• Isbit

Ni med många barn

Hur gör ni för att ha koll på allting som tex aktiviteter, läxor, gympa, osv osv....
    Jag har noll koll o glömmer saker hela tiden

Någon som har nåt bra system för detta?

• Svar på tråden Ni med många barn
  • mj0pe1

Jag har inga barn själv, men ett tips är att skaffa en whiteboardtavla och hänga i köket/hallen samt göra rader med allas namn längst upp, sedan veckodagarna på vänster sidan, och helt enkelt ett rutsystem.

Typ, Kalle måndag fotboll 17-18:30

Då har man full koll och uppdaterar tavlan varje söndag för kommande vecka :)

Hoppas det var till någon hjälp.

• Flickan och kråkan

Nu har jag inte jättemånga barn, men tre. Google kalender med påminnelse. Går ju att ha gemensam så att båda föräldrarna får samma info. Nu är jag föräldraledig med vår trea......hur vi ska få ihop allt när vi båda jobbar vågar jag inte ens tänka på . Funderar ändå på en whiteboard-tavla av två anledningar. För att jag egentligen är mer "analog" och det ger en bättre överblick....och för att barnen ska få bättre överblick och ta större ansvar själva.

• cosinus

Vi har fyra barn.

Vad gäller aktiviteter så har äldsta 4 tillfällen i veckan, tvåan 3 tillfällen i veckan, trean 3 tillfällen i veckan och fyran 1 tillfälle i veckan. Dessa är enkla att komma ihåg, de ligger samma tid och plats från vecka till vecka.

Sen tillkommer ju kalas, läkarbesök, tandläkare, föräldramöten, matcher, sammandrag, uppvisningar och annat kul lite då och då.

Jag har ett djäkla minne och brukar faktiskt ha det mesta i huvudet men vi försöker också att skriva allt i familjekalendern.

När det gäller gympa, bad och läxar så har barnen som går i fyran respektive tvåan koll själva. Äldsta har alltid haft koll, från sexårs. Tvåan har det inte men han har lärt sig den hårta vägen genom att vi inte alltid haft koll själva och då har han missat ha med saker till skolan. Inte de viktigaste grejorna som typ bad och gympa men leksaksdagar, mjölkpaket att bygga saker av och sånt har blivit glömt. Kändes skit då men med tanke på hur noga han är nu så kanske det var bra.

Vi brukar sätta oss kvällen innan och bara kolla av så vi får ihop dagen efter. Torsdagar är värst då alla våra fyra har var sin aktivitet på olika ställen så det krävs att vi vet exakt vem som ska åka vart med vilken unge innan :)

• Mika86

Skriver upp det i kalender vi ha hängande på väggen i köket, alla ha varsin rad

• Gladskit

Jag har i och för sig bara ett barn men vi har en sån familjekalender som hänger på insidan av skafferiet, där alla har en kolumn var. Och där står vad var och en har för aktiviteter kommande vecka.
    Funkar jättebra!
    Det enda är väl att alla (läs min make...) inte alltid fyller i det som händer framöver så då missas grejer ibland. Men för det mesta är det en väldigt stor hjälp!

• Jeanetteemilia

VI har 4 barn: 17, 13, 12 och 6 år gamla (5e på väg) och har sedan några år tillbaka använt oss av en whiteboard. På 1/3 står återkommande veckoaktiviteter uppradade efter veckodag tex jympa, sovmorgon, läxor jobbtider och träningar med tidsangivelser då de är olika träningstider HELA TIDEN hehe 
    På resterande del står alla andra aktiviteter så som läkartider, kalas, matcher osv. De är färgkodade efter om det är vuxnas aktiviteter eller barnens

Jag kör lite dubbel bokföring och för över mkt i min egen vanliga kalender också samt vissa i mobilen med påminnelse. 

Ibland glömmer maken att skriva in ngn aktivitet och om den då krockar med en annan som redan är inskriven har den som skrivit in aktiviteten företräde :)

Vi har även en whiteboard i köket med matlista där det även finns plats att skriva sådant som behöver handlas, sparar massor av tid :)

• MelissaLiamLilo

Vi har barn i åldrarna 3 mån, 1,5 år, 3 år, 4 år, 5 år, 8 år, 10 år och 17 år. Vi skriver upp allt i en kalender där alla har varsin spalt â?ºï¸

• lövet2

Jag har haft ett veckoschema uppsatt, där alla haft en egen ruta för varje dag. I det har jag skrivit upp tider för olika aktiviteter. Varje söndag har jag uppdaterat schemat.

En stor familjealmanacka också, där jag kunnat skriva in t ex läkar- och tandläkartider långt i förväg. De tiderna har jag sedan fört in i veckoschemat varteftersom.

• Det vackraste

Det är svårt.

Vi har fyra barn och den yngsta är 18 mån.

Tycker det är lättare ju äldre den lilla blir iallafall. :)

Svar på tråden Ni med många barn