• Nattafnatta

Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?

Hej!
    Jag har en fundering som jag inte lyckats läsa mig till något svar.. Ni som fått progesteron utskrivet av läkare för upprepade missfall, av vilken anledning har ni fått det?
    -Har ni fått det för att inte börja blöda i början av graviditeten? (Progesteronet är ju det hormonet som går ner inför mensen och gör att man börjar blöda ut slemhinnan)

Jag har samtidigt läst att vissa likställer progesteron med gulkroppgormon? Med andra ord att progesteronet ger näring till embryot i början. Stämmer det?

Skulle man isåfall kunna dra slutsatsen att om man har normallång lutealfas och inte har mellanblödningar, att man då också har normala nivåer progesteron och därför förmodligen inte blivit hjälpt av ett sådant tillskott?
    Eller kan man ha lång lutealfas men för det ha låga nivåer under en graviditet?
    Exempelvis är inte mitt problem att jag börja blöda tidigt i graviditeten, mina missfall blir kvarhållna. Funderar på om progesteron hade varit helt i onödan då.

Åh hjälp mig reda ut det här en gång för alla!

• Svar på tråden Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?
  • Jag är bara jag

Jag har tatt progesteron i flera år och det håller inte tillbaks en blödning för mig alls. Inte ens vid IVF har det gjort det trots att det "ska" det. Så det skälet är ingen orsak för man börjar i regel blöda ändå. Men det behövs för slemhinnan och näringen i början så där kan det hjälpa till. Dock tror jag personligen mer på andra sorters mediciner vid upprepade m.f. Samma som man tar vid ÄD/ED för att ge så gynnsamma förutsättningar som möjligt och motverka bortstötning. Blodförtunnande och Prednisolon. Självklart ska TSH ligga lågt också.

• Nattafnatta
    Jag är bara jag skrev 2014-10-12 20:38:05 följande:

Jag har tatt progesteron i flera år och det håller inte tillbaks en blödning för mig alls. Inte ens vid IVF har det gjort det trots att det "ska" det. Så det skälet är ingen orsak för man börjar i regel blöda ändå. Men det behövs för slemhinnan och näringen i början så där kan det hjälpa till. Dock tror jag personligen mer på andra sorters mediciner vid upprepade m.f. Samma som man tar vid ÄD/ED för att ge så gynnsamma förutsättningar som möjligt och motverka bortstötning. Blodförtunnande och Prednisolon. Självklart ska TSH ligga lågt också.

Tack för ditt svar! Har du fått chans att kolla dina progesteronnivåer då du ätit tillskott? Hade du normal lutealfas innan du startade? Tänker om det var något som tydde på att du behövde tillföra progesteron eller om det bara var en chansning.

Tror ni att att progesteron kan vara i onödan om man inte har några problem med att bli gravid och dessutom inte börjar blöda ens då embryot dör, utan får massa missed abortion istället? (Progesteronet måste väl ändå antas vara rätt så högt om man inte blöder ut missfallet spontant, eller? Rätta mig gärna!)

Jag äter levaxin och har nu haft tre stycken missfall. Vid mina missfall har mitt tsh legat omkring 2,9 och 1,5. När jag blev gravid med min dotter låg jag omkring 0,2 i början av graviditeten. Börjar misstänka att min kropp inte fungerar optimalt på ett tsh över 1, jag vet inte om det är en slump att missfallen skett vid just dessa värden eller om det faktiskt finns ett samband. Med min dotter åt jag 1/3 tablett albyl minor dagligen, även vid mitt senaste missfall.
  • Jag är bara jag

Nej,jag har aldrig kollat progesteronnivån utan helt enkelt haft en givmild läkare som tyckt att det kan inte skada testa ta extra om jag nu skulle blitt spontant gravid. Jag hade redan då svårt bli gravid och hade haft ett MA. Slutade dock för jag blev aldrig gravid-jo,en gång till,långt senare- och nu tar jag bara progesteron efter ED. 

Proggisar kan kanske fördröja ett vanligt m.f,men inte länge alls. Vid MA spelar det mindre roll,det kommer ju ändå inte ut-det är ju liksom det som är fördröjt m.f att det finns kvar. Skadar gör progesteron aldrig såvida man inte tar efter v.12. Då gör det ingen nytta och kan ge fosterskador. Dock lindriga som går åtgärda,men ändå.

Jag ligger konstant på tsh under 1,men blir inte ens gravid med ED så hur stor roll det spelar in är svårt veta. Bättre dock ligga lågt eftersom man vet att det kan försvåra med högt. Du tar för lite levaxin om du ligger över 2. Trombyl skadar aldrig heller,men ibland kan det behövas starkare blodförtunnande som t.e.x Fragmin. Får du bara proggisar som gravid alltså? Finns ju så många fler mediciner som kan motverka m.f!

• jenny7906

Jag har haft upprepade missfall, 2 st i v 7-9 som kroppen har stött ut själv och sen 1 ma som upptäcktes i v11.

Utredning på SH gav inga svar på anledningen till detta, alla värden är normala när jag inte är gravid. Men dem är givmilda på SH och sätter in levaxin direkt och sen har jag börjat med Trombyl och Progesteron vid plus (jag har väldigt lätt för att bli gravid).

Första graviditeten med denna medicinering gav oss en superfrisk liten pojke och nu är vi gravida igen (v14) och allt ser bra ut därinne :)

Dem kan inte säga vad och om just denna behandling hjälper men jag har inte lust att testa utan heller. Tyvärr kan jag inte ge dig svar på vad progesteronet specifikt gör men ville ändå dela med mig.

• Nattafnatta
    jenny7906 skrev 2014-10-12 23:37:03 följande:

Jag har haft upprepade missfall, 2 st i v 7-9 som kroppen har stött ut själv och sen 1 ma som upptäcktes i v11.

Utredning på SH gav inga svar på anledningen till detta, alla värden är normala när jag inte är gravid. Men dem är givmilda på SH och sätter in levaxin direkt och sen har jag börjat med Trombyl och Progesteron vid plus (jag har väldigt lätt för att bli gravid).

Första graviditeten med denna medicinering gav oss en superfrisk liten pojke och nu är vi gravida igen (v14) och allt ser bra ut därinne :)

Dem kan inte säga vad och om just denna behandling hjälper men jag har inte lust att testa utan heller. Tyvärr kan jag inte ge dig svar på vad progesteronet specifikt gör men ville ändå dela med mig.

Tack för även ditt svar! :) Har du någon aning om vad ditt tsh låg på innan du fick börja med levaxin?

Du äter alltså bara progesteron från plus, inte från ägglossning som vissa gör? Då tänker jag spontant att det är mer progesteronet gör än att bara håller borta en blödning, annars hade man nog börjat tidigare..
  • Nattafnatta
    Jag är bara jag skrev 2014-10-12 23:17:41 följande:

Nej,jag har aldrig kollat progesteronnivån utan helt enkelt haft en givmild läkare som tyckt att det kan inte skada testa ta extra om jag nu skulle blitt spontant gravid. Jag hade redan då svårt bli gravid och hade haft ett MA. Slutade dock för jag blev aldrig gravid-jo,en gång till,långt senare- och nu tar jag bara progesteron efter ED. 

Proggisar kan kanske fördröja ett vanligt m.f,men inte länge alls. Vid MA spelar det mindre roll,det kommer ju ändå inte ut-det är ju liksom det som är fördröjt m.f att det finns kvar. Skadar gör progesteron aldrig såvida man inte tar efter v.12. Då gör det ingen nytta och kan ge fosterskador. Dock lindriga som går åtgärda,men ändå.

Jag ligger konstant på tsh under 1,men blir inte ens gravid med ED så hur stor roll det spelar in är svårt veta. Bättre dock ligga lågt eftersom man vet att det kan försvåra med högt. Du tar för lite levaxin om du ligger över 2. Trombyl skadar aldrig heller,men ibland kan det behövas starkare blodförtunnande som t.e.x Fragmin. Får du bara proggisar som gravid alltså? Finns ju så många fler mediciner som kan motverka m.f!

Jag har aldrig testat progesterontillskott från läkaren, bara progesterall som är en kräm som man kan beställa. Är det stor skillnad tror ni?

Vad jag har läst mig till verkar trombyl och fragmin på två helt olika sätt. Fragmin ska inte vara direkt blodförtunnande utan göra något annat med blodet?
  • jenny7906
    Nattafnatta skrev 2014-10-13 06:56:16 följande:
    Tack för även ditt svar! :) Har du någon aning om vad ditt tsh låg på innan du fick börja med levaxin?

Du äter alltså bara progesteron från plus, inte från ägglossning som vissa gör? Då tänker jag spontant att det är mer progesteronet gör än att bara håller borta en blödning, annars hade man nog börjat tidigare..
    Tyvärr vet jag vad värdet var men jag vet att det låg lågt men inom det normala, som sagt SH sa att dem är generösa med Levaxin och sätter in det direkt redan innan plus.

Jag har ju testat och fått plus redan i v4 så började då med prog och levaxin. Levaxin-dosen har jag behövt öka 1-2ggr under den första halvan av graviditeten.
  • jenny7906

Alltså jag vet inte vad värdet låg på innan :)

Eftersom jag blir gravid på egen hand utan problem så antar jag att det är anledningen till att jag inte behöver prog innan graviditet.

Om man kör ivf så får man väl prog innan om jag har förstått det rätt.

• isabellab

Jag fick vaginal progesteronkräm för att stoppa blödning som jag fick redan i vecka 4, försökte sluta med krämen ett par gånger men då kom blödningarna tillbaka direkt. När de satte in krämen så slutade det att blöda omgående. Min läkare förklarade det lite som du skrev att den får kroppen att förstå att den inte ska blöda, och att den även ger näring. Fick fortsätta med den ända till vecka 32.

• Jag är bara jag
    Nattafnatta skrev 2014-10-13 06:58:56 följande:
    Jag har aldrig testat progesterontillskott från läkaren, bara progesterall som är en kräm som man kan beställa. Är det stor skillnad tror ni?

Vad jag har läst mig till verkar trombyl och fragmin på två helt olika sätt. Fragmin ska inte vara direkt blodförtunnande utan göra något annat med blodet?

Ja,krämen är hälsokost och receptfri medans all annan progesteron är på recept. Jag  tar det t.o.m i sprutform. Fragmin och alla andra liknande är blodförtunnande,själva vitsen med dem. Trombyl är en mild medicin,kan nästan alla ta efter 45.
  • Nattafnatta
    Jag är bara jag skrev 2014-10-13 15:43:33 följande:

Ja,krämen är hälsokost och receptfri medans all annan progesteron är på recept. Jag  tar det t.o.m i sprutform. Fragmin och alla andra liknande är blodförtunnande,själva vitsen med dem. Trombyl är en mild medicin,kan nästan alla ta efter 45.

Tack!

Jag har varit i kontakt med fertilitetskliniken i min stad och man får inga tillskott eller liknande innan utredningen och om det visar att man behöver. Lite surt. Har läst att vissa får progesteron utan att ha påbörjat en utredning. :(

Kan någon svara på vad det är för skillnad på progesteron som man får utav läkaren och krämen progesterall som man själv kan beställa? Enbart styrkan? Isåfall borde man ju bara kunna ta mer kräm.
  • Jag är bara jag

Krämen hamnar ju bara på huden medans vaggisar hamnar direkt där det ska och sprutor verkligen inne i kroppen. Jag har fått alla möjliga mediciner utan utredning men så går jag privat och gör även ED så då är de givmilda med allt.

• Nattafnatta
    Jag är bara jag skrev 2014-10-13 22:58:51 följande:

Krämen hamnar ju bara på huden medans vaggisar hamnar direkt där det ska och sprutor verkligen inne i kroppen. Jag har fått alla möjliga mediciner utan utredning men så går jag privat och gör även ED så då är de givmilda med allt.

Men krämen absorberas ju av huden och går ut i kroppen? Jag kan tänka mig att vaggisar verkar mer lokalt däremot och att krämen inte är lika stark.
  • isabellab

Min vaginala (Crinone) låg på 8% och var lokalverkande på det viset att den stärker livmodertappen och "lugnar ner" livmodern från sammandragningar.

Nattafnatta skrev 2014-10-14 10:36:51 följande:

Men krämen absorberas ju av huden och går ut i kroppen? Jag kan tänka mig att vaggisar verkar mer lokalt däremot och att krämen inte är lika stark.

Svar på tråden Ni som kan! Hur hjälper progesterontillskott?