• Anonym (Less)

Biverkning av Levaxin?

Nu har jag ätit Levaxin för lätt underfunktion i sköldkörteln i 4 veckor och jag mår kasst. Mår bättre psykiskt, men fysiskt är det förjäkligt. :/ Ont i leder, känslig i huden (kläder gör ont) och en mysko känsla i fötterna. De känns kalla inuti, även fast de inte är det utanpå.

Läkaren trodde inte detta berodde på Levaxin utan kunde vara brist på östrogen (?). Läkaren är gynekolog och vi går hos honom för fertilitetsutredning. Ska få provsvar på nytt TSH, T4 och T3 samt FSH om några dagar.

Nån som fått liknande biverkningar av Levaxin?

• Svar på tråden Biverkning av Levaxin?
  • Anonym (6 år)

Nä,det kan jag inte påstå. Mår varken bättre eller sämre med levaxin,fick det p.g.a infertilitet och måste ha lågt TSH inför behandling.

• Anonym (dd)

Känner många som går på levaxin (inklusive min hund), och aldrig hört om sånna biverkningar.

• Anonym (nee)

Jag har ätit det i typ 3-4 månader, och jag märker ingen biverkning. Möjligtvis håravfall, men det hade jag även innan också och det hör ju mer till sjukdomen/tillståndet, eller vad man kallar det. Jag är dock ännu bara uppe i 50 i dos, vilket jag märker är för lågt för mig.

• Anonym (Helle)

Jag har ätit Levaxin sen jag var 18 år och opererade bort min sköldkörtel (jag är 24 idag) och jag har inte märkt av några biverkningar alls. Iofs kan jag inte komma ihåg riktigt hur jag mådde innan all medicinering heller (fick giftstruma när jag var 12 år) men jag tror jag mår som "normalt".. ;)

• Anonym (Less)

Skönt att ni inte upplevt det så. Känns dock jobbigt att vara den enda som känner av märkliga biverkningar :/ Jag äter bara 25 mcg. Hade 2.3 i TSH och 12 i T4 fritt.

• Anonym (Less)

Börjar bli orolig nåt annat är fel ju...

• Anonym (10 år)

Jag har haft hypotyeros i 10 år (var 16 när det upptäcktes) och i mina öron låter det som du har för låg dos. Jag mådde fruktansvärt dåligt innan jag fick levaxin och sen tog det 1-2 månader innan jag började må bättre. Har haft svackor när jag mått nästan lika dåligt igen och då har det tagits nya prover och min dos har höjts. Går bara till privatläkare för övrigt eftersom vårdcentralerna jag besökt genom åren varit urusla på sjukdomar i sköldkörteln.

• Anonym (Helle)
    Anonym (Less) skrev 2014-09-28 20:52:01 följande:

Skönt att ni inte upplevt det så. Känns dock jobbigt att vara den enda som känner av märkliga biverkningar :/ Jag äter bara 25 mcg. Hade 2.3 i TSH och 12 i T4 fritt.

Nu är jag ju ingen läkare, men googlade lite och då verkar ju dina värden ligga under det "normala" iaf.. :/ Vad jobbigt att inte veta vad som är fel!
  • Anonym (Helle)
    Anonym (Helle) skrev 2014-09-28 23:15:41 följande:
    Nu är jag ju ingen läkare, men googlade lite och då verkar ju dina värden ligga under det "normala" iaf.. :/ Vad jobbigt att inte veta vad som är fel!
    Med "under det normala" menar jag ju att du ligger vid normala värden, inte UNDER dem. ;) Men det kanske du förstod!
  • Anonym (Less)

Jag förstod :) Det är inom referensvärdena men om man ska göra ivf önskar de att TSH ligger under 2.0. Sen är T4 i lägre spannet. Men jag funderar om 25 mcg kan vara för mkt för mig. ska nli spännande att få provsvaren senare i veckan.

• Anonym (Emma)

Hej jag känner igen mig i skumma biverkningar.. någon som kanske har tankar om min problematik 
    Alltid haft 30 dagars cykler, ägglossning varje månad och humöret på topp. Sen genomgick jag en fertilitetsutredning inför IVF och sattes på 25 mikrogram levaxin....bara för att få optimala värden, har alltid inte hypoteros.. Efter levaxin-start så upplever jag lätt nedstämdhet och mycket längre cykler - nu inne på 3e månaden med 37-dagars cykler och aldrig positiva ägglossningstest. Vad händer? Jag får ingen vettig hjälp, bara info om att värdet nu är bra inför kommande IVF. Men det är typ 3-6 månader dit. Ska jag bara finna mig i att nu inte ha någon ägglossning? Eller kommer min kropp snart att anpassa sig? Någon som varit med om liknande? Vad ska jag göra- begära remiss till endokrinolog, annat? Vänta nån månad till? Hjälp!

• Anonym (J)
    Anonym (Less) skrev 2014-09-28 20:52:01 följande:

T4 är inom referens men precis innan det blir för lågt. Det är det så kallade förrådet av sköldkörtelhormon. TSH blir högre ju mer hormon som kroppen vill ha. 
  • Anonym (J)

Men din läkare vet om ni behöver höja dosen

• Anonym (M)

Har du kollat om du har B12-brist?

Jag har också ätit Levaxin i några år och har inga biverkningar men däremot har jag B12-brist, som kan vara kopplat till hypotyreos, och det du beskriver påminner lite om det. 

Svar på tråden Biverkning av Levaxin?