• Anonym (Grubblar)

Skydda sgi vid tjänstledighet

Hej!
    Sedan ett par månader tillbaka är jag tjänstledig från ett arbete jag haft i drygt 2,5 år. Jag studerar på halvtid med lån och bidrag, en kurs som varit ett villkor för min tjänst. Nästa termin kommer jag studera på 75% med lån och bidrag.
    Nu till min fråga: Påverkas min sgi om jag skulle bli gravid under min tjänstledighet under dessa förhållanden? Jag kommer vara tjänstledig till aug 2015. Har läst liknande frågor men blir ändå osäker. Tack på förhand!

• Svar på tråden Skydda sgi vid tjänstledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Din SGI kan vara skyddad under den tid som du studerar med studiestöd från CSN. Det kan vara lån, bidrag eller både och. Det innebär att om du skulle vara föräldraledig så kan du få föräldrapenning utifrån din tidigare inkomst. Det gäller normalt under förutsättning att du inte har något glapp mellan till exempel arbete och studier eller studier och föräldraledighet.

Det spelar ingen roll om du har studiestöd på till exempel 75 % utan det viktiga är att studiestödet betalas ut för terminens alla veckor.

Här kan du läsa mer om reglerna för inkomster under studietid:
    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Skydda sgi vid tjänstledighet