• Anonym (företagare)

när ansöka om SGI-bedömning

Hej
    Jag ska vara pappaledig från januari. Jag driver eget AB och är således ett lite krångligare SGI-fall. Jag antar att jag kommer få "bedömas" igen inför denna pappaledighet. Frågan är dock när jag ska ansöka om detta.
    Gör jag det då jag lämnar in för första pappadagen så tar det ju ett tag att reda ut (förra gången tog det tre månader att få rätt) och då blir ju utbetalninganra sena. Så min fråga är- ska jag kontakta FK redan i december typ för ar att be om en "utvärdering" så att allt är klart i slutet av januari då jag kommer ansöka första gången.

Och hur påverkar det summan. Mitt bolag är ju nystartat sedan januari i år och inkomsterna har ju ökat stadigt, liksom lönen (vilket ju är logiskt för ett nytt företag. Ansöker jag en månad tidigare så blir ju "kollperioden" också en månad tidigare och därmed totalsumman lägre eftersom kurvan pekar uppåt...

• Svar på tråden när ansöka om SGI-bedömning
  • Försäkringskassan

Hej! 

Om du vet hur du ska ta ut din föräldrapenning från och med januari kan du ansökan om det i förväg med tanke på att vi har ca 30 dagars handläggningstid från det ansökan kommer in. 

I samband med din ansökan får du ändra inkomst om ditt löneuttag är högre än den vi har fastställt tidigare och skicka in handlingar som styrker, t.ex lönespecar som visar vilken lön du tar ut/månad. Hur vi kommer att beräknad din nya inkomst är svårt att säga i dagsläget eftersom det är bedömning som våra handläggare gör.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (företagare)

Ok så jag gör typ en anmälan och sedan efter jag varit ledig en ansökan eller skriver jag i dagarna direkt?

• Försäkringskassan

Hej!

Du gör en anmälan och även en ansökan i förväg. Eftersom du är egen företagare rekommenderar jag att du skickar in uppgifter om ditt företag, om vad du tar ut i lön.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden när ansöka om SGI-bedömning