Det här väcker lite frågor hos mig. särskilt biten om att ens läggning är något man bara vet, som flera påstår.
Jag är snart 30 och jag vet fortfarande inte riktigt vad som är min grej.
Jag känner mig inte asexuell, men jag trivs inte riktigt i de konstellationer som står till buds så att säga. Jag tänder inte alls på killar, men kan känna ett särskilt intresse till ett litet litet fåtal. Kanske är det bara att jag eftersträvar balans, men att, vad ska jag kalla det, intim vänskap män emellan inte är accepterat i samhället. Fast inte bra det, några enstaka har jag varit intresserad av på ett större sätt. Tjejer tänder jag på, men fungerar ganska dåligt ihop med på ett djupare plan, åtminstone på kärestadelen. Jag vet inte riktigt, det känns som att nånting inte riktigt stämmer. Eller så har jag bara haft otur/inte träffat en tillräckligt bra person ännu.
Jag gillar inte att ragga. Jag vill bli uppvaktad, ledd och känna mig åtrådd.
Jag har rätt mycket "typiskt kvinnliga" drag verkar det som på det här området. Men alla könsroller verkar slå tillbaka stenhårt vid 25 års ålder, inga tjejer raggar längre.
Just det här är jag så trött på att jag har lagt ner alltihop tills vidare.
Jag har dessutom ganska nyligen, typ början av året, kommit på att jag inte vill bli sambo med någon.
Det lockar mig inte alls att ha en och samma människa tätt inpå sig på alla sätt konstant, utan tvärtom, jag räds det. Det verkar asjobbigt, skulle va så kvävande. 95% av alla par jag ser ute får mig inte att känna glädje över kärleksfulla människor, och definitivt inte avundsjuka, utan förfäran över hur instängt och uppstyltat det verkar.
Och därmed vet jag inte heller om jag ens vill "bli ihop" med någon, bli ett par, eftersom verkar va hela poängen med relationer. För mig var gymnasietiden bäst, eller kanske minst dålig. Det var avslappnat och lekfullt, men kändes ändå seriöst, men man slapp livets besvärligheter och fick luft från varandra.
Jag har dock haft en sexuell relation jag kände mig helt avslappnad i. Det var en dejt som inte ledde vidare, men vi fortsatte träffas och hade sex ibland. Vi var som goda vänner som hade sex med varandra. Fast hon var ändå mer än en vän för mig, och jag tror hon kände lite samma för mig. Och det bästa av allt var att jag kände mig inte ett dugg avundsjuk på att hon träffade andra. Vi kunde prata om det utan problem med varandra, och gjorde så också, och frågade varandra om råd. Det var fantastiskt att känna en sådan känslomässig frihet och stimulans och glädje [lycka? alldeles för starkt ord i min vokabulär] på samma gång
Annars har varianter av polygami inte känts särskilt rätt heller. Jag har inget principiellt emot det, men jag har inte känt att jag skulle klara det känslomässigt.
Men medan jag skriver detta ser jag att det är skillnad på polygami och polyamori. Verkar det som. Får väl läsa på om det.
ONS funkar inte alls för mig, får verkligen panik om någon jag känner dåligt eller ändå inte känner mig bekväm med vill ha sex med mig. Jag kan, och är oftast, väldigt smickrad och upphetsad av det, men får samtidigt så mycket ångest och nervositet.
Har läst lite grand om demisexualitet, biromantisk och heterosexuell, och det gav en vink. Men dessa termer är så definitiva, jag känner mig inte riktigt hemma där heller.
Sorry för trådkapningen, längden, och det var inte bara om sexualitet, men ändå, ville poängtera att det inte är så självklart att man vet exakt vad ens läggning är.
Förresten 1: TS borde inte tillåtit anonyma svar, nästan uteslutande trolleri från anonyma.
Förresten 2: detta kan vara något att titta på för den som vill få en snabb inblick asexualitet och lite andra små avvikande sexualiteter asexuellt.blogspot.se/2012/05/fakta-om-aromantisk.html