• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Fruwiie

Haha ja jag tittade på henne när hon låg där o skaka och skrek o tänkte herregud det är ju riktiga abstinensbesvär! Som att en rökare inte får sin cigg.

syskon på väg!
  • Fruwiie

Alexi så har jag inte ens tänkt på saken. Men det ska jag ha i tanken imorgon kväll igen. När hon vaknar imorgon tänker jag fråga hur hon sovit o sen prata lite om arg hon var o att ibland blir det så o fortsätta påminna om att hon är duktig utan flaska o berätta att hon sov ju gott ändå till slut

syskon på väg!
  • Awesome

Förresten, får hon inte dricka mjölk på kvällen? Någon speciell anledning till det?

• Fruwiie

För att bryta flask trenden då hon ska ha vatten och mjölk. Ren mjölk dricker hon ej annars utan den blandningen är något hon kallar för Nanna

syskon på väg!
  • Fruwiie

Självklart kommer hon få dricka mjölk till frukost lr annan måltid om hon vill det sen men just nu känns det mer som att vi måste lära om från början att detta är ett glas och det dricker man vatten ur. Man har inte vatten och mjölk i flaska osv. Mjölk är fortfarande en smak kopplad till nanna och det måste brytas först tänker jag

syskon på väg!
  • MissMf

Har hon något gosedjur/ snuttefilt? Känns ju som att flaskan är snutten oxå? Kämpa på! Det kommer att gå vägen tillslut! :)

• isolande

TS, du är felriktat snäll och vek när du resonerar. Det finns ingen tvekan i att du gör rätt som tar bort flaskan. Det är 100 % rätt, det tidigare är 100 % galet! Du finns hos henne i detta, kanon! Kanske kan ni tillsammans titta ut en gose i affären som kan ersätta flaskan när hon ska sova? Om du nu tycker det känns bättre att hon har en sak plus dig som trygghet? Kämpa på! Det kommer att gå förr eller senare och du gör detta för din dotters skull :)

• YokohamaNr2

Min son som nu är 5 och ofta rätt jobbig att lägga brukar också köra med hungerkortet när han vet att det är läggdags, vet du om att hon har ätit ok och inte är superhungrig så tror jag nog att det är mer av en förlängningstaktik

• Natulcien
    Alexi skrev 2014-09-21 22:24:04 följande:
    Men du ger ju trygghet, du finns ju där, du visar henne att även om livet är lite jobbigt just nu så finns du där och visar att det här inte är farligt. Genom din trygghet och lugn, genom att du håller fast vid det du sagt om att sluta med flaskan nu så visar du stabilitet. Och nej, de är inte extra känsliga vid treårsåldern jämfört med annan småbarnsålder.

Skulle du däremot skrika och gå därifrån och lämna henne ensam i det här, ja då skulle du kunna skada henne (jfr 5 minutersmetoden). Men det är inte farligt att bli arg, det är inte farligt att hon tycker det är jättejobbigt att inte få något hon är van vid. Men, som kloka barnexperter säger som tex Jesper Juul, barn kan inte skilja mellan vad de har lust till/vill ha och vad de behöver. Barn behöver mat, sömn, trygghet mm. Men de behöver inte enorma mängder vatten i en nappflaska.
  • Fruwiie

Jag får tacka för allt stöd och att så många som 12000 har läst detta. Jag börjar se ljuset nu. Imorse vaknade hon med bättre humör än på länge. Lite som att hon mindes gårdagens utbrott innan hon somnade och att hon nu kände sig stolt över att ha fixat det och sovit gott. Ätit bra hela dagen varit glad pigg och babblat på om massor av nya saker. Sådant hon kanske inte skulle hunnit med om hon fortfarande suttit med en flaska i munnen. Denna kväll avslutades med en skål bananer och jordgubbar. Ett glas nyponsoppa. Började småbråka lite när hon blev trött ställde sig i köket och grät. Jag lyfte upp och sa att jag säger nej och det spelar ingen roll att du skriker för flaskorna är i diskmaskinen (som jag enligt beräkningar satt på en kvart innan). La sig i sängen och vi satte på pippi filmen. Hon sparkade lite och bad mig koka pasta. Sen sa det KLONK typ 45 min innan vanlig läggningstid. Taadaaa nattinatt :)

syskon på väg!
  • Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-22 21:32:40 följande:

Jag får tacka för allt stöd och att så många som 12000 har läst detta. Jag börjar se ljuset nu. Imorse vaknade hon med bättre humör än på länge. Lite som att hon mindes gårdagens utbrott innan hon somnade och att hon nu kände sig stolt över att ha fixat det och sovit gott. Ätit bra hela dagen varit glad pigg och babblat på om massor av nya saker. Sådant hon kanske inte skulle hunnit med om hon fortfarande suttit med en flaska i munnen. Denna kväll avslutades med en skål bananer och jordgubbar. Ett glas nyponsoppa. Började småbråka lite när hon blev trött ställde sig i köket och grät. Jag lyfte upp och sa att jag säger nej och det spelar ingen roll att du skriker för flaskorna är i diskmaskinen (som jag enligt beräkningar satt på en kvart innan). La sig i sängen och vi satte på pippi filmen. Hon sparkade lite och bad mig koka pasta. Sen sa det KLONK typ 45 min innan vanlig läggningstid. Taadaaa nattinatt :)

Härligt!
  • Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-22 21:32:40 följande:

syskon på väg!
    Haha hon gillar verkligen pasta :) jättebra jobbat!
  • Fruwiie

Hon äter dricker och är MYCKET gladare nu. Igår kväll sa hon ingenting utan lade sig i sängen och vi stoppade om lilla nallebjörnen o öppna en bok. 10 min sen sov hon tätt intill :) jag läste dock färdigt boken för den var så bra :)

syskon på väg!
  • YokohamaNr2
    Fruwiie skrev 2014-09-24 14:14:20 följande:

Hon äter dricker och är MYCKET gladare nu. Igår kväll sa hon ingenting utan lade sig i sängen och vi stoppade om lilla nallebjörnen o öppna en bok. 10 min sen sov hon tätt intill :) jag läste dock färdigt boken för den var så bra :)

Se vad skönt! faktum är att de glömmer väldigt snabbt snart kommer hon inte komma ihåg att hon var flaskfanatiker!! Snyggt jobbat
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT