• Kejo

Smidig syskonvagn (köper begagnat)

Är helt oinsatt i allt vad barnvagnar heter (vår liggvagn ärvde vi och nuvarande sittvagn köpte vi helt på rekommendation) - har således inte engagerat mig nämnvärt i någon köpprocess. Är alltså rätt ovetande om vad man bör tänka på

Vi behöver nu köpa en syskonvagn. Behövs inte förrän i maj visserligen men eftersom vi köper begagnat tänker jag vara ute i god tid och bevaka annonser. När bebben kommer är storasyster 18 månader, så vi kommer ju att behöva en vagn som medger en liggdel och en sittdel. Och därefter två sittdelar.

Är syskonvagnar extremt klumpiga? Vi har visserligen en kombi, men det är ju en fördel om vagnen kan stuvas in i mindre bilar också. För att inte tala om att de ska få plats på bussar etc... Vad är smidigast, en sådan vagn som går på längden eller på bredden? Om ni förstår vad jag menar... För egen del tycker jag att de breda vagnarna ser trevligare ut för barnen - vad har ni för erfarenheter?

Vore tacksam för tips!!

• Svar på tråden Smidig syskonvagn (köper begagnat)
  • winnethepooh

Jag hâller pâ och letar syskonvagn, kommer också ha 18 månader mellan barnen, och jag tycker det är jättestort. Men jag har kommit fram till att jag nog föredrar att barnen sitter/ligger pâ bredden dâ det annars alltid blir ett barn som ligger eller sitter bakom ett ryggstöd och inte ser någonting alls, ser inklämt ut. Dessutom vill jag att både liggdelen och sittdelarna ska vara individuellt vändbara sâ man kan ha minstingen emot sig när den ligger och även i början när den börjar sitta. Den äldre vill nog sitta framâtvänd för det mesta. Senare kan ju minstingen vändas framåt om den vill det. Men nu till det luriga. Min äldsta är väldigt stor för sin ålder, särskilt i längd men är även tung följdaktigligen. Man rekommenderar mig ständigt Bugaboo Donkey men det verkar som att sätena inte är bekväma för ett långt barn. Sedan finns det mânga märken som har maxvikt 15 kg per säte, väldigt lite tycker jag. Donkeyn har max 17 kg men det sägs att den kan ta lite mer. Men som sagt det här med längden gör att jag räknar bort den. Sâ jag letar och letar. Mountain Buggy verkade superbra tills jag upptäckte att sätena inte är vändbara, barnen kan bara sitta framâtvända. Ja hoppas du har bättre lycka i barnvagnsdjungeln än mig, jag börjar dessutom fâ bråttom nu!

Svar på tråden Smidig syskonvagn (köper begagnat)