• Mammans

    Ignorerar syskon

    Min 14 åriga son pratar inte med sin lillasyster på 1 1/2 år. Han var jätte glad när hon föddes och första tiden. Ville alltid vara med henne osv. Men med tiden försvann det intresset.... Nu säger han knappt hej till henne. Svarar inte med ord när hon försöker få hans uppmärksamhet utan ger bara ifrån sig nåt ljud. Han säger att han inte vill prata med henne inför oss för att han skäms. Men förstår inte varför han skulle göra det. Vi har aldrig sagt att han gjort nåt fel förutom när han ignorerar henne. Hon avgudar verkligen honom och blir jätte glad när han tex. Kommer hem. Men han ser henne knappt. Det gör så ont att se när hon blir ledsen. Vi har försökt prata om det här med sonen men han ändrar sig inte. Nån mer som vart med om detta???

  • Svar på tråden Ignorerar syskon
  • Alexandre Nayle

    Jag har vart med om detta för att jag själv är en storebror. Vad ska man säga...räkna inte med att deras relation blir bättre innan båda är en bra bit över 20. Men den kommer att bli bättre iaf, det tror jag. Fast inte nu.

  • Anonym (Mamma2)

    Tycker det känns som ett framsteg att han sagt att det är för att han skäms inför er. I den åldern är allt och inget obekvämt och pinsamt för många. Jag tror att det kommer släppa av sig själv!

    Försök inte krysta fram något men om ni känner att ni vill göra något, så kanske be honom passa henne 20 minuter när du gör ett snabbt ärende. (Passa hemma då så att de får vara i fred.)

    Men tycker inte du ska oroa dig!

  • Anonym (mm)

    Kanske han känner att han måste prata bebisspråk med henne, och det vill han inte? Hur pratar ni föräldrar med henne? Med daltande röst och bara trivialiteter, eller pratar ni med henne som med andra människor?

  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma2) skrev 2014-10-05 09:17:41 följande:

    Tycker det känns som ett framsteg att han sagt att det är för att han skäms inför er. I den åldern är allt och inget obekvämt och pinsamt för många. Jag tror att det kommer släppa av sig själv!

    Försök inte krysta fram något men om ni känner att ni vill göra något, så kanske be honom passa henne 20 minuter när du gör ett snabbt ärende. (Passa hemma då så att de får vara i fred.)

    Men tycker inte du ska oroa dig!


Svar på tråden Ignorerar syskon