• amia01

Hur mycket har du lånat?

En lite nyfiken fråga, hur mycket har du lånat?
    Berätta gärna lite om till vad och varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-25 14:17
    Förtydligande: Konsumtionslån = bilar, resor, elektronik, renovering, möbler, maskiner, mm
    Studielån har jag inte med, men skriv gärna om det också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket har du lånat?
  • amia01

Tack för alla svar. Började fundera på det här efter att jag blivit uppringd av en telefonförsäljare som försökte sälja på mig ett "lånepaket". Om det är lönsamt att sälja sådant, så borde det finnas fler med många stora lån än jag trott. Spännande!

• Anonym (pop)
    amia01 skrev 2014-09-25 14:19:25 följande:

Följdfråga: Ni som enbart har bostadslån, har ni finansierat renoveringar eller annan konsumtion med bolånet? Hur högt belånade är ni relativt marknadsvärdet?

Jag har köpt en MC på bolånet, och i och med det är jag belånad 80% av värdet. har lite sparpengar jag kunde stoppa in på bolånet men iom att räntan är så låg har jag bestämt mig att köpa aktier för de pengarna istället.
    Har betalat av alla konsumtionslån det senaste året, skönt!
  • vampyria2

Nopp jag har inga lån, bor i hyresrätt och bor så jag behöver ingen bil så jag har inte behövt ta några helt enkelt

• Mandel

Som privatperson är jag skuldfri, men företaget som jag är delägare i har lån. Tillgångarna överstiger dock skulderna ordentligt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Som privatperson är jag skuldfri, men företaget som jag är delägare i har lån. Tillgångarna överstiger dock skulderna ordentligt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • volvo142

Nä inga med en kompis är jag skyldig 43 kronor är väl vad jag kan komma på...

• Vinterankan
    amia01 skrev 2014-09-25 14:19:25 följande:

Följdfråga: Ni som enbart har bostadslån, har ni finansierat renoveringar eller annan konsumtion med bolånet? Hur högt belånade är ni relativt marknadsvärdet?

Vi har bara bolån som vi tog när vi köpte huset och har aldrig ökat lånen, bara amorterat. Har renoverat för ca 500 000 utan lån.
  • Dina08

Billån på 80000kr (bilens värde), men det är ihoplagt med bolånet och amorteras med värdeminskningen. Räknar det egentligen inte som konsumtionslån.

• Rörmokaren

Har väl lite för mycke i lån..

Bostad (villa) 2,5 miljoner
    Billån: 220 000
    Båtlån: 430 000
    Mc lån: 76 000
    Ikea family lån: 12 000
    Siba kortet : 6 000
    Kreditkort 1: 66 000
    Kreditkort 2: 43 000
    Bensinkort: 11 000

Vi har ungefär 50 000 netto i inkomster varje månad så vi inser att vi ligger på lite för mycket konsumtionslån för tillfället :(

• Anonym (pop)
    Rörmokaren skrev 2014-09-30 10:50:22 följande:

Har väl lite för mycke i lån..

Bostad (villa) 2,5 miljoner
    Billån: 220 000
    Båtlån: 430 000
    Mc lån: 76 000
    Ikea family lån: 12 000
    Siba kortet : 6 000
    Kreditkort 1: 66 000
    Kreditkort 2: 43 000
    Bensinkort: 11 000

Vi har ungefär 50 000 netto i inkomster varje månad så vi inser att vi ligger på lite för mycket konsumtionslån för tillfället :(

Så där såg min uppställning också ut flr ett par år sen men jag hade tur och kunde höja mitt bolån lite och döda alla småskulder, det gjorde många tusenlappar i månaden, framförallt kostar de små krediterna massor i avgift varje månad. Skönt att slippa, kanske ni kan göra samma?
  • Maria 434

Jag är lånefri.

Köpte min lgh bostadskraschen -92 och hade både topp och bottenlån till skyhöga räntor men lgh var så billig att jag utan problem kunde betala.

Har vart lånefri i över 10 år och värdet på lgh har ökat enormt, så det är en bra investering för framtiden.

• Anonym (Jag)

Inga lån alls. För några år sedan köpte jag en mobil på avbetalning, eftersom att det skulle bli det billigaste alternativet över tid (när den var avbetalda hade jag betalat ungefär 1000 kr mindre än om jag hade köpt mobilen direkt, det var ett bra erbjudande). Dock vill jag helst inte köpa mobil på avbetalning igen. Det känns fel av någon anledning Rynkar på näsan

Svar på tråden Hur mycket har du lånat?