• LHUF

blanda ersättning och äta 1 timme senare. låta svalna på vägen

Finns inga tetra ersättning att köpa för tillfället och det har inte varit några problem i veckan då vi varit hemma, nu skall vi dock till parken efter skolan. Kan jag då koka upp vatten och blanda en flaska som får svalna under tiden tills vi är framme? Hemma brukar jag låta den stå och svalna på diskbänken tills den är lagom att äta. Nu rör det sig om 1 timme c.a

Tacksam för svar

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden blanda ersättning och äta 1 timme senare. låta svalna på vägen
  • Ruter

Jag brukade värma upp rätt mängd vatten i nappflaska och ta med pulver i en burk bredvid och sen hälla i pulvret när sonen skulle äta ersättningen allt från1-2 timmar efter vi lämnade hemmet. Kan nog hagått mer än två timmar också någon gång. Annars har du ingen termos du kan ta med dig varmt vatten i?

• LHUF

Fast Semper säger ju att man skall blanda i hett vatten och låta svalna så det blir ju galet:.. Aja vet att han kommer äta vid 14 så

Det går knappt 1 timme..

• Ruter

Ättrmperatur. Nu vet jag ju dock inte hur gammal ditt barn är. Min son började mer ersättning därav har jag inte behövt tänka på det med värma :)

• LHUF

Han är 2 månader och någon vecka. Men eftersom jag gör så hemma så borde det ju funka. Har en tom flaska också med så i värsta fall får jag gå till ett café och fixa vatten

• Ruter

Aha :) ett annat tips är ju om ham tex ska ha 100 ml att du kokar upp 50ml vatten tills det kokar häller i pulvret och blandar runt och sedan har i 50 ml kallt vatten så borde det bli hyfsad ättemperarur :) är pulvret som behöver komma i kontatk med,varmt vatten:) och det har det ju gjort då:) om man inte hunnit gjorrni ordning ersättningen innan bebiseb blir hungrig :)

• Solen11

Så har jag gjort flera ggr. Om du nu vet att det kommer drickas så pass nära i tid. Inga problem.

• honeydew

Fast om ni vill göra livet enklare för er så går det utmärkt att blanda pulvret med kallt vatten, och sedan vid matdags mickra till ättemperatur. Går att förvara kallt i upp till 24h. Så gör de på sjukhus och BB och ger de små bebisar som behöver.

Likaså ta med ljummet vatten i termos och blanda med pulver om man är ute nånstans.

• vimsa

Ts sluta läsa hur det bör tillagas och gör det som blir bäst gör dig. Min dotter är extrem prematur. Född i v 26.hon fick ersättning från dag ett och det har alltid varit kallt som sedan värmts upp till ljummet. Så gör du i ordning ersättningen innan o låt den svalna till ät temp. Hoppas du får en trevlig dag med sonen.

• vampyria2

När min son hjärtopererades så kom de med tre st vällingflaskor samtidigt som vi skulle ha till honom under natten och de var "varma" när vi fick dem, när jag frågade om det verkligen gick att ha dem hela natten så sa de att det var helt okej den klarade det utan problem.
    Jag tror att de har koll på läget och inte skulle ge sjuka barn det om det inte var säkert

• LHUF

Tack för alla fina svar. Han åt i tid så det höll fint.

Blir som sagt inte klok på alla temperaturer osv vid tillagning... Enigt bilderna på baksidan av Semper kartongen så visar det koka upp till 100 grader och häll upp och blanda. Men sedan läste jag någonstans att man inte skall blanda med 100 gradit vatten då det förstörs vissa ämnen.. I natt blandade jag med micrat vatten men tyckte det blev blaskigt... Idag har jag kokat och hällt upp och låtit svalna till 70 grader som ngn sa och det blev rätt bra.. Tycker det blandar sig bättre med varmare vatten

• Ruter
    LHUF skrev 2014-09-27 22:39:58 följande:

Tack för alla fina svar. Han åt i tid så det höll fint.

Blir som sagt inte klok på alla temperaturer osv vid tillagning... Enigt bilderna på baksidan av Semper kartongen så visar det koka upp till 100 grader och häll upp och blanda. Men sedan läste jag någonstans att man inte skall blanda med 100 gradit vatten då det förstörs vissa ämnen.. I natt blandade jag med micrat vatten men tyckte det blev blaskigt... Idag har jag kokat och hällt upp och låtit svalna till 70 grader som ngn sa och det blev rätt bra.. Tycker det blandar sig bättre med varmare vatten

Är en hel vetenskap bara med ersättning. Men tänker lite bara du hittat ett system som funkar för dig så tycker jag du ska använda dig av det. Så fortsätt på dit sätt så blir det jättebra. Har också hört de om kokande vatten så fortsätt som dugör ;)
  • LHUF

Jag har ju alltid blandat i nykokt vatten och låtit svalna men om nu det förstör ämnen i maten vill jag ju inte det.. Men snart är han så stor så man kan micra det.. Blanda kallt och sedan micra

• LHUF
    honeydew skrev 2014-09-27 21:36:28 följande:

Fast om ni vill göra livet enklare för er så går det utmärkt att blanda pulvret med kallt vatten, och sedan vid matdags mickra till ättemperatur. Går att förvara kallt i upp till 24h. Så gör de på sjukhus och BB och ger de små bebisar som behöver.

Likaså ta med ljummet vatten i termos och blanda med pulver om man är ute nånstans.

Menar du kallt vatten från kranen eller kokt avsvalnat vatten?
  • honeydew

Kallt vatten från kranen, om det är kommunalt. Låt spola någon minut bara. Har ni egen brunn så bör man koka till de minsta bebisarna.

Men kör på vad som funkar bäst för er. Men det går att blanda på kallt vatten och sen spara i kylskåp eller mikra. Så slipper en hungrig bebis vänta på mat

• Ekodaddy

Hej, 
    Vi har hittat jättefina vattenflaskor som är isolerande och håller vatten varmt hela dagen. De är i stål och jättefina, vi brukar koka vatten och ha med i en sådan. Sedan blandar vi pulvret när det ska drickas, det är ju viktigast att vattnet är uppkokat, samt att flaskan steriliserad. Flaskan funkar också bra för kallt vatten på sommaren.
    Här köpte vi våra flaskor: www.rekolek.se/category.html/vattenflaskor

Svar på tråden blanda ersättning och äta 1 timme senare. låta svalna på vägen