• Celiium

När ska jag söka föräldraledigt?

Hej! Jag studerar just nu och har vilande SGI sen innan jag påbörjade mina studier. Jag kommer att läsa fram till vecka 44 (har sista tentamen fredag den 31/10) innan jag tar studieuppehåll. Jag har BF den 21 november.

Måste jag söka föräldrapenning på en gång för att behålla mitt SGI, och vilket datum isåfall? Innan jag började studera hade jag inte fast tjänst utan ett vikariat.

Undrar också över de 10 dagarna som barnets pappa får, kan man anmäla/ansöka om de i efterhand då man aldrig vet säkert vilket datum barnet föds? Han har tänkt ta ut dem direkt då barnet föds.

• Svar på tråden När ska jag söka föräldraledigt?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grundregeln är att det inte ska vara några glapp mellan olika SGI-skydd. Det skulle innebära att du mellan studieavbrottet och barnets födelse skulle behöva till exempel ta ut föräldrapenning eller vara inskriven på Arbetsförmedlingen.

Det kan dock finnas vissa undantag från regeln, som till exempel längden på glappet. Jag rekommenderar att du kontaktar Kundcenter på telefon om du har fler frågor om din specifika situation.

Anmälan om de tio dagarna görs i samband med att barnet föds. Sedan går det bra att skicka in ansökan i efterhand, just eftersom det inte går att veta på förhand vilka datum som blir aktuella.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/10_dagar/anmal_ansok/

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden När ska jag söka föräldraledigt?