• Gullelullannn

240 dagars villkoret

Hej! Jag studerade med full CSN i 3 år 2011-2014. Dessförinnan hade jag ingen rätt till sgi då jag strö jobbade samt var arbetslös strax innan skolstart utan arbetsförmedlingens stöd osv.

Direkt efter examen 5/6 i år, var det lång helg. Jag började min tillsvidare tjänst 9/6 dvs inget avbrott mellan 3 års fulla CSN studier till en tillsvidare tjänst. Är beräknad i början av december. Dvs 6 månader fr.o.m. Min tjänst startade. Min sgi är fastställd enligt min lön då arbetet förväntas vara längre än 6 månader. RÄTTEN till föräldrapenning - påverkas av vad jag gjorde 240 dagar innan beräknad förlossningen. Dvs april i år. April i år studerade jag somsagt med full csn. Får jag då de första 180 dagarna på sjukpenninggrundande nivå? Räknas mina studier som en försäkran? Eller måste jag få på lägsta nivå de första 180 dagarna??

• Svar på tråden 240 dagars villkoret
  • Försäkringskassan

Hej,

På familjeliv svarar vi endast på generella frågor gällande föräldraförsäkringen. För mer specifik information gällande ditt ärende så ber jag dig vänligen att kontakta vårt kundcenter per telefon:

Telefonnummer: 0771- 524 524

Vi kommer att behöva mer information gällande ditt ärende för att ge dig ett korrekt beslut.

Kravet är dock att föräldern under minst 240 dagar i följd före

barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit

försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till

sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret).

240-dagarsvillkoret kan uppfyllas antingen genom

? inkomst av arbete i Sverige

? sammanläggning av inkomst av arbete i Sverige och arbete i ett annat

medlemsland

? inkomst av arbete i ett annat medlemsland.

Detta innebär att du under din studietid möjligen inte har haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån och därför kan din föräldrapenning komma att utbetalas enligt grundnivån de första 180 dagarna.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Gullelullannn

3 stycken handläggare har sagt att jag är berättigad till fp enl sgi relaterat till att jag var försäkrad då jag studerade. Men jag vill inte gärna bli återbetalningsskyldig. Kan man be att få det dokumenterat och hemskickat så att ev problem i framtiden undvika genom att jag har bevis på att jah förhört mig och ni sagt det är

Ok?

• Försäkringskassan

Hej!

Vi svarar enbart på generella frågor i detta forum.

När du har skickat in ditt moderskapsintyg om beräknad förlossning så kommer det att göras en inkomstutredning inför den kommande föräldrapenningen. Vi kan inte ge något förhandsbesked i förväg innan vi har fått alla uppgifter som behövs i ärendet.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Gullelullannn

Beslutet är redan taget. Och godkänt. Bara jag som vart orolig för att bli återbetalningsskyldig då jag inte hittar någon information om detta någonstans, att CSN ska vara skyddande på detta vis. Har talat med 3 handläggare som förtydligat att allt är ok. Har nu också bett att få hemskickat papper på detta så jag har det vid ev problem. Är glad över att få enligt min sgi, men vill såklart inte bli återbetalningsskyldig! Är nu försäkrad om att så ej kan bli fallet, vilket känns skönt. Tack.

Svar på tråden 240 dagars villkoret