Anonym (Insatt) skrev 2014-10-17 07:47:57 följande:
Mest idiotiska korkade saken att tillägga för övrigt. TS kan själv bli av med vårdnaden längre fram om det visar sig att hon krånglat med vårdnaden och det behövdes en stämning.
TS det är samarbete som gäller nu för er bägge två. Han kan inte få boendet om bebisen i dagsläget, stämmer han dig för det nu i början så kommer domstolarna titta väldigt snett på honom. Däremot så står det också i lagstiftningen att han har rätt till sitt barn lika mycket som du har. Du får väl fixa en liten säng åt honom hemma hos dig. Nu utgår jag såklart med att ni inte har konflikter! Dvs att han vill ha sitt barn och ta hand om det, inte att han vill ha tillbaka dig eller är konfliktsökande, att du inte är konfliktsökande tar jag för givet av vad skrev i trådstarten.
Därefter är varannan vecka inte bra för bebisar överhuvudtaget. 1dagars intervaller kan man köra men att hålla på att gnälla om 1 dagars intervaller är heller inte någon höjdare. Var med varandra istället första tiden i barnets liv (innebär inte att man måste acceptera en relation av något slag och det måste vara konfliktfritt både från din och hans sida). Vid 6 månader kan man få igenom varannan vecka i domstol, även fast det inte tillhör det vanligaste, det är lång tid för ett barn med en vecka borta från varje förälder. Bättre att fortsätta med kanske 2-3dagars intervaller.
Jag bara skrev hur det fungerar
Ts kommer få ensam vårdnad från dag ett, sedan kommer både mamman och pappan att skriva på faderskapet, innan dess är pappan inte juridisk pappa, så enkelt är det.
Innan dess kan han inte ens få gemensam vårdnad, inte kräva ett smack.
Jag har inte sagt att man inte ska samarbeta, men har man som i ts fall, en man som redan innan barnet är fött, hotar om att ta barnet heltid, annars varannan vecka, så verkar det inte vara så att pappan är beredd på att samarbeta.
Vad kräver du av ts, att hon ska ha en säng åt pappan och som jag utläser av vad hon skriver, så har de redan konflikter.
Om de hade haft ett bra förhållande så skulle de troligen inte ens tänka på separation så snart innan barnets födsel, då hade nog inte ens ts startat tråden