• Pajret

Säsongsarbete - lägre ersättning?

Hej.
    Jag är lite orolig för min framtida ersättning då jag väntar barn i april nästa år.

Jag har ett säsongs beroende arbete och får mycket mindre lön under vinterhalvåret och iom att jag antagligen kommer ansöka om havandeskaps penning (då jag har ett väldigt ansträngande jobb) så slutar jag i så fall jobba innan säsongen kommer igång igen.

Beräknas ersättningen för de närmaste 3 månaderna eller årsinkomsten? För under vår/sommar halvåret så tjänar jag ganska hyfsat så det kompenserar för dem dåliga månaderna på vintern.

Men det blir väldigt låg ersättning om man bara räknar 3 månader innan (eller hur det när det nu räknas ifrån) beräknad födsel. Finns det något sätt att få det mer rättvist räknat, så som årsinkomst?
  • Svar på tråden Säsongsarbete - lägre ersättning?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

·         beräknas pågå under minst sex månader eller

·         är årligen återkommande.

Om din månadsinkomst är varierad så kan det vara aktuellt att räkna ut en snittberäkning för vad du beräknas att tjäna under 1 år.

För mer information om ditt specifika ärende så ber jag dig vänligen att kontakta vårt kundcenter.

Telefonnummer: 0771- 524 524

Hälsningar
    Allan, Handläggare 

Svar på tråden Säsongsarbete - lägre ersättning?