• Anonym (Hjälp)

Fråga om föräldrapenning

Min sambo kommer bli arbetslös och jag undrar då följande:
    Kan jag vara fortsatt hemma med föräldrapenning på vardagar och han ta ut pappaledigt på helger?
    Om han är inskriven på Arbetsförmedligen, kan van då vara hemma med barnet på föräldrapenning?

• Svar på tråden Fråga om föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, du kan ta ut föräldrapenning måndag-fredag och den andra föräldern lördag-söndag. Det gäller under förutsättning att han är tillsammans med barnet på helgen.

Det finns inget hinder att vara föräldraledig under en period med arbetslöshet, men det går inte att vara aktivt arbetssökande och ta ut föräldrapenning samma dag.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Hjälp)

Så om han anmäler sig på arbetsförmedlingen så måste barnet vara på förskolan?

Kan han inte ha a-kassa och vara hemma med barnet?

Om han då istället tar ut föräldrapenning så gör han det istället för a-kassa?

• Försäkringskassan

Hej!

1) Om han är anmäld på arbetsförmedlingen då står han till arbetsmarknadens förfogande och ska kunna börja ett arbete väldigt snabbt och hur det är med att barnet måste vara på förskolan under denna tid kan vi inte ge dig svar på utan det är kommunen du ska tala med. Det kan vara olika från kommun till kommun.

2) Är barnet inte på förskolan och din sambo är hemma med A-kassa ska det inte möta några hinder. Även här har vi svårt att uttala oss om vilka regler som gäller då vi inte känner till reglerna för A-kassan och din hemkommun (förskolan).

Skulle din sambo ha A-kassa och barnet skulle ha varit på förskola men blir sjuk kan din sambo ansöka om tillfällig föräldrapenning (vab) och notera på A-kassekortet att han får ersättning från oss.

3) Föräldrapenning tar han istället för A-kassa

Hälsningar
    Carl, handläggare

• Anonym (Hjälp)

Ok.

Tack så mycket.

Svar på tråden Fråga om föräldrapenning