• Anonym (Orolig)

Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?

Ett barn i min närhet har alltid spruckna och såriga läppar, kan knappt öppna munnen ibland utan att det gör ont.
    Jag frågade om det inte hade lipsyl eller liknande att smörja med, hen visste öht inte att det fanns något som skulle hjälpa.

Är det här något man kan klassa som vanvård? Hur ska jag agera?

• Svar på tråden Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?
  • Anonym (:))

Jag hade problem med spruckna läppar under uppväxten men det visade sig vara p.g.a allergi mot vissa frukter. Jag har även fått smörja in läpparna med vaselin hos tandläkaren så att läpparna inte skulle spricka när jag gapade. Min klasskompis hade jätte mycket problem med munsår och hade hela läpparna fulla med blåsor och sår under långa perioder, och salvan hen fick mot det hjälpte knappt. Kan du inte fråga föräldrarna varför barnet har sår och kanske ge något tips på en bra munsårssalva eller läppbalsam? Själv så tycker jag att läppbalsamet från aco fungerar bäst

• Anonym (Orolig)

Barnet har själv berättat om tandläkaren.

Har inte sagt att jag tänker ringa soc, frågade hur jag borde agera då barnet själv säger att de inte gör något åt det. Barnet har inga diagnoser, men slickar på läpparna eftersom de är så torra.

• Anonym (urtekram)

Urtekram har ett jättebra läppcerat med sheasmör och bivax bland annat, det är helt naturligt och läpparna blir jättemjuka fort. Sen har jag även testat hurraw och det funkar också jättebra och är helt naturligt, dessutom luktar det svingott (körsbär och vanilj har jag testat)! Finns på vitaminvaruhuset.se och lyko.se t ex. 

Sen är ju uttorkning ett tecken på torra läppar, utan kanske inte dricker tillräckligt.

• Anonym (urtekram)

Oj, menade att torra läppar var ett tecken på uttorkning. Inte tvärtom.

• Anonym (hur kan du veta)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-12 15:23:54 följande:

Har inte sagt att jag tänker ringa soc, frågade hur jag borde agera då barnet själv säger att de inte gör något åt det. Barnet har inga diagnoser, men slickar på läpparna eftersom de är så torra.

Fast mitt barn säger ibland att jag har inte ätit på heeela dagen fast jag proppat honom med mat säger inte att hen hittar på men fast barnen är större kan de ibland säga saker som inte är helt riktigt ;) prata med hens föräldrar ;) lycka till
  • vanilla
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-12 15:23:54 följande:

Men där har du problemet, "slickar på läpparna", det absolut värsta du kan göra när du är ute i kylan. Läpparna ska smörjas med något bra fett, _inte_ cerat med mineralolja, för det torkar ut också, utan bra, kallpressad olja som finns i bra eko-cerat, som jag skrev ovan. Säger inte att det inte finns annan problematik, det vet jag inget om, men börja där. Sen märker du om det finns andra problem och kan ta tag i det då. Kanske du kan göra en verklig skillnad för det där barnet. Oavsett om det finns vanvård eller ej kan inte en omtänksam vuxen till vara dåligt för ett barn.
  • Vinterankan

Jag har haft väldiga problem med torra läppar hela livet tills jag började med locobase salva istället för alla cerat och läppbalsamer som finns på marknaden.

• BSBS

Kanske hen behöver dricka mer vatten... Tycker verkligen inte att detta är vanvård.

• Anonym (hur kan du veta)

Tänkte på det nån annan skrev om allergi vet att man kan få spruckna torra läppar av tomat apelsin och citrusfrukter också

• Anonym (anmälningshysteri)
    BSBS skrev 2014-10-13 12:34:18 följande:

Kanske hen behöver dricka mer vatten... Tycker verkligen inte att detta är vanvård.

Eller så dricker h*n för mycket vatten så att det blir för lite näringsämnen som vitaminer och mineraler kvar i kroppen som kan tas upp.

Eller så är det barnets ständiga slickande (tics) som gör att det aldrig läker.

Eller så har barnet brist på fettsyror.

Eller så kan det bero på kall och torr luft.

Eller något annat. På vilket sätt skulle något ovanstående vara v a n v å r d Ts?
  • BSBS
    Anonym (anmälningshysteri) skrev 2014-10-14 10:30:18 följande:

Eller så dricker h*n för mycket vatten så att det blir för lite näringsämnen som vitaminer och mineraler kvar i kroppen som kan tas upp.

Eller något annat. På vilket sätt skulle något ovanstående vara v a n v å r d Ts?

Du har koll!
  • Anonym (-----)
    Anonym (anmälningshysteri) skrev 2014-10-14 10:30:18 följande:

Eller så kan det vara att föräldrarna inte har  bra hand om sitt/sina barn

DÄRFÖR anmäler man för att ta reda på hur de faktiskt ligger till, åsikter och 'jag tror si eller så' speglar faktiskt inte verkligheten och man chansar inte när det gäller barn, om man har föräldrar som inte kan klara av något så enkelt som att åtgärda spruckna läppar som faktiskt kan göra riktigt ont och leda til infektioner etc) då kanske man ska ifrågasätta vad föräldrarna mer brister i
    Eller så kan allt vara ok men man vet alltså inte förrän man kollar upp det

har man redan glömt den lilla flickan som gick utan jacka mm och där ingen grep in, vad hände med henne.. jo hon är död idag, det var ingen som la sig i fast alla såg

• Anonym (Anonymt)

Är väl lite väl att göra en SOC anmälan för torra läppar? Om en förälder smittat sitt barn med herpes. Ska man då anmäla föräldrarna till SOC? Låter märkligt ..

• Anonym (Anonymt)

Om du bryr dig så mycket så köp Locobase till barnet. 

• Anonym (...)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-10-12 11:28:38 följande:

Lypsyl var bara ett exempel, jag frågade om de smörjer med något, det gör de inte! Däremot hade TANDLÄKAREN fått smörja in barnets läppar för att det öht skulle kunna gapa.

Då kan ju tandläkaren orosanmäla om de anser det vara tillräckligt oroande, eller säga till föräldrarna att de måste köpa något till barnets läppar. 

Jag tycker du gör detta för krångligt TS. Du kan kontakta barnets föräldrar och tala om att ämnet kom upp i samtal med barnet. Du lär snabbt märka hur föräldrarna ställer sig. Antingen kanske de säger att de VET och att de jobbar på saken, eller så tackar de dig för att du noterat, och genast köper något till sitt barn, eller så är de helt omedvetna och skrattar ut dig. Det sistnämnda då förstås inte bra. Går barnen i samma skola? Du kan då i så fall kontakta skolsköterskan och berätta, så kan skolsköterskan ta en extra titt och prata med barnet. 

Är det fler saker än just torra läppar du märkt hos barnet så kan du förstås orosanmäla och då är läpparna en del i en helhet (tex att barnet alltid är hungrigt hos er, har lortiga kläder, luktar illa osv) 
Svar på tråden Tioåring med ständigt spruckna läppar - vanvård?