• Kvinna30plus

Hur går man till väga när man inte lyckas bli gravid?

Hej vart vänder man sig för en första koll om någonting är fel och hur går det till? 

• Svar på tråden Hur går man till väga när man inte lyckas bli gravid?
  • Jag är bara jag

Gynkliniken på ditt sjukhus ifall ni har rätt till utredning. Minst 1 års försök och i vissa landsting 2 år. Eller ett halvår om du passerat 35 eller gå privat helt och hållet. Grunden är VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Då hittas de flesta fel. Lycka till!

• Kvinna30plus
    Jag är bara jag skrev 2014-10-01 16:24:21 följande:
    Gynkliniken på ditt sjukhus ifall ni har rätt till utredning. Minst 1 års försök och i vissa landsting 2 år. Eller ett halvår om du passerat 35 eller gå privat helt och hållet. Grunden är VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Då hittas de flesta fel. Lycka till!
    Tack för svar, undrar dock över dag 3 och 21? efter mensens första dag?

Hur bevisar man att man försökt i ett år?

• Jag är bara jag
    Kvinna30plus skrev 2014-10-01 16:32:03 följande:
    Tack för svar, undrar dock över dag 3 och 21? efter mensens första dag?

Hur bevisar man att man försökt i ett år?

Ja,precis,dag 1 är ju första mensdagen och dag 21 är standard om man har runt 28 dagars mens för det är progesteronprovet som tas då. Har man kortare eller längre cykel måste provet tas en annan dag. Bevisa kan man ju inte,men man vet ju själv hur länge man försökt.
  • Kvinna30plus
    Jag är bara jag skrev 2014-10-01 16:34:19 följande:

Ja,precis,dag 1 är ju första mensdagen och dag 21 är standard om man har runt 28 dagars mens för det är progesteronprovet som tas då. Har man kortare eller längre cykel måste provet tas en annan dag. Bevisa kan man ju inte,men man vet ju själv hur länge man försökt.
    oki tack, ja absolut, men tänkte mer om dom krävde att man på något sätt skulle kunna styrka det på något sätt, än bara att man säger att man försökt ett år...

Svar på tråden Hur går man till väga när man inte lyckas bli gravid?