• nallen80

Oplanerad gravid

Hej! Är 34 år o har 2 barn, 5 o 9. För ca 3 veckor sen skulle jag byta ut min kopparspiral som jag satte in för 5 års sedan. Inga problem att dra ut den gamla, men BM fick inte in den nya, trots flera försök. Vi bokade en ny tid efter nästa mens.
    När jag berättade om detta för min vän, frågade hon om vi hade oskyddat sex dagarna innan jag tog ut spiralen. ( Jo, då 2 dagar innan hade vi det) Hon uppmärksammade mig om att jag kan ha blivit gravid nu, men hur stor är chansen, tänkte jag.
    Vi hade även skyddat sex ( kondom) under tiden jag var oskyddad.
    Det gick några veckor och jag väntade på att mensen skulle komma. Kroppen kändes som den brukar göra innan men möjligheten lite mer öm i bröstet. Vi skojade om att jag säkert hade blivit gravid men skrattade bort det. Hur stor var den chansen? Ytterst liten förstås. Mensen kom inte men jag tänkte väl att den var några dagar försenade. I lördag gick jag ut på krogen för att dansa o dricka vin med några vänner. Vi hade trevligt o det var rätt lugnt. Senare på natten skulle min kompis beställa till sig i baren o jag bad om ett glas vatten. Efter 5 min fick jag ett riktigt blodtrycksfall o jag höll på att svimma. Efter en halvtimme mådde jag bättre, men berättade hela berättelsen om spiralen o så och lovade att ta ett grav. test. Vilket jag gjorde på söndagen och då visade det sig att jag är gravid. Känns otroligt olustigt eftersom jag anser att oddsen är väldigt små att pricka in bli gravid.
    Sen i söndag har jag haft ångest över att behöva ta ett beslut om abort eller inte. Min man vill inte ha en trea, men jag har ju sagt att jag vill det, men inte nu, när min yngsta börjar skolan. Vi ska dessutom ge oss iväg på skidsemester utomlands när jag skulle vara i v 17-18.
    Är det ödet? Eller är det inte meningen. Jag vet inte vad jag vill. En delen vill behålla, men andra delen vill inte nu- har precis börjat ett nytt uppdrag på jobbet också. Allt på en gång...
    Tänk om min BM hade frågat mig om jag hade haft oskyddat sex innan bytet av spiralen, då kunde jag ju bara ha tagit ett dagen efter - piller.
    Någon annan i liknande situation??

• Svar på tråden Oplanerad gravid
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. Drog hon inte spiralen under din mens? Isåfall är sannolikheten extremt liten i och med att det är en kopparspiral som inte påverkar din äl. Jag skulle säga att du snarare blev gravid när ni hade kondom. Oavsett vad du bestämmer dig över kommer du få svar på när du blev gravid i och med att man gör en datering av graviditeten. Lycka till

Svar på tråden Oplanerad gravid