.

Jag har inte sagt att man inte ska samarbeta, men har man som i ts fall, en man som redan innan barnet är fött, hotar om att ta barnet heltid, annars varannan vecka, så verkar det inte vara så att pappan är beredd på att samarbeta.

Vad kräver du av ts, att hon ska ha en säng åt pappan och som jag utläser av vad hon skriver, så har de redan konflikter.
    Om de hade haft ett bra förhållande så skulle de troligen inte ens tänka på separation så snart innan barnets födsel, då hade nog inte ens ts startat tråden
  • DinaMii

Längst ner på den här sidan har du en tabell med rekommendationer på umgänge med barn, www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

Vi gick efter den när vi separerade, blev rekommenderade samma av BVC och familjerådgivningen. Sen umgicks vi ofta ändå, för att pappan skulle kunna träffa barnet, det har inget med själva boendet eller övernattningen att göra :)

Men kolla på tabellen, rätt bra rekommendation tror jag. Sen är ju alla barn olika, men just ett spädbarn tror jag behöver det som står där.

• Anonym (bikerbulle)
    Anonym (Insatt) skrev 2014-10-17 07:47:57 följande:

Man har ingen skyldighet att upplåta någon sängplats åt pappan eller för den delen åt mamman. Det har inget med samarbete att göra överhuvudtaget.

Det där är något som sprids bland papparätts-haverister på internet för att tvinga mamman till något som inte har med barn-samarbeta att göra överhuvudtaget. Oftast någon sjuk form av tvångsförhållande till mamman för att hon lämnat förhållandet.

Gå på vad som rekommenderas av de skrifter som finns att inhämta från Socialstyrelsens Hemsida. (googla!!)

TS
    Många gånger så är det inte fel om pappan kommer förbi och tar en tur mellan amningen med vagnen. Om du vill och han vill så är det OK att han sover över.. Men om någon av er inte vill.. Jamen då är det så...

Hör med Advokat, familjerätten i många kommuner har också juridisk telefonrådgivning som är gratis. En del kommuners familjerätt har det så och andra ej. Allt är inte lika i våra kommuner i Sverige
  • Tow2Mater
    Litet My skrev 2014-10-17 05:48:52 följande:

TowTomater: För att bebisen skall ha EN fast punkt men samtidigt kunna behålla minnesbilden av den föräldern bebisen inte bor hos. Låter som du behöver läsa på lite.

Hur kan bebisar bry sig om var de är? Huvudsaken är ju att de är med en av anknytningspersonerna.
Svar på tråden Varannan veck med bebis?