• Anonym (Sara)

Föräldrapenning barn nr 2

Hej,

Jag väntar barn beräknat i maj 2015. min första son är född i maj 2013. Alltså exakt 24 månader mellan barnen. Blev gravid med barn nummer två när första barnet var 1 år och 3 månader.

Kommer jag ha kvar samma föräldrapenning med tvåan som jag hade med ettan? Vet att jag måste skydda mitt sgi efter ett år, detta är bara en fråga om just föräldrapenningen.

Mvh,
    Sara

• Svar på tråden Föräldrapenning barn nr 2
  • Försäkringskassan

Hej!

Även om du får samma föräldrapenning på nästa barn (blivit gravid inom 1 år och 9 månader från första barnets födelse) kan det bli en förändring på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) om man har börjat arbeta deltid efter första barnets föräldraledighet och inte täcker upp resten med föräldradagar upptill sin sgi som fastställdes före barnets födelse.

Den sänkningen gäller då för sjukpenning och tillfällig föräldrapenning.

För att undvika sänkning av sgi för dessa förmåner kan man ta ut föräldrapenning som motsvarar din arbetsminskning när deltidsarbetet påbörjades.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Sara)

Men det jag ville ha svar på är om jag kommer ha samma föräldrapenning med barn nummer två som jag hade med barn nummer ett. Blev gravid igen efter 1 år och 3 månader???

Har förstått att sjukpenning och tillfällig fp kan sänkas. Men nu menar jag fp när jag är hemma med barn nr 2!!!

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, du har rätt till samma föräldrapenning med nästa barn, om du blir gravid innan ditt första barn har blivit 1 år och 9 månader. Det gäller oavsett om du skyddar din SGI eller inte.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning barn nr 2