Vilnade sig/plugga
Hej!
Jag planerar att börja studera och undrar hur länge jag måste ha haft nuvarande inkomst för att min föräldrapeng ska beräknas på inkomst före studierna?
Hej!
Jag planerar att börja studera och undrar hur länge jag måste ha haft nuvarande inkomst för att min föräldrapeng ska beräknas på inkomst före studierna?
Hej!
För att kunna fastställa en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) behöver inkomsten ha varat eller kunna antas vara under minst sex månader i en följd, eller vara årligen återkommande.
Uppfyller du detta samt att du studerar med studiestöd från CSN så kommer din SGI att bli vilande under studietiden. Det innebär att du får föräldrapenning baserad på inkomsten före studierna.
Hälsningar
Carolin, handläggare
Vad menas med "kunna antas bars under minst sex månader" - hur avgörs det?
Ytterligare fråga:
Om msn studerar och samtidigt arbetar, baseras sgi:n då på studierna, arbetet eller både och?
Vad menas med "kunna antas bars under minst sex månader" - hur avgörs det?
Ytterligare fråga:
Om msn studerar och samtidigt arbetar, baseras sgi:n då på studierna, arbetet eller både och?
Hej!
Det är svårt att svara i det här forumet vilken SGI (sjukpenninggrundande inkomst) som kommer att gälla för dig, eftersom vi svarar på generella frågor.
Men generellt gäller om du har en arbetsinkomst som kan antas vara i minst 6 månader i en följd, så kan Försäkringskassan räkna ut en SGI.
SGI kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.
Om man har studiemedel har du rätt att behålla din SGI under studietiden.
Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det är arbetsinkomsten som räknas och det kallas för studietids-SGI.
Här finns ett bra Faktablad om vad som gäller om inkomst och studier:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES
Det kan finnas många individuella skillnader som kan påverka en SGI.
Kontakta därför Kundcenter för att få information om vad som gäller för dig.
Telefon 0771-524 524
Hälsningar
Vera, handläggare
Hej!
Det är svårt att svara i det här forumet vilken SGI (sjukpenninggrundande inkomst) som kommer att gälla för dig, eftersom vi svarar på generella frågor.
Men generellt gäller om du har en arbetsinkomst som kan antas vara i minst 6 månader i en följd, så kan Försäkringskassan räkna ut en SGI.
Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det är arbetsinkomsten som räknas och det kallas för studietids-SGI.
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf?MOD=AJPERES
Telefon 0771-524 524
Hälsningar
Vera, handläggare
Hej!
Telefon 0771-524 524
Hälsningar
Vera, handläggare
Tekniskt fel gjorde att nedanstående svar blev kopierat 3 gånger.
Försäkringskassan