• Havregrynet

Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner

Hej! Ny på familjeliv så jag vet inte om tråden hamnar rätt. Jag har ett enormt, känsligt problem. Jag och min respektive ska gifta oss snart. Bröllopsplanerna är ordnade men gästlistan gnager i mig. Min respektive är VÄLDIGT noga med att inte splittra par. Men till problemet. Min bästa vän sedan barnsben har gift länge med en idiot. Idioten i fråga har dåligt alkoholsinne och har hoppat på min respektive helt oprovocerat, hen har kallat mig massor med taskigheter och gillar överlag att kalla folk för tjocka, fula, fittor. Hen har ett enormt storhetsvansinne och ser sig själv som störst bäst och vackrast. Jag vill självklart inte ha idioten på vårt bröllop men vill ha min bästa vän där. Vad gör vi, är det okej att splittra ett par när det är såhär?

• Svar på tråden Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner
  • Havregrynet

Jag är enormt tacksam för era tips och tankar. Känns bra att få bekräftat att jag inte är "omogen" i tankarna om att splittra par.

• Malin L

Om hon ska vara tärna varför skicka inbjudan då? Hon är ju med i brudföljet. Han ska ju uppenbarligen inte bli bjuden.

• Havregrynet

För att som min bästa vän förväntar hon sig att få ta med sin man som övriga 80 gäster får göra, "speciellt" som tärna.

• faithfully

Bla bla "man får inte splittra par" är så ledd på dessa regler. De är inte lagar de är regler och vem straffar dig om du bryter dem? Vem har stiftat dessa regler? Kanske Ribbing skickar brev till tomten så du inte får några julklappar!

Klart man ska hålla sig till hela par om paren är normala för att visa respekt för sina släktingar och vänner... men vidare kan man också visa respekt mot släkt och vänner och inte bjuda en som är besvärande, och att ni ska plocka bort alkohol (om ni vill ha det) för hans skull är ju bara dumt.

Det är ju även en markering till din vän att du inte tycker att han behandlar henne okej.

Att du ska oroa dig för honom är inte okej, bjud honom inte om det är som du säger!

• Kasperina

Med tanke på allt som hänt, din bästa väns åsikt i frågan och det faktum att ni förmodligen lägger en slant på bröllopet, så skulle jag hyra in en vakt. Det kan vara bra att ha av andra anledningar med, men då ger du tärnans man en chans att visa att han förändrats samtidigt som du skyddar dig själv och de dina

• nozpa

Jag är väldigt noga med att saker ska vara rätt. Men i detta läget hade jag absolut inte inkluderat denna man i mitt bröllop. Nej, han har passerat alla gränser för länge sedan.

• Havregrynet

Att hyra in en vakt känner inte jag är en kostnad jag vill betala. Och jag vill inte ens ha en. Har samlat era råd och ska stryka honom från gästlistan och ta min väns reaktion, även om jag står utan tärna.

• nevermind

SPLITTRA!!! Jag hade dessutom helt klart gjort slut med en vän som lät mig bli behandlad såhär av dess partner.

• Butterscotch

Jag brukar tycka att man alltid ska bjuda båda i ett etablerat par, men då brukar diskussionerna röra sig runt "tramsiga" anledningar såsom att man inte känner sin väns partner så bra eller att man inte har tillräckligt med pengar att röra sig med. I det här fallet tycker jag att det finns en legitim anledning att inte bjuda din väns partner.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) du bjuder enbart din vän och förklarar varför partnern inte är bjuden
    2) du bjuder hem din vän och dennes partner i närtid så att partnern får en chans att be om ursäkt och visa att han kan bete sig som en normal människa. Därefter kan du bestämma om du tror att han kan sköta sig på bröllopet och förstås känna efter om du tycker att han är värd en inbjudan. Det hänger ju lite ihop med hur du ser på er framtida relation.

• Havregrynet

Då mannen har diagnoser kommer han tyvärr inte skärpa sig så länge han dricker alkohol på sina mediciner. Och att göra slut med vännen har jag tänkt på både en och två gånger. Men jag känner att jag inte kan straffa henne för hans beteende, jag tycker bara det är synd att hon stannar.

• nevermind
    Havregrynet skrev 2014-10-07 16:07:05 följande:

Då mannen har diagnoser kommer han tyvärr inte skärpa sig så länge han dricker alkohol på sina mediciner. Och att göra slut med vännen har jag tänkt på både en och två gånger. Men jag känner att jag inte kan straffa henne för hans beteende, jag tycker bara det är synd att hon stannar.

Du straffar inte henne, du står bara upp för dig själv. Jag gjorde slut med en energitjuv för ett tag sen. Vi har varit väldigt nära vänner i över 10 år. Jag var med på hennes förlossning bland annat. Men hon blev knäpp när hon fick barn och började bete sig väldigt illa och konstigt. Till slut var det mer dåligt än bra.

Har inte ångrat mig en sekund.

Jag tror du kommer ångra väldigt mycket att du lät honom förstöra ditt bröllop.
  • pamilya

Jag förlorade min bästa vän när jag inte bjöd in hennes sambo till mitt barns dop. Då hade han och jag inte pratat på över ett år och sist vi gjorde det så var han allt annat än trevlig. Han är typen som vet allt och kan allt och ger sig fan på att ge sig på andra människor som inte tycker som han. Jag hade ingen lust att förstöra dopet men min vän hade ingen förståelse alls för det.

Svar på tråden Bjuda bästa vännen, men inte dennes partner