• Josephine0202

Aktiebolag egen företagare

Hej!

Om jag har ett aktiebolag som startades i april 2013, när måste jag senast börja ta ut min första lön om jag vill att min föräldrapenning ska baseras på lönen? Har beräknad förlossning 13 mars 2015.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Aktiebolag egen företagare
  • Försäkringskassan

Hej!

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar (8 månader) i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hälsningar
    My, handläggare

• Josephine0202

Tack för svaret!

Men vilket datum skulle det vara då? Som jag måste plocka ut min första lön? 16 juli stämmer det?

Försäkringskassan skrev 2014-09-21 19:36:09 följande:

Hej!

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar (8 månader) i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hälsningar

My, handläggare

Svar på tråden Aktiebolag egen företagare