• Jagvetmest

    Priset på hästen

    Hej Har nu kollat på hastnet.se i några månader och slås av hur olika hästar verkar värderas av sina ägare. 70-80 tusenför en 10åring som är utbildad inom någon diciplin kanske är rimligt, jag vet inte. Men sen finns det ju små ponnys som vunnit någon lokal tävling för 100 tusen! Eller en häst som stått som hagprydnad och har någon skada som gör den triangelmärkt och ägaren vill ha 50tusen!? Alltså hur seriös är den här marknaden egentligen- får säljaren oftas ut det priset de begär eller är det önskesummor? Berätta om dina erfarenheter om du vill :) Vi skulle ju vilja prova på att ha häst genom att hyra/ta på foder under nästa år. Det erkar dock vara svårt att hyra häst över sommaren? Oftast är det sep-maj som gäller. Tips på ställe där man kan hyra i mellansverige mottages tacksamt. (Hur länge klarar en häst stå i en transport i ett sträck utan att ta skada?)

  • Svar på tråden Priset på hästen
  • rere88

    Tävlingshästar ligger på typ 70.000 och uppåt...

    Anledningen till att de hyr ut hästen de månaderna är ju att det inte är så mkt tävlingar då... det är ju sommar månaderna som mest tävlingar hålls.

    mitt förslag är att ni lägger ut en annons på hästnet eller blocket om att ni vill ha hyrhäst eller foderhäst för hästägare brukar kolla där.

  • Majsan70

    Istället för att hyra häst kan du ju söka efter en häst att ha på foder? Det finns ju ganska många foderhästar att ta även på sommaren. Är det ingen tävlingshäst du vill ha så finns ju ganska många möjligheter. De som hyr ut hästarna över resten av året har ju ofta hästarna till lägerverksamheter.
    De första två ponnysarna dottern hade tog vi på foder. Himla bra arrangemang där vi betalade allt utom försäkringen som ägarna ville stå för. 

    Vad en häst kostar är ju lite sisådär med och som köpare får man sålla en del och sätta sin egen gräns.Om du håller uppsikt en längre tid ser du att hästarna ofta återkommer i nya annonser och ofta till reducerat pris.
    Vad gäller transport så finns det regler hos transportstyrelse på hur länge en häst får stå innan den behöver pausa. Hästar åker över hela världen så de tål en del. Själva har vi alltid letat i närområdet, helt enkelt för att det är bekvämast för alla parter. 

  • Jagvetmest

    Majsan 70: Ja jag antar att det får bli på foder. Jag hoppas verkligen att det går att ordna med. Tror du att en häst mår skit om den får stå ensam någon vecka? Jag menar, chansen att vi kan ta hem två st exakt samma dag är väl minimal..
    Har inte sagt nåt till dottern än eftersom jag inte vill att hon ska bli besviken om det inte blir nåt. Samtidigt måste vi ju börja tänka på alla praktiska arragemang och grejor man behöver för att kunna hålla häst. Mycket att tänka på och svårt! Får känslan av att "alla" som har häst inte har nåt jobb men däremot jättemycket pengar, vilken gör att jag tvekar.

  • Majsan70

    Hästen skall absolut inte stå ensam. Bättre då att avtala med ägarna om när ni hämtar hästarna. Så har vi alltid gjort. Hämtat hästen när det passat oss bäst. Är det seriösa ägare så vill de hästens bästa med. 

    Nu vet jag inte hur gammal din dotter är men kanske ett resonemang med henne vore på sin plats om planerna,,men oxå om allt som måste falla på plats.

    Nog jobbar jag och alla andra jag känner som har häst. Ingen av oss har ett pengaträd på tomten heller. Man köper helt enkelt lite i taget och gör kloka inköp. 
    När min dotter fick första ponnyn fick hon rida barbacka första tiden. Vi hade i princip inget mer än ett träns en grimma o grimskaft samt ryktsaker då. Efter hand har vi köpt på oss en del. När hon fick ponny nr. som vi faktiskt köpte så fick vi med en hel del utrustning, som vi både har kvar av men som vi även sålt vidare och bytt ut.

    Men helt ärligt så lägger vi massor av pengar på hästen och dotterns ridning varje månad. Men värt varenda öre.

  • Litet My

    "Men sen finns det ju små ponnys som vunnit någon lokal tävling för 100 tusen! Eller en häst som stått som hagprydnad och har någon skada som gör den triangelmärkt och ägaren vill ha 50tusen!? Alltså hur seriös är den här marknaden egentligen- får säljaren oftas ut det priset de begär eller är det önskesummor? "

    Det finns så mycket mer att gå efter än enbart vad hästen gjort, stam, avelsvärde, ålder och utvecklingsmöjligheter osv som gör att priset skjuter i höjden. En T-märkt häst tex behöver inte alls vara "värdelös" för att den inte får tävla utan kan gott fungera bra som läromästare och kompis, är det ett sto med fin stam så kan hon bli värd mer än 50 000 kr.

Svar på tråden Priset på hästen