• VeronicaL

Onda sammandragningar?? V. 31 Hjälp.

Hej! Jag har ett problem, tänkte höra om någon varit med om lika och hur det löst sig...
    I fredags var jag inlagd på förlossningen. Hade ont längst ned i magen i intervaller, var 3e min ungefär. Hade försökt bada, duscha, vila men inget hjälpte. Det blev värre och värre. Åkte in och där stegrade smärtan ytterligare. Kändes som sammandragningar, har fött två barn tidigare. Hade också ont åt nedre delen av ryggen samt strålande i ljumskarna.
    De hade dock svårt att registrera sammandragningarna då jag bara är i v.31 (30+0 idag, de trodde det inte kopplade med maskinen på en mindre livmoder. Fick ändå en bricanyl-inj för att hämma sammandragningarna. Sedan visade det sig att jag hade 2+ på leukocyter, de misstänkte urinvägsinfektion och jag fick tabl. antibiotika.
    Det blev inte bättre inom en halvtimme efter injektionen utan det blev än värre ett tag. De satt och kände på magen då för att känna sammandragningarna men de kände inga alls(??). Efter 1,5h efter inj. släppte allt plötsligt.

De vet inte vad smärtan berodde på, läkaren sa att jag hade haft smärtsamma sammandragningar men samtidigt visste hon inte varför... och samtidigt så fanns inga bevis på att jag verkligen hade sammandragningar? Jag kände endast nedtill i magen och som sagt, BM kände inte att magen spände sig.

Efter det var det lugnt ett dygn. Pga att magen känts supertung och tryckande samt att det strålar ut i benen så har det inte känts som om jag velat gjort annat än vilat. Men tillslut har jag rört mig lite och så fort jag rört mig så får jag ont nedtill i magen. Antibiotikakuren är slut och jag känner likadant förutom jag dessutom har riktigt ont på nätterna. Det värker nedtill i magen som håller i sig en liten stund och sedan släpper. Ibland gör det så ont att jag verkligen måste fokusera och kan inte svara min sambo när han pratar. Sen börjar det om efter en stund eller upp till någon timme efter senaste "värken". Vissa nätter mindre/mer än andra. Förra natten molvärkte det hela tiden och gjorde ont en gång i halvtimmen, sov inte på hela natten.

Jag vet inte hur jag ska hantera det här riktigt. Var till doktor på vårdcentralen igår och blev sjukskriven en vecka, sedan deltid två veckor. Förstår inte hur jag ska kunna arbeta såhär. Han säger att det är normalt med sammandragningar och att jag säkert har foglossning!! Han hade inte tillgång till anteckningarna från förlossningen ens. Har haft foglossning sedan v. 10 och det känns då inte såhär..

Känner mig ensam och förvirrad.

Någon som känner igen scenariot? Hur blev det för er?
    Vad ska jag göra?
    Förlossningen bad mig komma tillbaka om jag fick ont igen. Men samtidigt så är det ofta så glest att det känns pinsamt att komma in. Då måste jag åka in på natten när det är som värst...

• Svar på tråden Onda sammandragningar?? V. 31 Hjälp.
  • SinnerSaint

Mona förlossningsvärkar var sådana sist. De tog bort ctg:g sist för det visadee ändå inget utslag typ. Jag fick ont i bäckenet mest tillslut, värlarna satte sig där och magen blev knappt hård. De visste inte varför då

Heller...

• josefiinpe

Satt och letade en sådan här tråd!! Jag låg inne för ca 2 veckor sen pga onda sammandragningar och märkbart förkortad livmodertapp. Fick kortisonsprutor och bricanylspruta, ctg visade inte en enda sammansdragning men jag hade värkar, BM kom och kände på magen som var verkligen stenhård... Sen säger läkaren att jag inte hade det? Är så less nu... värkarna blir bara värre och värre, ryggont, ingenting hjälper.. vill bara föda men är ju ännu tidigt, men tänker att det kan inte vara bra för barnet då jag har så ont hela tiden och massa värkar så länge heller.. Gick in i v 32 idag.

Att tillägga är att jag har väldigt hög smärtgräns, pga endometrios..

• VeronicaL
    josefiinpe skrev 2014-10-09 12:09:22 följande:

Satt och letade en sådan här tråd!! Jag låg inne för ca 2 veckor sen pga onda sammandragningar och märkbart förkortad livmodertapp. Fick kortisonsprutor och bricanylspruta, ctg visade inte en enda sammansdragning men jag hade värkar, BM kom och kände på magen som var verkligen stenhård... Sen säger läkaren att jag inte hade det? Är så less nu... värkarna blir bara värre och värre, ryggont, ingenting hjälper.. vill bara föda men är ju ännu tidigt, men tänker att det kan inte vara bra för barnet då jag har så ont hela tiden och massa värkar så länge heller.. Gick in i v 32 idag.

Att tillägga är att jag har väldigt hög smärtgräns, pga endometrios..

Ja vad märkligt det är! Jag är också jätte less! Det känns som om ingen förstår heller, bara min sambo som ser hur jag kämpar ibland. Hur mycket kommer sammandragningarna nu då? Är det någon speciell tid på dygnet och hur känns dom?
Svar på tråden Onda sammandragningar?? V. 31 Hjälp.